Hoofdmenu

Self-billing

Gestart door Maarten W, 20 december, 2017, 20:01:59

Vorige topic - Volgende topic

Maarten W

Ik heb op dit forum rondgezocht naar self-billing, maar daar kan ik nog niet zoveel over vinden.

Een grote opdrachtgever wil overstappen op self-billing waarbij ik zelf de BTW afdracht moet verzorgen. Kan ik een factuur in Acumulus aanmaken die verwijst naar de factuur die in self-billing bestaat zodat deze ook in mijn eigen administratie bestaat? En kan ik dan nog steeds dezelfde BTW-aangifte doen die Acumulus voor mij op een rij zet? (Deze factuur verzend ik dan niet, maar ik wil wel dat Acumulus de factuur laat openstaan totdat ik de betaling heb binnengekregen.)
Het nadeel lijkt me dat ik dan twee factuurreeksen heb (Eentje in Acumulus en eentje in de sel-billing administratie) waarin sommige facturen dubbel zijn.

Ik zou het fijn vinden als iemand me uit wil leggen wat de werkwijze is die ik in Acumulus moet toepassen om deze self-billing goed te verwerken.

Hartelijke groet,

Maarten

Es

Hallo Maarten,

1. Ik zou een extra kostenplaats in Acumulus aanmaken voor Selfbilling. Dit vooral omdat je dan later beter overzicht hebt op "gewone" omzet en verkopen via Selfbilling.
2. Maak facturen aan zoals je dat normaal zou doen. Zet in de omschrijving dat het gaat om Selfbilling en verwijs eventueel naar het nummer wat de afnemer hier aan gegeven heeft.

Maarten W

#2
Hoi Esther,

Dank je wel voor je antwoord.

Wat ik nog niet begrijp is dat er een aantal facturen dan dubbel zijn geadministreerd, zowel in Acumulus onder mijn factuurnummer als in de self-billing onder een ander factuurnummer. Levert dat geen problemen op met de belastingdienst?

Of is het mogelijk om in Acumulus een tweede factuurreeks aan te maken met een andere nummering?

Es

Hai Maarten,

Ik gaf ook aan dat je in de omschrijving kan verwijzen naar het andere factuurnummer ;)

Een tweede factuurreeks is zeker een goede optie. Maar dat moet je dan handmatig gaan bijhouden, bij welk nummer je bent.
Ik zou persoonlijk er voor kiezen om Acumulus te laten doornummeren en in de omschrijving te verwijzen naar het nummer van Selfbilling.

Maarten W

#4
Als ik in de factuur in mijn administratie (met eigen nummering) verwijs naar de factuur die de opdrachtgever uit mijn naam heeft gemaakt (met een andere nummering), bestaan er meer facturen dan ik daadwerkelijk uitbetaald heb gekregen. Want er bestaan dan 2 facturen met verschillende nummers die over hetzelfde bedrag gaan. Kan dat geen kwaad?

Es


Es

Even voor alle duidelijkheid:
Je zegt dat er 2 'dezelfde' facturen zijn. Maar jij boekt maar 1 keer dit bedrag in Acumulus, met het factuurnummer wat Acumulus voorstelt en in de omschrijving zet je dan het factuurnummer neer wat de afnemer heeft opgesteld.