Hoofdmenu

FOR, Pensioenbeleggen en jaarruimte

Gestart door whugos, 06 oktober, 2018, 10:28:23

Vorige topic - Volgende topic

whugos

Lange tijd heb ik weinig aan het opbouwen van pensioen gedaan. Ik gooi het geld zeker niet over de balk, maar echt een systeem van aflossen, beleggen en sparen zit er niet in. Dat wil ik veranderen.

Nu heb ik de afgelopen 2 jaar de FOR gereserveerd (of hoe je dat noemt). Het geld heb ik op een aparte spaarrekening gezet. Maar dat levert uiteraard vrijwel niets op. Is het dan niet slimmer om het te beleggen?

Ik heb inmiddels verschillende pensioenmogelijkheden voor ZZP'ers gevonden. ZZP Pensioen, Pensioenbeleggen bij Brand New Day en DeGiro. Kan ik dan nu die gereserveerde bedragen bij één van die partijen op een rekening zetten? Alles, dus nu 2 keer ongeveer 8000?

Volgens mij niet, want als ik via webtools mijn jaarruimte bereken moet ik altijd mijn "OR" invullen en dan komt er een veel lager bedrag aan 'jaarruimte' uit.

Hopelijk weet iemand raad, want ik ben het spoor (en de juiste info!!) even kwijt.

Bert-Jan

Lange tijd heb ik weinig aan het opbouwen van pensioen gedaan. Ik gooi het geld zeker niet over de balk, maar echt een systeem van aflossen, beleggen en sparen zit er niet in. Dat wil ik veranderen.

Nu heb ik de afgelopen 2 jaar de FOR gereserveerd (of hoe je dat noemt). Het geld heb ik op een aparte spaarrekening gezet. Maar dat levert uiteraard vrijwel niets op. Is het dan niet slimmer om het te beleggen?

Het primaire voordeel van sparen via de FOR, is dat je uitstel van belasting hebt. Dat staat los van hoe je dat geld vervolgens laat renderen. Ik zou geen grote risico's willen nemen met spaargeld waar je nog belasting over moet betalen.


Ik heb inmiddels verschillende pensioenmogelijkheden voor ZZP'ers gevonden. ZZP Pensioen, Pensioenbeleggen bij Brand New Day en DeGiro. Kan ik dan nu die gereserveerde bedragen bij één van die partijen op een rekening zetten? Alles, dus nu 2 keer ongeveer 8000?

Dat zou kunnen maar de vraag is dan of het geld dan nog steeds zakelijk is en op de balans blijft staan. Ik zou hier meer advies over vragen aan een accountant.
Je wilt voorkomen dat de belastingdienst dit gaat beschouwen als een afbouw van de FOR waardoor je opeens wel belasting moet betalen.


Volgens mij niet, want als ik via webtools mijn jaarruimte bereken moet ik altijd mijn "OR" invullen en dan komt er een veel lager bedrag aan 'jaarruimte' uit.

De jaarrruimte gaat over het maximum dat je per jaar belastingvrij kunt reserveren voor pensioen. Dat kan zowel zakelijk als prive zijn.

Hopelijk weet iemand raad, want ik ben het spoor (en de juiste info!!) even kwijt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annalies Janssens

Je kunt FOR overzetten naar een vorm van beleggen (zoals BND pensioen of banksparen). Je hebt dan niets te maken met de jaarruimte of reserveringsruimte.
Je FOR in je bedrijf neemt af en in je IB aangifte kun je aangeven dat je lijfrente stort vanwege afname FOR. Dat is dan nagenoeg fiscaal neutraal (afgezien van de 14% MKB vrijstelling die nog toegepast wordt op je hogere winst door afname FOR)

Let wel goed op dat je de goede vorm kiest (dus pensioen wat vast staat; niet een vorm van pensioensparen waar je later op een willekeurig moment weer aan kunt komen).
Je kunt het ook wel op een vrije rekening zetten maar dan blijft de FOR gewoon in stand.

Wat BJ zegt is hierin belangrijk om je te realiseren: het is slechts uitstel van belasting betalen. Ooit moet er belasting betaald worden.
Heb je dit artikel al eens gelezen?
https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=oudedagsreserve-voorheen-for

Hoop dat je hiermee even verder kunt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

whugos

Dank voor jullie reacties, Bert-Jan en Annalies. Ik zit weer op het (hopelijk goede) spoor. Nu nog even beter kijken/nadenken naar wat mijn voorkeur heeft.

Dat het geld bij echt pensioen vaststaat tot AOW-leeftijd vind ik een groot nadeel. Ik wil de vrijheid hebben eerder meer geld uit te (kunnen) geven. Dat komt o.a. omdat ik een chronische ziekte heb die mij later beperkingen kan opleveren. Ik zie het dus niet zitten om jarenlang geld opzij te zetten tot (verplicht) 67 jaar en dan op mijn 63e constateren dat ik minder mobiel word en graag nog X, Y of Z had gedaan. Met dát geld!

Dus als ik het goed zie is voor mij de beste optie om via FOR geld buiten huidige IB-heffing te houden en kan ik dat geld dan zelf beleggen. Bij afname of opheffen van FOR betaal ik dan belasting, maar als ik dan AOW-leeftijd heb is dat lager tarief. En in tussentijd ben ik vrij bij het laten renderen van het geld. Eens met de opmerking van Bert-Jan dat je geen grote risico's moet lopen. Volgens mij zou je dan "te betalen belasting" (geschat op bijv. 40%) als cash of obligaties kunnen aanhouden en restant risicovoller beleggen.

Annalies Janssens

Als ik je goed begrijp wil je het geld beschikbaar houden en dan is FOR de beste oplossing.

Laatste wat ik nog wil benadrukken is dat je niet zelf de keuze hebt in wanneer je de FOR laat afnemen. Wanneer je voor je AOW datum met je bedrijf moet stoppen (of 2 jaar achtereen niet aan het urencriterium voldoet) dan valt het verplicht vrij.
In dat geval moet je dus tegen het normale tarief belasting betalen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/fiscale_reserves/oudedagsreserve
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

whugos

Dank Annalies voor je waarschuwing. Is inderdaad iets om op te letten. Hmmm... toch allemaal best lastig die keuzes vooraf en voorwaarden waar je aan moet voldoen....

Ben bij stoppen voor AOW inderdaad fiscaal niet gunstig uit. Maar kan in dat geval toch alsnog lijfrente aankopen? Dan neemt FOR af en moet ik belasting over betalen, maar kan ik betaalde premie weer aftrekken van IB. Of zitten daar weer maxima aan?

Annalies Janssens

Je kunt dan inderdaad alsnog lijfrente aankopen. Maar dan moet je het geld natuurlijk wel hebben. Eerder gaf je aan dat je het beschikbaar wilt houden voor andere uitgaven. Als het geld dan dus op is, valt er niets af te storten.....
   (en dat is dus waar veel mensen te laat achter komen)

Zie mijn eerdere post:
Je kunt FOR overzetten naar een vorm van beleggen (zoals BND pensioen of banksparen). Je hebt dan niets te maken met de jaarruimte of reserveringsruimte.
Je FOR in je bedrijf neemt af en in je IB aangifte kun je aangeven dat je lijfrente stort vanwege afname FOR. Dat is dan nagenoeg fiscaal neutraal (afgezien van de 14% MKB vrijstelling die nog toegepast wordt op je hogere winst door afname FOR)


info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen