Hoofdmenu

Tips voor de jaarovergang van 2017 naar 2018

Gestart door Bert-Jan, 15 december, 2017, 10:34:18

Vorige topic - Volgende topic

Annalies Janssens

Nog even een tip: Maak een screenshot voordat je de boeking opslaat, zodat je precies kunt zien welke gegevens je ingevuld hebt (ook handig voor volgend jaar)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

767637

ik heb de betaal rekening ,kas en spaarrekening een prive storting van gemaakt en gezet op 01-01-2018
maar nu moet ik 600 euro belasting betalen moet ik niet ook een tegen rekening maken?

corina

Annalies Janssens

Ik geloof dat ik je niet begrijp. Kun je het iets duidelijker uitleggen wat je vraag is?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

767637

ik heb verkeerd gekeken bedankt voor de reactie
corina

Maaike

Hoe boek ik het openstaande saldo voor uitgegeven cadeaubonnen op 1-1-2018?
Bij de handleiding cadeaubonnen is hierop ook geen antwoord te vinden.

Annalies Janssens

Is er al betaald voor de cadeaubonnen? Dan heb je als het goed is geboekt als omzet BTW vrij.

Je zou nu een aparte rekening "cadeaubonnen" aan kunnen maken. Voor de niet ingeleverde bonnen maak je een uitgaande credit-factuur op 31-12 van het bedrag BTW vrij (dus met een - ervoor)
Kies hier voor de rekening "cadeaubonnen" en zet deze op betaald.
Het saldo van de rekening neem je over op 01-01-2018 als privé opname.

Bij inlevering maak je een factuur waar je wel BTW berekent en die zet je ook op betaald op deze rekening.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Maaike

Citaat van: Annalies Janssens op 08 januari, 2018, 19:38:24
Is er al betaald voor de cadeaubonnen? Dan heb je als het goed is geboekt als omzet BTW vrij.

Je zou nu een aparte rekening "cadeaubonnen" aan kunnen maken. Voor de niet ingeleverde bonnen maak je een uitgaande credit-factuur op 31-12 van het bedrag BTW vrij (dus met een - ervoor)
Kies hier voor de rekening "cadeaubonnen" en zet deze op betaald.
Het saldo van de rekening neem je over op 01-01-2018 als privé opname.

Bij inlevering maak je een factuur waar je wel BTW berekent en die zet je ook op betaald op deze rekening.

Ik gebruik al de (tussen)rekening Cadeaubonnen. Bij uitgave werd de waarde van de cadeaubon als interne overboeking geboekt VAN rekening Cadeaubonnen NAAR zakelijke bankrekening of kas. Op de (eind)balans 2017 heb ik nu een negatief saldo staan (de openstaande cadeaubonnen).
Als ik u goed begrijp hoef ik dus alleen nog maar het saldo over te nemen per 01-01-2018 als privé-opname?



Annalies Janssens

Als dit saldo inderdaad de waarde van de niet-ingeleverde cadeaubonnen is, dan klopt het dat je het saldo zo moet overnemen.
Als er in 2017 wel al cadeaubonnen zijn verzilverd moet daar een uitgaande factuur tegenover staan.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

fvdcorput

Beste Bert.

Ik heb de BTW van Q4 2017 geboekt zoals onderstaand, saldo direct bijwerken, niet aangevinkt en ook geen rekening geselecteerd, is dit correct?
Inmiddels is deze BTW ook betaald, moet ik verder nog iets doen met deze balanspost of moet ik verder nog een andere boeking maken?

Alvast bedankt, groet Fred.

Zet de openstaande BTW op de balans van 2018 met een nieuwe Balanspost -> BTW-vorig jaar (onderste boeking in het scherm Nieuwe boeking.
Moet je BTW afdragen, kies dan BIJ

Bert-Jan

Als het goed is, staan er nu op de balans van 2018 twee boekingen:

- openstaande btw 2017 (BIJ)
- afdracht vierde kwartaal 2017 (AF)

en vallen tegen elkaar weg.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

fvdcorput

Beste Jan.

Als ik het dan goed begrijp boek ik de betaling van de BTW Q4 ook als een balans post, maar dan af van de betreffende betaalrekening en saldo bijwerken niet aanvinken?"

Groet Fred.

Bert-Jan

Nee alleen de openstaande btw wordt met een balanspost geboekt.

De echte afdracht wordt altijd geboekt met de speciale boeking voor de afdracht van Nederlandse btw.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Zebk

Ik het ook problemen met het boeken van de BTW uit Q4 2017. Voor zover ik weet heb ik netjes volgens de handleiding gewerkt en de BTW ook al betaald en geboekt. BTW in balans van 2018 staat netjes op nul (met post nog te betalen weg geboekt tegen de daadwerkelijke betaling).

Ik heb echter het bedrag op de balans van 2017 nog open staan. Wat kan hier aan de hand zijn?

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annalies Janssens

Dat klopt dan precies!
De balans is een momentopname van 31-12-2017. Op dat moment was de BTW nog niet afgedragen dus staat het nog open als schuld op 31-12
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Zebk

Dank Annalies, dat klinkt inderdaad logisch :)

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

WilfredR

Citaat van: Annalies Janssens op 24 januari, 2018, 21:20:34
Soms is boekhouden ineens logisch...

Hopelijk ook voor mij  :)

Ik zit met het volgende (omzet btw kw4 2017) :

1e boeking: op 31-12-2017 -> Ik wil de BTW-afdracht/teruggave invoeren.
Bedrag: 1058.24

Is gelukt.

2e boeking: op 01-01-2018 -> Ik wil een balanspost (lening, voorraad, BTW-vorig jaar) invoeren -> Passiva - Nog te betalen (BIJ) of te ontvangen (AF) BTW vorig jaar.
Bedrag: (zie balans)

Hier loopt ik vast en is mij niet geheel duidelijk wat te doen.



Annalies Janssens

Ik denk dat het bij jou gaat om de KOR boekingen?

Zelf vind ik het handiger om eerst boeking 1 en 3 te doen.

boeking 1: is al gelukt,

Boeking 3: bijzondere bijtelling, kostensoort Diversen € 1058.24

Dan kijk je op de balans (toon inhoud) en wat daar staat als eindbedrag te betalen of te ontvangen, is boeking 2
(boeking 2 hoort dus niet echt bij de KOR)
Controleer nog wel of het bedrag op de balans klopt (dus zijn alle BTW boekingen in de loop van het jaar goed gegaan)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

WilfredR

Beste Annalies,

Bedankt voor het mee kijken/denken.
Ik heb stap 3 nu gedaan.
Voor stap 2 is het eindbedrag dat wat staat bij "Te ontvangen BTW
Verschil van ontvangen en betaalde BTW" ?
Dit is bij mij negatief.

Mvg,
Wilfred
Citaat van: Annalies Janssens op 26 januari, 2018, 21:44:41
Ik denk dat het bij jou gaat om de KOR boekingen?

Zelf vind ik het handiger om eerst boeking 1 en 3 te doen.

boeking 1: is al gelukt,

Boeking 3: bijzondere bijtelling, kostensoort Diversen € 1058.24

Dan kijk je op de balans (toon inhoud) en wat daar staat als eindbedrag te betalen of te ontvangen, is boeking 2
(boeking 2 hoort dus niet echt bij de KOR)
Controleer nog wel of het bedrag op de balans klopt (dus zijn alle BTW boekingen in de loop van het jaar goed gegaan)


Annalies Janssens

Voor stap 2 gaat het niet om het bovenste bedrag (verschil tussen...) maar het eindbedrag (Links op de balans betekent te ontvangen, rechts op de balans betekent te betalen)

Is dat bedrag bij jou hetzelfde als wanneer je bij overzichten omzetbelasting 4e kw bekijkt?

Zo niet, mail me dan gerust op info@countforyou.nl met inlogcodes (incl. contractcode) dan kijk ik met je mee.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

WilfredR

Citaat van: Annalies Janssens op 27 januari, 2018, 11:26:30
Voor stap 2 gaat het niet om het bovenste bedrag (verschil tussen...) maar het eindbedrag (Links op de balans betekent te ontvangen, rechts op de balans betekent te betalen)

Is dat bedrag bij jou hetzelfde als wanneer je bij overzichten omzetbelasting 4e kw bekijkt?

Zo niet, mail me dan gerust op info@countforyou.nl met inlogcodes (incl. contractcode) dan kijk ik met je mee.

Bedoel je het bedrag dat aan het eind van de reeks belastingen staat?
Dit staat links en is positief.
Ik stuur je wel een mailtje ok?

Gr,Wilfred

Annalies Janssens

Dat bedrag bedoel ik inderdaad. Mail maar even
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Groeffy

Beste Annelies en Bert,

Ik heb de volgende situatie over 2017.
Te betalen BTW (rubriek 5a) is: €886,66 (=21% van mijn omzet €4222,11)
Al betaalde BTW (rubriek 5b, voorbelasting) door aankopen: €289,55
Het verschil dat ik nog zou moeten betalen: €886,66-289,55=€ 597,11 
Daarmee zit ik onder het bedrag van €1345,- en mag daarom de volledige KOR toepassen. Wat zou betekenen dat ik dus €0,- hoef te betalen.

MAAR .... Ik heb begin 2017 (Q1) al een KOR toegepast van €729,- en ik heb in Q2 € 10,- belasting betaald en in Q3 €115,- belasting teruggekregen.
Dus wordt het: €597,11+ €115 - €10 - €729=€ -26,89 wat ik nog moet betalen aan de belastingdienst. Klopt mijn berekening?

Zoja, hoe boek ik dit dan op de juiste wijze in Acumulus, voor de jaarovergang? Dat is namelijk een beetje verwarrend voor mij, omdat ik begin dit jaar de KOR al heb toegepast, maar pas later in het jaar in Acumulus mijn boekhouding ben gestart.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten, Chris Couenberg

Annalies Janssens

Als je het excel bestand invult waar hier een link voor staat
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=btw-aangifte

dan kom je in elk geval een eind verder.
Vul in wat je werkelijk hebt aangegeven en niet wat het eventueel had moeten zijn.
Aan het eind staat dan wat je over het 4e kwartaal moet aangeven.
Als er verder geen verschillen in je balans 2017 zitten dan is dit bedrag precies gelijk aan wat er eind 2017 op de balans open staat
en is dit ook hetzelfde als wat je moet boeken als balanspost 01-01-2018
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Laura

Goedenavond, deze vraag zal ongetwijfeld een keer gevraagd zijn, maar kan hem niet zo snel vinden. Ik heb een factuur verstuurd begin januari m.b.t. werk wat ik in december geleverd heb. Nu lees ik dat de factuurdatum bepalend is voor de BTW aangifte, maar dat het bedrag wel meetelt voor de IB aangifte van vorig jaar? Normaal geef ik mijn Acumulus Jaarrekening t.b.v. aangifte inkomstenbelasting aan mijn boekhouder en hij doet voor mij de IB aangifte. Jaarrekening was dus al uitgeprint ;-) Waar moet ik dit dan invullen/corrigeren? Voorgaande jaren heb ik inderdaad de factuur al op 31 december verstuurd, waardoor ik dit probleem niet had. Alvast bedankt!

Annalies Janssens

Het is niet verplicht om dit mee te nemen in de aangifte inkomstenbelasting 2017. Je kunt dit aan je boekhouder overlaten door hem deze factuur nog te verstrekken.
Als hij aangeeft dat hij de omzet meeneemt in 2017 dan kun je deze beschrijving volgen om het op de juiste manier in Acumulus te verwerken.
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=vooruitontvangen-bedragen-te-ontvangen-bedragen
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Spotlights

Goedemiddag. Bij BTW scherm 4e kwartaal 2017 staan 3 boekingen die ik moet doen ivm verrekening KOR

boeking 1 Snap ik (1e boeking: op 31-12-2017 -> Ik wil de BTW-afdracht/teruggave invoeren, Bedrag: zoals aangegeven)
boeking 3 Snap ik ook (3e boeking: op 31-12-2017 -> Ik wil een (bijzondere) fiscale aftrekpost of bijtelling invoeren, bedrag zoals aangegeven)

Boeking 2 Snap ik niet (helemaal)
Wat er daarna eventueel overblijft aan BTW-schuld of -vordering op de balans, zet u op de balans van het volgende jaar met een balanspost BTW vorig jaar.
2e boeking: op 01-01-2018 -> Ik wil een balanspost (lening, voorraad, BTW-vorig jaar) invoeren -> Passiva - Nog te betalen (BIJ) of te ontvangen (AF) BTW vorig jaar.
Bedrag: (zie balans)
Vraag: welk bedrag dien ik hier in te voeren. Ik neem aan een balanspost van 2017, is dat soms het totaal van de post Passiva-vreemd vermogen-te betalen BTW of is dat de post van de (inmiddels) terugontvangen btw(incl. kor) van het 4e kwartaal 2017.

Es

Citaat van: Spotlights op 18 maart, 2018, 17:19:32
Boeking 2 Snap ik niet (helemaal)
Wat er daarna eventueel overblijft aan BTW-schuld of -vordering op de balans, zet u op de balans van het volgende jaar met een balanspost BTW vorig jaar.
2e boeking: op 01-01-2018 -> Ik wil een balanspost (lening, voorraad, BTW-vorig jaar) invoeren -> Passiva - Nog te betalen (BIJ) of te ontvangen (AF) BTW vorig jaar.
Bedrag: (zie balans)
Vraag: welk bedrag dien ik hier in te voeren. Ik neem aan een balanspost van 2017, is dat soms het totaal van de post Passiva-vreemd vermogen-te betalen BTW of is dat de post van de (inmiddels) terugontvangen btw(incl. kor) van het 4e kwartaal 2017.

Eerst doe je boeking 1. Daarna kijk je op de balans 2017 bij Nog te betalen of Nog te ontvangen BTW (er staat OF bij Activa OF bij Passiva een BTW bedrag). Dit bedrag is het bedrag wat je bij boeking 2 dient te gebruiken.

Mattijs_Rotterdam

Hallo,
Een vraag: ik heb in acumulus de bijtelling (mbt 2017) voor mijn youngtimer verwerkt destijds. Dit dus inclusief de correctie op de BTW.
Bij de belastingaangifte moest ik aangeven of ik er zakelijk een auto op na houdt. In eerste instantie heb ik daar ja aangevinkt en moest ik aantal velden invullen op basis waarvan het aangifteprogramma de bijtelling berekende. Gevolg was dat saldo winst- en verliesrekening: fiscaal en saldo fiscalewinstberekening niet meer overeenkwamen. Ik heb uiteindelijk bij de vraag over de auto Nee aangevinkt, toen kwamen beide saldi weer exact overeen. Daar heb ik het dan ook bij gelaten.

Handig voor komende jaren om te weten: hoe doe ik dit correct?

Met groet,
Mattijs


Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)


Bert-Jan

Ik denk dat je dan Ja moet aanvinken en de auto-onttrekking moet aftrekken van de gewone onttrekking zodat het totaal weer klopt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Mattijs_Rotterdam


Ik snap het niet, ligt ongetwijfeld aan mijn kennisniveau. Ik genereer na afronding van het jaar een jaarrekening. Vervolgens doe ik aangifte. En daarna zou ik dan nog een correctie op de jaarrekening moeten doen vanwege de bijtelling?

Bert-Jan

Je moet de bijtelling van de zakelijke auto invoeren voordat je aangifte omzetbelasting doet voor het vierde kwartaal en voordat je IB-aangifte doet.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Mattijs_Rotterdam

helder, dat heb ik ook gedaan. en mijn verwarring zit m dus in het gegeven dat bij de IB-aangifte weer de bijtelling berekend wordt. en daarmee de eerder genoemde saldi niet meer overeenkomen.

Es

Hallo Matthijs,

Ik heb even de reacties hierboven gelezen en zoals ik het lees heb je in Acumulus alles goed staan.
Bij de IB-aangifte zou je in de Verlies en Winstrekening dan het bedrag van de bijtelling bij Overige Baten moeten invullen (dit bedrag staat in Acumulus als negatief bedrag bij kostensoort Diversen).

Vervolgens moet je op de juiste manier het onderdeel van de prive-onttrekkingen invullen!
Je vult bij de IB-aangifte in dat je een zakelijke auto hebt en zorgt dat je bij het onderdeel Priveontrekkingen deze bijtelling laat uitkomen op hetzelfde als je in Acumulus hebt berekend (en bij Overige Baten hebt ingevuld).

Bij Overige priveontrekkingen (of stortingen) vul je vervolgens de uitkomst van de onderstaande som in:
Eigen vermogen eind 2017 MINUS eigen vermogen eind 2016 MINUS netto winst 2017 PLUS IB-bijtelling auto

NB dit laatste wordt vaak door ondernemers vergeten, omdat ze denken dat dit al ingevuld staat, maar omdat je die onttrekking als privegebruik Auto hebt ingevuld in dit onderdeel moet je het dan weer bij de andere onttrekkingen optellen.

Mattijs_Rotterdam

dank voor de reacties!
of ik het helemaal snap betwijfel ik maar ik ga komend voorjaar puzzelen.

groeten,
Mattijs