Hoofdmenu

Afronden van factuurtotaal

Gestart door Bert-Jan, 04 september, 2010, 23:18:31

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Het is nu mogelijk om het factuurtotaal aan te passen indien er ongewenste afrondingseffecten optreden.

Zo kun je 45.01 aanpassen in 45.00.

Open de boeking en klik op het tabblad Saldo.

Daar vind je een lijstje met mogelijke afrondingsbedragen met een nauwkeurigheid van 5 cent.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman

Mooi. Waarom blijft het bedrag in het factuur overzicht on afgerond?

Bert-Jan

Het is alleen een cosmetische afronding op de factuur. Het afronden in andere overzichten kost meer werk.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman

Aha vandaar, ik dacht het handig te gebruiken om even alle boekingen glad te trekken en de verschillen kwijt te raken ;-)

Bert-Jan

Dat is op dit moment nog niet het geval  :|

I\'m sleeping on it...
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman


Annie Bohets

Citaat van: Bert-JanHet is alleen een cosmetische afronding op de factuur. Het afronden in andere overzichten kost meer werk.

Cosmetische afronding....mooi gezegd!
Total make over zeg maar...ik ben een tijdje niet meer op het forum geweest, maar aangenaam verrast door de verbeteringen.

Je hebt wel over meerdere issues \"nachtje over geslapen\' zo te zien! :cool:
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

sli

Bert-Jan,

Zonet al eerder in een ander topic aangegeven;

Zodra er een bedrag incl. btw wordt ingegeven dan het bedrag excl. btw afronden. (dus vanuit het incl. bedrag uitgaan)
vb. 45,00 incl. btw = 37.82 excl. btw 19% btw = 7.18

Zodra er een bedrag excl. btw wordt ingegeven dan het bedrag incl. btw afronden. (dus vanuit het bedrag excl. btw uitgaan)
vb 37.82 excl. btw, 19% btw = 7.19 = 45,01 incl. btw

Dit zou volgens mij ? niet zo moeilijk moeten zijn toch??

gr. sli

Bert-Jan

Acumulus gaat uit van het bedrag ex BTW en telt daar 6 of 19 % BTW bij op. Dit is feitelijk conform de wetgeving.

In de praktijk redeneren detaillisten vanuit het bedrag inclusief BTW en halen daar de BTW uit. Wiskundig gezien kan het bedrag van 45.00 euro nooit ontstaan bij een BTW-percentage van 19% indien gewerkt wordt met twee decimalen.

37,81 plus 19% = 44,99
37,82 plus 19% = 45,01

Je ziet dat wanneer het bedrag ex BTW één cent omhoog gaat, het totaal meteen twee cent omhoog gaat en voorbij de 45.00 schiet. Je zou dan een halve cent moeten toevoegen maar die bestaan niet.

Wanneer je met twee decimalen werkt, kan er nooit een juiste balans zijn tussen 45.00 en het bedrag ex BTW.

Acumulus slaat zo min mogelijk gegevens op. Alleen het bedrag ex BTW en het BTW-percentage is voldoende om alles te berekenen.

Ik ben wel aan het zoeken naar cosmetische oplossingen zoals het afronden op de factuur.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

sli

Klopt helemaal. Maar als je er een veld bijmaakt, zoals ik opperde, dan is dat probleem opgelost. Of het belastingtechnisch dan niet helemaal klopt....
Maar met afronden klopt het dan zo wie zo belastingtechn. niet.

met de functie \"if then els\" kan het opgelost worden.

nduser

Ik heb er niet veel moeite mee, 20 x een cent is ook een kauwgombal, niet dan!! en daarnaast, je rond bij de aangifte toch af in je voordeel, en toegestaan...

Astrid

Los van afrondingsverschillen in de berekening hebben mijn klanten het al een paar keer \'geflikt\' om een cent teveel of te weinig te betalen. Tot nu toe heb ik daarvoor mijn boekingen voor verwijderd en opnieuw ingevoerd met net iets andere bedragen om op het werkelijk betaalde totaal uit te komen. Maar nu heb ik er alwéér zo één. Hoe kun je dat rechttrekken in de boekhouding?

Bert-Jan

Ik zou dat eens per week om maand corrigeren met een priveboeking of een zakelijke boeking (0% BTW) kostensoort afrondingsverschillen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Roos

Ik zit dan wel nog steeds met mijn machtigingen. Als ik op de factuur afrond naar 15 euro ga ik toch 15,01 of 14,99 afschrijven. Bij meerdere factuurregels piel ik net zolang tot het bedrag incl. BTW wel netjes is, maar bij 1 artikel gaat dat niet.

Dopics

Citaat van: Bert-JanIk zou dat eens per week om maand corrigeren met een priveboeking of een zakelijke boeking (0% BTW) kostensoort afrondingsverschillen.

Als ik een zakelijke boeking doe 0% btw kostensoort afrondingsverschil,

moet ik dan de zakelijke rekening selecteren of prive (buiten Acumulus) ?

Sjaam

Citaat van: Dopics
Citaat van: Bert-JanIk zou dat eens per week om maand corrigeren met een priveboeking of een zakelijke boeking (0% BTW) kostensoort afrondingsverschillen.

Als ik een zakelijke boeking doe 0% btw kostensoort afrondingsverschil,

moet ik dan de zakelijke rekening selecteren of prive (buiten Acumulus) ?

U kiest dan de zakelijke rekening omdat van die rekening het saldo gecorrigeerd moet worden.

Dopics

Citaat van: Sjaam
Citaat van: Dopics
Citaat van: Bert-JanIk zou dat eens per week om maand corrigeren met een priveboeking of een zakelijke boeking (0% BTW) kostensoort afrondingsverschillen.

Als ik een zakelijke boeking doe 0% btw kostensoort afrondingsverschil,

moet ik dan de zakelijke rekening selecteren of prive (buiten Acumulus) ?

U kiest dan de zakelijke rekening omdat van die rekening het saldo gecorrigeerd moet worden.


Oke, dank u wel!