Hoofdmenu

Vraag BTW verleggingsregeling

Gestart door MarcoLeenders, 16 december, 2018, 11:25:51

Vorige topic - Volgende topic

MarcoLeenders

Graag zou ik het antwoord vinden op de volgende vraag:

Ik heb een klusbedrijf en heb verschillende opdrachtgevers. Er zitten nu ook opdrachtgevers tussen waarbij ik twijfel of er wel of geen BTW verlegd toegepast moet worden.
Voor zover ik het allemaal begrijp zou ik BTW verlegd moeten toepassen bij bouw en herstelwerkzaamheden als onderaannemer:

-  1 opdrachtgever (heeft een bedrijf in vastgoed en renovatie) daar factureer ik tot nu toe in de BTW verlegd vorm, dit is ook op verzoek van het bedrijf.
-  Ook heb ik een opdrachtgever waarbij ik zonweringsproducten monteer bij particulieren. Ik factureer dan de montagekosten en BTW aan de eigenaar van de winkel omdat het niet gaat om bouw, renovatie of herstelwerk (klopt die gedachtegang?)
-  Verder heb ik een opdrachtgever die mij soms vraagt te helpen bij een aangenomen klus. Het gaat dan om het plaatsen van kozijnen bij meestal particulieren (niet de volledige klus). Wat te doen met deze opdrachtgever als het gaat om de BTW?

Best een lastige regeling als het gaat om het bepalen of je moet verleggen of niet   :(

Weet iemand hoe het precies zit?

Alvast bedankt

Bert-Jan

Zover ik weet, gaat het o.a om. fysieke werkzaamheden aan onroerend goed. Daar lijkt de installatie van zonnepanelen ook onder te vallen.

In het algemeen ben je veiliger af wanneer je gewoon zelf de btw rekent. Alleen wanneer de hoofd-aannemer er om vraagt, kun je btw verleggen mits het gaat om fysieke werkzaamheden aan onroerend goed.

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)