Hoofdmenu

Acumulus gaat ingewikkeld doen...

Gestart door Bert-Jan, 03 september, 2010, 21:44:41

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Zoals jullie weten, kent Acumulus geen dubbel boekhouden met debet en credit.

Tot vandaag...

Je hoeft nu niet te schrikken dat je voortaan traditioneel moet gaan boekhouden met journaalposten waarbij je alles in evenwicht debet en credit dient te boeken,

maar je kunt nu wel zien wat je zou hebben moeten doen bij een traditioneel boekhoudpakket.

Wanneer je de boeking opent, vind je rechts een nieuw tabblad: Journaal. Hierin staat weergegeven hoe de boeking er uitziet wanneer je zou dubbel boekhouden.

Dit dient meerdere doelen:

- het is ter lering en vermaak;
- het stelt Acumulus in staat een XML-auditfile te maken wat volledig is gebaseerd op dubbel boekhouden.

Het is nog niet helemaal af.

Vanaf 1 januari 2011 komt er een nieuwe boeking bij: Beginbalans. Hiermee kun je beginsaldi e.d. boeken. Hopelijk in één scherm.

Geniet van de wereld van het dubbel boekhouden maar besteed er niet te veel tijd aan...  :)
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

lexicam

Ah een auditfile dat is top, handig voor de belastingdienst!
\"Het is beter één oog te geloven dan twee oren.\"
Sean Connery

Peter H. van Setten

Dat is een mooie waardevolle toevoeging Bert-Jan!!

Even belastingcontrole? >> auditfile maken en naar de belastingdienst mailen.. vóórdat ze komen controleren. Dat gaat de belastingdienst tijd schelen ons gebruikers koffie (of thee natuurlijk). ;-)
Peter van Setten = QC = controller, van vele markten thuis. Ik maak korte metten met uw financiële sores. Door ervaring ben ik in staat in korte tijd te analyseren wat er gedaan moet worden om uw financiën op orde te krijgen èn te houden... U onderneemt, terwijl ik uw administratie of belastingsituati

Hanneke

Hallo Bert-Jan,

Het moet je toch wel een erg warm gevoel geven dat je je toch op het ondoorgrondelijke pad van het dubbel boekhouden mag begeven ;>).
http://hallo.kvk.nl/hallo/ervaringen/hele_community/archief/2009/11/24/column-de-onzin-van-dubbel-boekhouden.aspx

Succes!, Jan.

Bert-Jan

Het is inderdaad wel grappig.

Het is ook grappig om te zien dat de wereld van de boekhouders zich helemaal heeft vastgebeten in een 500 jaar oud systeem, zonder zich af te vragen of dat nog wel nodig is.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

flexJoly

Beste Bert-Jan,

Ik ga ff hier reageren omdat deze topic over dubbel boekhouden gaat. In een andere post had je uitgelegd waarom Acumulus geen dubbel boekhouden heeft.
Op zich ben ik het daar wel mee eens. Dubbel boekhouden is niet handig met normaliseren van de database.

Maar ik heb toch wel ruzie met Acumulus w.s. dan door mijn achtergrond van dubbel boekhouden, waardoor ik inderdaad dingen mis of niet goed kan vinden.

Dat het systeem verouderd is na 500 jr, vraag ik me af. Het is namelijk een manier om fouten gemakkelijk te voorkomen of terug te vinden.  Door credit/debet in evenwicht te houden krijg je een wetmatigheid wat verder gaat dan alleen maar een verouderd systeem.
Normalisatie van de database moet geen doel op zich zijn. Ik zou me kunnen voorstellen dat je er bij boekhouden niet aan ontkomt om dingen \"dubbel\" in de database te krijgen.

Hoe wil je anders een bedrag op de bank opsplitsen in meerdere bedragen? Bijv. omdat er meerdere fakturen betaald worden of omdat je 1 bedrag wil opsplitsen in meer kostenposten.
Een inkoopfaktuur in Acumulus kan niet geboekt worden op meerdere kosten en bijv. activa en/of verschillende btw!

Om de borg van huur met btw op de balans te krijgen, is behoorlijk lastig (of ik doe iets fout)
Om een voorraad op te boeken kost ook meerdere boekingen. Want ik heb nog geen boeking kunnen vinden tussen v/w en balans.

Tot nu toe, vind ik het eerlijk gezegd niet makkelijker op geworden.

Greetz, Lydia
http://twitter.com/flexjoly

Zonder internet geen leven, Zonder computer geen werk
Niks leuker dan betaald krijgen voor m\'n grootste hobby

Bert-Jan

Acumulus is gemaakt voor mensen zonder kennis van en/of affiniteit met boekhouden.

Zodra je Acumulus gaat benaderen vanuit een klassiek boekhoud-perspectief, raak je snel de weg kwijt.

Het is de kunst zo eenvoudig mogelijk te blijven denken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Koos Rodenberg

Bert-Jan,

De allerbeste wensen voor 2011.

waar vind ik deze?

\"Vanaf 1 januari 2011 komt er een nieuwe boeking bij: Beginbalans. Hiermee kun je beginsaldi e.d. boeken. Hopelijk in één scherm.\"

Bert-Jan

Is helaas nog niet af. Ik was iets te voorbarig.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)