Hoofdmenu

borg verrekenen of eerst terugbetalen

Gestart door Berg, 03 mei, 2018, 11:12:51

Vorige topic - Volgende topic

Berg

Voor een van mijn webshops biedt ik de mogelijkheid tot een proefplaatsing aan waarbij een 'borg' moet worden betaald van 10 euro. De betaling loopt via de website

Situatie
- Als de klant na de proefplaatsing niks besteld krijgt hij de borg niet terug (dit om de verzendkosten te verrekenen).
- Als de klant wel besteld krijgt de klant de borg 'terug'.
- De proefplaatsing wordt nu nog als 'product' besteld via de website. De borg kan dan meteen betaald worden. Dit is automatisch een bedrag inclusief btw. (Ik bedenk mij net dat borg volgens mij 0% moet zijn?? Dit kan ik volgens mij niet wijzigen)

Nou vraag ik mij af wat de beste manier is om dit allemaal te verrekenen / in te boeken.
1. de borg is toch een bedrag met 0% btw. In de webshop kan ik dit 'product' de btw status belastbaar of niet belastbaar geven. Maar ook de belastingklasse > normaal, reduced en 0%. Dit eerst inboeken met een nieuwe 'borgrekening' of via prive boeking?

Dan zijn er twee opties om de borg te verrekenen
1. Ik kan de borg terugboeken + losse factuur maken voor de te bestellen producten.
2. Ik kan de borg aftrekken van de totale factuur door dit op de factuur te vermelden > in dit geval een regel met een bedrag van -10,00

Ik weet nu al dat ik straks zeg van 'ooh wat simpel', maar ik kom er nu even niet meer uit (ook ivm mogelijk verschillende btw tarieven). Ook kan ik geen soortgelijke topics vinden.

Bert-Jan

Ik zou het niet als borg beschouwen.

Je factureert de 10 euro (inclusief btw).

Wanneer men bestelt, geef je een korting van 10 euro.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Berg

Haha ik zei toch dat het antwoord vast heel simpel zou zijn :D Ik maak het mijzelf soms gewoon te moeilijk haha.

Dankje Bert-Jan!