Hoofdmenu

Veilingkosten/ opgeld boeken

Gestart door miesmol, 03 maart, 2019, 14:06:34

Vorige topic - Volgende topic

miesmol

Hallo beste boekhouders,

Hoe moeten veilingkosten/opgeld geboekt worden van goederen die op een veiling gekocht zijn ?
De goederen worden per opbod verkocht en daarop komt nog een percentage(- %) veilinggeld bovenop.
Horen deze kosten bij de inkopen of moeten ze ergens anders geboekt worden.

Alvast bedankt!

Bert-Jan

Als dat vaak voor komt, zou ik daar een aparte kostensoort voor aanmaken en het daar apart op boeken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Citaat van: miesmol op 03 maart, 2019, 14:06:34
Hallo beste boekhouders,

Hoe moeten veilingkosten/opgeld geboekt worden van goederen die op een veiling gekocht zijn ?
De goederen worden per opbod verkocht en daarop komt nog een percentage(- %) veilinggeld bovenop.
Horen deze kosten bij de inkopen of moeten ze ergens anders geboekt worden.

Alvast bedankt!

Zoals Bert-Jan aangeeft: je kunt er een aparte kostensoort voor aanmaken via Beheer > Kostensoorten. Je hebt dan aan het eind van het jaar inzichtelijk hoeveel je aan veilingkosten/opgeld betaald hebt.
Je zou ook kunnen kiezen om het totaal betaalde bedrag (goederen + veilingkosten/opgeld) in 1 boeking (zakelijke uitgave) op kostensoort Inkopen te boeken.

miesmol

Bedankt voor beide antwoorden,

Ga ik mee aan de slag :D