Hoofdmenu

belastingwijzigingen voor ondernemers kleine-ondernemersregeling 2020

Gestart door daido1964, 09 april, 2019, 12:15:44

Vorige topic - Volgende topic

daido1964

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/belastingplan/belastingwijzigingen-voor-ondernemers/kleine-ondernemersregeling-wijzigt
Kleine ondernemers met maximaal € 20.000 omzet in Nederland kunnen vanaf 1 januari 2020 kiezen voor een vrijstelling van omzetbelasting. Dit betekent dat hij geen btw in rekening brengt aan zijn afnemers en dus ook geen btw meer mag vermelden op zijn facturen. Hij is daarnaast ook ontheven van het doen van btw-aangiften en bijbehorende administratieve verplichtingen. Daar staat tegenover dat deze ondernemer de btw die andere ondernemers aan hem in rekening brengen niet in aftrek kan brengen. De regeling geldt alleen voor de door hem in Nederland verrichte goederenleveringen en diensten.

Het kabinet wil hiermee de kleineondernemersregeling (KOR) vereenvoudigen voor bedrijven en de Belastingdienst. De regeling gaat ook gelden voor bijvoorbeeld stichtingen, verenigingen en bv's.

De eerste vraag die bij mij opkomt is: Als je je bedrijfswagen privé gebruikt moet je in de 4e kwartaal 2,7% van de catalogus waarde  van je auto aan BTW betalen vanwege het privé gebruik. Vervalt dat dan ook???

SKYB Yvette

Hi,

Nee, dat wijzigt nu nog niet. De regeling correctie btw voor privé gebruik auto is (nog) niet aangepast. Wie weet komt hier nog jurisprudentie over  :|
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

daido1964


SKYB Yvette

Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

Bert-Jan

Je zou verwachten dat deze bijtelling dan ook vervalt omdat het in de basis een correctie is op de afgetrokken voorbelasting.

Maar als er geen voorbelasting is afgetrokken, valt er ook niets te corrigeren.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

SKYB Yvette

Hi,

Helaas is tot op heden nog niet aan gegeven dat deze vervalt. Maar wie weet.....   ;D
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126

daido1964

Ik heb niet de belastingdienst aan de telefoon gehad en die zeiden dat ik het niet hoefde te betalen. Ik bericht dit omdat dit misschien nuttig kan zijn voor anderen.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

daido1964

Als ik dat geweten had, had ik mij al voor 2020 al op gegeven voor de KOR regeling. Maar achteraf is alles makkelijk.