Hoofdmenu

meewerken van partner

Gestart door karademir, 07 september, 2010, 15:20:25

Vorige topic - Volgende topic

karademir

Beste medeondernemers en acumuli,

Ik heb een vraagje. Ik ben een zzp-er en mijn partner werkt met mij mee.
Regelmatig betaal ik haar dan ook vanuit mijn ondernemersrekening. Hoe moet ik dit afboeken? Valt zij onder personeel? Zijn die kosten dan wel aftrekbaar?

Graag jullie advies.

Sjaam

Geachte heer Karademir,

Indien u \"loon\" betaald dan bent u ook verplicht de andere zaken zoals loonbelasting, premies e.d. te betalen. U moet haar dan ook aanmelden bij het UWV. Kortom er komt bij personeel veel meer kijken. Indien uw partner ook activiteiten in uw onderneming verricht dan kunt u in aanmerking  komen voor de meewerkaftrek maar dat impliceert niet dat u haar mag betalen.
De vraag is hoe betaald u haar? Als ZZP\'er of heeft u haar in dienst?

brambring

ik ben in een soortgelijke situatie en heb de belastingdienst erover gebeld:

tot 5000 euro mag je betalen zonder dat je partner hierover belasting hoef te betalen, je mag het dan echter ook niet van de winst aftrekken.

als het meer dan 5000 is alles voor je partner \'overige inkomsten\' en voor jouw aftrekbaar  van de winst.

loon is weer een ander verhaal.

advies: bel de belastingdienst om het voor jouw situatie op een rijtje te krijgen.

Sjaam

Beste heer Karademir

Hier de info van de site van de Belastingdienst. Ik adviseer u net als de andere gebruiker om bij de Belastingdienst na te vragen wat voor u de beste optie is.
Uw partner gaat meewerken

Als uw partner gaat meewerken in uw onderneming, zijn er onder meer de volgende mogelijkheden:

    * U betaalt uw partner niets en u maakt gebruik van de meewerkaftrek.
    * U spreekt met uw partner af dat u deze een arbeidsbeloning betaalt voor het meewerken.
    * U sluit een arbeidsovereenkomst met uw partner, zodat uw partner bij u in dienstbetrekking is.
    * U en uw partner worden ieder afzonderlijk ondernemer (zie ook het onderdeel Rechtsvorm).

Raadpleeg een deskundige om uit te zoeken wat voor u en uw partner het gunstigst is.

Alleen als uw partner bij u in dienstbetrekking is, moet u loonbelasting/premie volksverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet inhouden en afdragen. Voor de werknemersverzekeringen kan er ook sprake zijn van een dienstbetrekking voor een partner. Dat is afhankelijk van bijvoorbeeld de arbeidsvoorwaarden en de gezagsrelatie tussen werkgever en werknemer.

Tip!

Let erop dat uw partner voldoende verzekerd is voor ziekte, arbeidsongeschiktheid en dergelijke. Uw partner heeft dezelfde mogelijkheden om zich aanvullend te verzekeren als uzelf.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_hulp/ondernemen_hulp-02.html

Peter H. van Setten

Citaat van: karademirBeste medeondernemers en acumuli,

Ik heb een vraagje. Ik ben een zzp-er en mijn partner werkt met mij mee.
Regelmatig betaal ik haar dan ook vanuit mijn ondernemersrekening. Hoe moet ik dit afboeken? Valt zij onder personeel? Zijn die kosten dan wel aftrekbaar?

Graag jullie advies.

Hier zijn een paar oplossingen mogelijk, afhankelijk van het partnerschap... Bijvoorbeeld, wonen jullie samen, op hetzelfde adres of niet, is er sprake van een geregistreerd partnerschap voor de belastingdienst ja of nee etc.

Als het werk van je partner gelijkwaardig is aan jouw eigen taak, kun je (afhankelijk van de winst die je verwacht) overwegen een VOF (Vennootschap Onder Firma) aan te gaan. In de overeenkomst die je daarvoor schriftelijk opstelt, kun je dan regelen, hoe de winst wordt verdeeld. Daarmee kun je de te betalen Inkomstenbelasting en Premieheffing beïnvloeden.

Om een goed advies over de mogelijkheden te kunnen geven is er dus wat meer informatie nodig. Ik geef je dat advies graag en als voor het antwoord niet heel veel tijd nodig is (< 1 uur) kost mijn advies je niets.

Als haar beloning wordt aangemerkt als Loon, zijn de kosten daarvan volledig aftrekbaar van je winst (of ze verhogen je verlies). Als je een zakelijke winstverdeling afspreekt, wordt jij voor jouw winstaandeel belast en je partner voor diens deel. Dus linksom of rechtsom, maar wat je je partner toebedeeld, het wordt in de belastingheffing betrokken.
Peter van Setten = QC = controller, van vele markten thuis. Ik maak korte metten met uw financiële sores. Door ervaring ben ik in staat in korte tijd te analyseren wat er gedaan moet worden om uw financiën op orde te krijgen èn te houden... U onderneemt, terwijl ik uw administratie of belastingsituati