Hoofdmenu

Investeringsaftrek afschrijven 5 jaar, maar op afbetaling kopen, hoe werkt dat?

Gestart door Annie Bohets, 04 december, 2017, 21:36:12

Vorige topic - Volgende topic

Annie Bohets

Hallo,

Hoe zit het met het afschrijven en boeken van een investering die niet in 1 keer betaald wordt, maar bv over een jaar met maandelijkse afbetalingen?

Voorbeeld:

aankoop 2 zakelijke pc's € 4000
Afbetaling per maand in bv 1 of twee jaar

Bedankt,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annie Bohets

Hoi Bert-Jan,

Bedankt voor je antwoord.
Dus ik boek in Acumulus de hele bedragen in van de toestellen, ook al gaat dat bedrag dus dit jaar niet direct helemaal van de rekening?
Stel er is een belastingcontrole, dan vraagt men mij niet hoe het kan dat dit bedrag niet compleet van de rekening is?
En hoe staat het met de rente die berekend wordt op die afbetaling?

Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Bert-Jan

Je gebruikt de hele bedragen ex btw voor de investeringsaftrek, mits deze in dat jaar zijn gekocht en in gebruik zijn genomen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annie Bohets

Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Es

Citaat van: Annie Bohets op 04 december, 2017, 21:44:11

En hoe staat het met de rente die berekend wordt op die afbetaling?


De investering geldt voor het aanschafbedrag ex. btw.

De rente boek je als zakelijke uitgave, btw-vrij, kostensoort Rente

Annie Bohets

Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!


Annalies Janssens

Ik denk dat ik nog iets mis in bovenstaande.

Als je de investering geheel boekt van de zakelijke rekening, dan klopt je saldo niet meer.
In eerste instantie kies je daarom voor "rekening buiten Acumulus". Tegenover de investering staat een lening die je afbetaalt.
Die lening boek je dan in als Lening BIJ en de afbetalingen als lening AF. Dan blijft het saldo van de bank kloppend.

Hoop dat dit iets toevoegt en het niet (onnodig) ingewikkeld maakt  :|
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)


Annie Bohets

Ik lijk de mail notificaties niet gekregen te hebben en kom net op eigen initiatief hier terug om aan te geven wat Annelies ondertussen zelf al heeft benadrukt.
Ik bedacht me ook net dat inderdaad het banksaldo dan niet meer klopt.

Behalve dat onze 8 jaar oude computers aan vervanging toe zijn, wilde ik, gezien de hogere omzet dit jaar en dus meer afdragen btw/belastingen, deze investeringen nog doen voor einde boekjaar.
Als ik me niet vergis is "aanvankelijk boeken via rekening buiten acumulus" dan ook niet goed voor belastingvoordeel dit jaar?

En wordt inderdaad wat ingewikkeld, want nu dus boeken rekening buiten acumulus en pas als afbetaald is boeken op zakelijke rekening?

Bedankt voor je opmerkzaamheid Annelies!
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

De factuurdatum is bepalend voor de aftrek, niet wanneer het betaald wordt.
Dus als je nu een boeking doet met "rekening buiten Acumulus" telt het gewoon mee als investering.
En inderdaad boeken als lening AF met saldo-mutatie wanneer je aflost op de schuld

Houd er wel rekening mee dat wanneer je dit jaar nog investereert (en je geen recht hebt op startersaftrek) dat het dan dit jaar nauwelijks invloed op je resultaat heeft. Je mag dan immers slechts max 1 maand van 1/5de deel afschrijven (maximaal 20% per jaar afschrijven en dan nog max 1 maand in 2017)
Investeringsaftrek kan evt. wel een voordeel opleveren
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Hi Annelies,


Hartelijk dank voor je reactie.

Ik heb de apparaten al aangeschaft, eentje direct voluit betaald andere op afbetaling. ) samen 4000 euro )
Boeking in Acumulus met afschrijving over 5 jaar van beide apparaten, maakt dat ik zo goed als niets moet afdragen in vierde kwartaal.
Voor invoer van deze boekingen moest ik wel afdragen in dit laatste kwartaal dus lijkt me wel verschil te maken.

Bovendien kom ik hierdoor ook terug onder de kor en zal wellicht de reeds in eerdere kwartalen afgedragen btw terugkrijgen.
Tenzij ik het verkeerd begrijp en zover acumulus me aangeeft heeft dit dan toch flink voordeel?

Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Ah, ik snap de verwarring. (omdat je zei "onze computers zijn aan vervanging toe" dacht ik dat het nog moest gebeuren)
Je hebt het nu over de BTW. Wanneer je net aan in aanmerking komt voor de KOR dan is zo'n aanschaf inderdaad gunstig omdat deze er net voor kan zorgen dat je er net voor in aanmerking komt.
Dat maakt dus zeker wel verschil.

Waar ik op doelde (gering voordeel) is de inkomstenbelasting. Weinig extra afschrijving maar nog wel extra investeringsaftrek.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Ja, wellicht wat ongelukkig uitgedrukt, maar dus wel voordeliger in mijn situatie.

Fijne avond!
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Hallo,


Ik zit terug te overwegen een nieuwe laptop voor de zaak op afbetaling aan te schaffen.
Verleden keer heb ik ( zie hogerop dit onderwerp ) uiteindelijk toch gekozen om alles in 1 keer betalen, omdat het me redelijk ingewikkeld leek dit administratief in te boeken op een correcte manier.

Mag ik nog even opsommen hoe ik meen begrepen te hebben hoe het moet, zodat jullie even kunnen bevestigen of corrigeren of ik het dan wel goed doe aub?


1. Ik boek het volledige factuurbedrag in op een rekening ( prive ) buiten Acumulus
2. Elke afbetaling die ik doe, boek ik via "Ik wil balanspost ( passiva - lening.. ) invoeren selectie "lening AF" van zakelijke rekening.
3. Dat is dan het aflosbedrag (zonder rente)
4. de rente boek ik elke maand afzonderlijk als een zakelijke uitgave, kostensoort rente (btw op nul).
5. zodra alles afbetaald is, haal ik dat volledige bedrag weg van de prive boeking, of maakt dat niet uit?


Hartelijk dank!
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Hi Annie,

Bijna helemaal goed.
5  ik weet niet precies wat je hiermee bedoelt maar je hoeft in elk geval niets weg te halen

6  belangrijk: tegelijk met boeking 1 doe je een speciale boeking: lening BIJ (rekening buiten Acumulus)

2  de lening (punt 6) komt na betaling van alle termijnen op 0 te staan.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Hi Annalies,

Dank voor je antwoord.

Dus als volgt:

1. Ik boek het volledige factuurbedrag AF op rekening buiten Acumulus
2. tegelijk met boeking 1 speciale boeking: lening BIJ op rekening buiten Acumulus
2. Elke afbetaling die ik doe, boek ik via "Ik wil balanspost ( passiva - lening.. ) invoeren selectie "lening AF" van zakelijke rekening.
3. Dat is dan het aflosbedrag (zonder rente)
4. de rente boek ik elke maand afzonderlijk als een zakelijke uitgave, kostensoort rente (btw op nul).
5. zodra alles afbetaald is, staat de lening op nul ( dank zij nummer 2 )

Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!