Hoofdmenu

Aanmelden voor de nieuwe kleineondernemersregeling tot 20 november 2019

Gestart door Bert-Jan, 02 juni, 2019, 10:10:15

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Vanaf 2020 geldt de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR). Deze zit anders in elkaar dan de oude regeling.

De nieuwe KOR is een algehele vrijstelling van btw-verplichtingen wat betekent dat je geen btw hoeft te rekenen wanneer je iets verkoopt en ook geen btw mag aftrekken als voorbelasting.

De nieuwe KOR is bedacht om e.e.a. eenvoudiger te maken maar er zitten wel wat haken en ogen aan.
Zolang je minder dan 20.000 euro aan omzet maakt (ex btw), kun je hier voor in aanmerking komen. Het gaat hierbij echter alleen om omzet die in Nederland is belast met btw. Lever je ook aan buitenlandse klanten (zowel als intracommunautaire levering als met buitenlandse btw) dan telt die omzet niet mee. Je moet dus kijken naar het totaal aan omzet in Acumulus bij de aangifte omzetbelasting in rubriek 1.

De belastingdienst heeft een rekenhulp gemaakt waarmee je kunt bepalen of je voor de nieuwe KOR in aanmerking komt.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/kan-ik-gebruikmaken-van-de-kleineondernemersregeling

Het is mij nog onduidelijk wat je moet doen als je valt onder de nieuwe KOR maar ook leveringen hebt gedaan aan het buitenland. Wordt je dan ook vrijgesteld om btw te verleggen naar het buitenland? En hoef je dan ook geen buitenlandse btw te rekenen op digitale diensten?

Ik ben nu reeds vrijgesteld van btw
Als je reeds vrijgesteld bent van btw, dan zul je automatisch onder de nieuwe KOR vallen vanaf 2020.

Ik heb gebruik gemaakt van de oude KOR en/of ik ga het in 2019 doen
Als je gebruik hebt gemaakt van de oude KOR en je wilt gebruik gaan maken van de nieuwe KOR vanaf 2020, dan zul je voor 20 november 2019 een aanvraag moeten indien bij de belastingdienst.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/nieuwe-kleineondernemersregeling/aanmelden-voor-de-nieuwe-kleineondernemersregeling

De vraag is echter of je dat wel of niet moet doen. De oude regeling dwong jou niet om een keuze te maken of je btw rekent of niet. De nieuwe KOR dwingt jou wel om deze keuze te maken en dat heeft consequenties voor jouw facturen, prijzen en administratie.

Val je vanaf 2020 onder de nieuwe KOR dan zit je daar 3 jaar aan vast tenzij jouw omzet in rubriek 1 meer dan 20.000 euro wordt. Vanaf dat moment moet je dan weer btw gaan rekenen en aangifte doen. Dat betekent dat jouw klanten opeens btw moeten betalen en jouw prijzen hoger worden. Het kan ook zijn dat je jouw prijzen liever niet verhoogt en dus minder omzet gaat maken.

Is het allemaal wel zo veel eenvoudiger geworden?
In zekere zin wel want de oude KOR is feitelijk afgeschaft en je moet nu kiezen of je btw-vrijgesteld wilt worden (mits je aan de voorwaarden voldoet) of niet. Alleen is het nu veel lastiger geworden om te bepalen wat verstandig is voor jou en het kan halverwege het jaar opeens veranderen met alle administratieve gevolgen van dien. Je hoeft het weliswaar niet met terugwerkende kracht allemaal aan te passen maar je moet wel anders gaan factureren. Als je een webshop hebt, zul je mogelijk ook e.e.a. moeten aanpassen.

Bovendien moet je goed in de gaten gaan houden of en wanneer je boven de grens van 20.000 euro omzet komt. Ben je daar te laat mee, dan moet je mogelijk later met terugwerkende kracht btw gaan afdragen en al jouw uitgaven waar btw op zit vanaf het omslagmoment opnieuw boeken. Dat is vooral een probleem voor ondernemers die een omzet hebben (vlak) onder 20.000 euro en toch kiezen voor de nieuwe regeling.

Je moet dus nu reeds gaan inschatten of je onder of boven de 20.000 euro omzet komt volgend jaar. Kies je niet voor de nieuwe regeling en blijk je achteraf onder de 20.000 omzet uit te komen, dan loop je fiscaal voordeel mis welke je waarschijnlijk niet achteraf kunt herstellen. Kies je voor de nieuwe regeling en komt jouw omzet toch boven de 20.000 euro, dan moet je vanaf dat moment jouw administratie aanpassen.

Let op. Het gaat hier puur over de omzet ex btw. Het gaat hier niet over de winst. Je kunt dus niet aan het einde van het jaar nog even wat kosten maken om de regeling te beïnvloeden. Dat was bij de oude KOR wel het geval.

De oude regeling had als voordeel dat de KOR (automatisch in Acumulus) werd berekend wanneer deze van toepassing was en het facturatieproces steeds hetzelfde was. Met de nieuwe KOR moet je opeens van te voren besluiten of je helemaal vrijgesteld van btw wilt worden met alle administratieve gevolgen van dien en het risico dat je ergens in het jaar alles toch weer moet omgooien.

Persoonlijk vind ik het geen vooruitgang. Ondernemers met een blijvend lage omzet gaan er nauwelijks op vooruit. Zij hebben wel het voordeel dat zij makkelijker worden vrijgesteld van btw. Ondernemers met een omzet onder 20.000 euro maar met een groeiperspectief zullen mogelijk niet kiezen voor deze regeling omdat het teveel administratief gedoe oplevert als de omzet stijgt en lopen dan in eerste instantie fiscaal voordeel mis. 

Je kunt de keuze of je wel of niet gebruik maakt van de nieuwe regeling 1x per 3 jaar maken. Juist bij kleine ondernemers kan de omzet heel wisselend zijn en de oude KOR ging daar flexibel mee om. De nieuwe KOR is niet flexibel (behalve in het nadeel van de ondernemer) en dwingt ondernemers een keuze te maken die mogelijk jaren lang fiscaal nadeel oplevert. Neem als voorbeeld een ondernemer die geen gebruik maakt van de nieuwe regeling en vervolgens door omstandigheden 3 jaar lang weinig omzet maakt. Dat betekent 3 jaar lang geen fiscaal voordeel welke de oude regeling wel bood.

Toevoeging 18 juni2019

De vrijstelling van btw betekent helaas niet dat je helemaal niets meer hoeft te registreren aan btw. Verlegde btw, zowel binnen Nederland als internationaal, dien je te blijven opgeven!

Bedenk ook het volgende: als je vanaf 2020 gebruik maakt van de nieuwe KOR en tot 2020 investeringen hebt gedaan zoals voor een auto of pc dan moet je wellicht een deel van de afgetrokken btw terugbetalen.  Dit is het geval als er meer dan 500 euro aan btw herzien wordt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Werf & Wind communicatie

Dag Bert-Jan,

Dank voor dit heldere betoog. Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: wat is het fiscale voordeel voor ondernemers die van de KOR gebruik maken vanaf 2020? Ik lees alleen dat je geen BTW hoeft te rekenen, en ook niet mag verrekenen. Dat lijkt me eerder een nadeel. Kun je dat nog wat meer toelichten?

Bert-Jan

Het voordeel van vrijgesteld zijn van btw is dat je goedkoper bent voor particulieren. En je hebt geen btw-administratie en geen btw-aangiften.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Werf & Wind communicatie

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 03 juni, 2019, 08:46:57
Het voordeel van vrijgesteld zijn van btw is dat je goedkoper bent voor particulieren. En je hebt geen btw-administratie en geen btw-aangiften.

Dat had ik begrepen, maar je hebt het in de post hierboven over 'fiscaal' voordeel. Wat is dan het fiscale voordeel? Levert het mij meer geld op, hoef ik minder te betalen, hou ik meer over?

Bert-Jan

Je hoeft geen btw te rekenen en af te dragen.

Een btw-plichtige ondernemer die 121 euro ontvangt van een klant, moet 21 euro direct afdragen aan btw. Een btw-vrijgestelde ondernemer heeft eenvoudigweg 121 euro winst of hoeft slechts 100 euro te rekenen aan de klant om dezelfde winst te hebben als de btw-plichtige ondernemer.

Nu kun je zeggen: ja maar een btw-vrijgestelde ondernemer mag ook geen btw aftrekken. Dat klopt, maar veelal moet een ondernemer meer afdragen dan ontvangen. Het afdragen van btw betekent 100% afdragen. Wanneer je winst maakt, betaal je gedeeltelijk belasting daarover. Dat is veel minder dan 100%.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Richard Schouw

Bedankt Bert-Jan voor deze heldere uitleg. Ik zie er alleen zelf ook geen voordelen in, van mij hadden ze de oude KOR mogen houden. Veel duidelijker en vriendelijker.
Eigenaar van:

Legenda Basilicae | De Outdoor Escape Game

Ga jij de uitdaging aan?

Miro Lucassen

Nog iets om op te letten: ik heb nu enkele leveranciers (onder andere software-abonnement) uit een ander land in de EU, waarbij de btw dus niet op hun factuur staat. Als ik kies voor de nieuwe KOR, wat ik waarschijnlijk doe omdat minder dan de helft van mijn omzet btw-plichtig is, moet ik dus ook die leveranties omzetten naar facturering inclusief btw. Of mis ik in deze redenering iets?

Bert-Jan

Deze boek je dan als BTW-vrij voor het bedrag dat je betaalt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)


Marcel Zoontjens

Hallo allemaal,
Ik ben stoelmasseur die zich laat inhuren door andere bedrijven.
Ben je als kleine ondernemer die gebruik gaat maken van de nieuwe kleineondernemersregeling niet minder aantrekkelijk voor bedrijven en ondernemers die jou inhuren...? Zij kunnen immers geen BTW meer aftrekken als voorbelasting...!?
Ook is het zo dat ik van plan zou zijn om mijn tarief "inclusief BTW" niet te veranderen, zodat ik ook voordeel heb van de nieuwe kleineondernemersregeling, zoals ik die ook had met de oude kleineondernemersregeling.
Daarmee word ik dus duurder voor mijn klanten. Zij kunnen immers geen BTW meer als voorbelasting aftrekken.
Hoe zien jullie dat...?
Groet, Marcel

Bert-Jan

Ik ben stoelmasseur die zich laat inhuren door andere bedrijven.
Ben je als kleine ondernemer die gebruik gaat maken van de nieuwe kleineondernemersregeling niet minder aantrekkelijk voor bedrijven en ondernemers die jou inhuren...? Zij kunnen immers geen BTW meer aftrekken als voorbelasting...!?

Je hoeft ook geen btw te rekenen, dat maakt het weer eenvoudiger. Als je de prijzen hetzelfde houdt, is dat een nadeel voor bedrijven.

Ook is het zo dat ik van plan zou zijn om mijn tarief "inclusief BTW" niet te veranderen, zodat ik ook voordeel heb van de nieuwe kleineondernemersregeling, zoals ik die ook had met de oude kleineondernemersregeling.

Dat bepaal je zelf. Je zult niet de enige zijn.

Daarmee word ik dus duurder voor mijn klanten. Zij kunnen immers geen BTW meer als voorbelasting aftrekken.
Hoe zien jullie dat...?

Voor ondernemers word je dan duurder, voor particulieren maakt het niet uit.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)


Bert-Jan

Citaat van: Miro Lucassen op 11 juni, 2019, 16:54:43
Nog iets om op te letten: ik heb nu enkele leveranciers (onder andere software-abonnement) uit een ander land in de EU, waarbij de btw dus niet op hun factuur staat. Als ik kies voor de nieuwe KOR, wat ik waarschijnlijk doe omdat minder dan de helft van mijn omzet btw-plichtig is, moet ik dus ook die leveranties omzetten naar facturering inclusief btw. Of mis ik in deze redenering iets?

Vandaag begreep ik dat je ondanks btw-vrijstelling toch verlegde btw als zodanig moet administreren.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Miro Lucassen

Brr, dus dat zou ik alleen voor dat aspect nog een btw-administratie moeten bijhouden. Is het een optie om die abonnementen privé te nemen en dan de kosten inclusief de in het buitenland geïnde btw op de zaak te zetten?

Bert-Jan

Citaat van: Miro Lucassen op 18 juni, 2019, 17:50:16
Brr, dus dat zou ik alleen voor dat aspect nog een btw-administratie moeten bijhouden. Is het een optie om die abonnementen privé te nemen en dan de kosten inclusief de in het buitenland geïnde btw op de zaak te zetten?

Ik denk niet dat dat de juiste weg is. Ik vermoed dat veel btw-vrijgestelde ondernemers helemaal niets bijhouden wat verlegde-btw betreft omdat zij er immers van uit gaan dat zij niets met btw te maken hebben.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Peter Bezemer

Ondertussen heb ik mij al aangemeld voor de nieuwe KOR.
Wordt Acumulus nog op een of ander wijze aangepast aan deze nieuwe KOR?

Bert-Jan

Dat is niet nodig.

Je boekt alles btw-vrij.

Ik geloof echter dat je alsnog verlegde btw apart moet bijhouden.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Peter Bezemer

Daar dacht ik ook wel aan. Ik zie ook net dat men de 'BTW vrij' keuze in een uitgave vast kan zetten. Was dat altijd zo?

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Peter Bezemer

Misschien moet ik voortaan met mijn camera voor mijn ogen Acumulussen. Bedankt Bert. =)

vandermark

Ik heb enkel particuliere klanten en mijn bedrijf voor 1 dag per week en blijf zeer zeker onder de €20.000. Nu doe ik dit jaar flinke investeringen waarmee ik zeker 5 jaar vooruit kan qua apparatuur. Vrij voordelig om dit jaar nog BTW terug te krijgen en vanaf komend jaar onder de nieuwe KOR te vallen en de prijzen voor klanten blijven gelijk. Nu triggerde dit me in de eerste post van Bert-Jan:

CiteerBedenk ook het volgende: als je vanaf 2020 gebruik maakt van de nieuwe KOR en tot 2020 investeringen hebt gedaan zoals voor een auto of pc dan moet je wellicht een deel van de afgetrokken btw terugbetalen.  Dit is het geval als er meer dan 500 euro aan btw herzien wordt.

Wat betekent dit concreet en waar kan ik hier meer over lezen?

Bert-Jan

Als je in 2019 een grote investering doet en daar de btw van aftrekt, dan moet je vanaf 2020 de btw weer terugbetalen als je gebruik gaat maken van de nieuwe KOR.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

vandermark

Ok, duidelijk. Op de BD pagina staat dit:
Citeer
Wanneer hoef ik mijn btw-aftrek niet te herzien?
De herziening voor aftrek bij investeringsgoederen hoeft u niet te doen als:

(1) het totale bedrag van de herziening in dat boekjaar minder is dan € 500
(2) én het gaat om investeringsgoederen die in de jaren voor dat boekjaar in gebruik zijn genomen
(3) én de herziening het gevolg is van het aanmelden of beëindigen van uw deelname aan de nieuwe KOR
Dit is een speciale aanvulling op de gewone regels voor herziening van btw-aftrek.

Voorbeeld (Aanmelden per begin kalenderjaar)
Op 1 januari 2020 hebt u een auto aangeschaft die u direct in gebruik hebt genomen. U trekt de € 4.500 btw over deze aanschaf meteen af in uw btw-aangifte. Per 1 januari 2021 meldt u zich aan voor de nieuwe KOR.

Eind 2021 controleert u of u de btw-aftrek moet herzien. De herzieningsperiode voor investeringsgoederen, zoals deze auto, is 5 jaar (het jaar van ingebruikname en de 4 jaren daarna). Hierdoor is € 4.500 / 5 = € 900 van de btw die u eerder hebt afgetrokken, toe te wijzen aan 2021.

Door uw deelname aan de nieuwe KOR zijn al uw prestaties vrijgestelde prestaties en hebt u geen recht op aftrek van de btw. Het verschil wijkt daarnaast meer dan 10% af en is hoger dan € 500. U moet daardoor deze € 900 terugbetalen.

Deze herziening herhaalt u ook in de volgende jaren van de herzieningsperiode (2022, 2023, 2024). Tenzij uw situatie verandert. Bijvoorbeeld als u uw deelname aan de nieuwe KOR per 1 januari 2024 beëindigt. Dan hebt u wel recht op de € 900 afgetrokken btw die is toe te wijzen aan 2024. U hoeft voor dat jaar niets te herzien.

Die €500 is dus cruciaal. Als je in 5 jaar afschrijft, klopt mijn gedachte dat als je minder dan €2.500 BTW terug krijgt op je investeringen die je in 5 jaar afschrijft 'veilig' bent hiervoor? Dan is namelijk de BTW per jaar minder dan €500 als ik het voorbeeld goed begrijp?

Bert-Jan

Volgens de letter van de regel wel ja.

Maar het is wel een beetje tricky. Je weet nooit hoe de belastingdienst daar in de toekomst over gaat denken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

vandermark

Tja, die onzekerheid is altijd een ding natuurlijk. Is het risico in dit geval hoger? De teksten op BD site zijn vrij duidelijk; als ik minder dan €2.500 BTW terug krijg dit jaar op investeringen dan ga ik ervan uit dat ik safe zit. Overigens moet je dus ook vorige jaren hierin meenemen! Als ik in 2018 voor €2.000 BTW terug kreeg op investeringen en in 2019 € 2.000 dan zit ik voor aantal jaar boven de €500! (€4.000/5 = €800,-. Goed alles op een rij zetten dus...

Is zaak dit jaar optimaal BTW terug te krijgen en zo ook KIA te maximaliseren. Ik ga e.e.a. voor mezelf uitwerken  :)

tonimacaroni

Beste forumleden,

Ik heb de oude KOR enkele keren kunnen toepassen, en die regeling was voor mij (voor iedereen?) altijd gunstig. Want onder een bepaald saldo 'te betalen BTW' (af te dragen BTW - betaalde BTW) hoefde je immers deels of helemaal geen BTW te betalen en hield je dus wat meer over. Met de 'nieuwe KOR' wordt dat allemaal anders:

Als je alleen zakelijke klanten hebt (zoals ik) dan is kiezen voor de 'nieuwe KOR' volgens mij altijd ongunstig, los van het feit of je alleen 'handel' verkoopt of alleen 'uren'. Zie onderstaande voorbeelden:

Stel ik verkoop alleen maar 'uren', dan moet ik (indien ik voor de nieuwe KOR kies) voortaan €100 i.p.v. €121 bij mijn zakelijke klant in rekening gaan brengen (die wil immers hetzelfde blijven betalen). Als ik bijvoorbeeld €10.000 aan 'uren' heb verkocht en daarbij €1.000 + €210 = €1.210 aan kosten heb gemaakt, mag ik de betaalde BTW van mijn bedrijfskosten (€210) bij keuze 'nieuwe KOR' niet meer 'terugvorderen'.
Met de 'nieuwe KOR' is mijn winst dus €10.000 - €1.210 = €8.790.
Zonder 'nieuwe KOR' zou mijn winst €12.100 - €1.210 - (€2.100 - €210) = €9.000 zijn.

Als ik alleen zakelijke 'handel' verkoop en ik maak daarbij dezelfde bedrijfskosten, reken ik als volgt:
Stel ik koop een product in voor bijvoorbeeld €121,-incl. BTW en ik verkoop het bijvoorbeeld (stel factor 2) voor €200,- vrijgesteld van BTW (volgens de 'nieuwe KOR'). Mijn zakelijke klant kocht het product eerder immers voor €242,- incl. BTW.
En stel ik heb €10.000 omzet (50 producten) en weer €1.000 + €210 = €1.210 aan bedrijfskosten, dan geldt:
Met de 'nieuwe KOR' is mijn winst dus €10.000 - (50 * €121) - €1.210 = €2.740.
Zonder de 'nieuwe KOR' keuze, zou mijn winst €12.100 - (50 * €121) - €1.210 - ( €2.100 - (50 * €21) - €210) = €4.000 zijn, nogal een verschil ;-)
                                                                          (verkoop)  -  (inkoop) -  (kosten) - (  BTW        BTW        BTW)

Bij levering van goederen en/of diensten aan particulieren (en in bepaalde speciale gevallen) is het natuurlijk een heel ander verhaal, en dan kan de nieuwe KOR soms wel degelijk gunstig uitpakken. Die rekensommen laat ik even over aan anderen....

Graag hoor ik of mijn redenaties resp. mijn berekeningen kloppen! Bij voorbaat dank voor een bevestiging of een correctie van bovenstaande redenaties/berekeningen.

Boekhoudkundig resp. fiscaal-technisch klopt het de door mij gebruikte term 'winst' natuurlijk niet, maar dat is nu even niet van belang. S.v.p. hier niet over discussiëren; hou het bij het (mijn) onderwerp 'wel of niet aanmelden voor de nieuwe KOR'.

De geclaimde verlichting van de administratieve lasten is m.i. vergezocht; je moet als ondernemer toch een vorm van boekhouding bijhouden, en daarbij rolt de BTW-aangifte er bijna vanzelf uit....
Het wordt eigenlijk juist zwaarder, iedereen (met kleine omzet) moet nu in een glazen bol gaan kijken en een rekensommen gaan maken zoals hierboven en dan gaan kiezen. Met een beetje 'geluk' heb je nog in 2019 serieus geïnvesteerd en moet je nog wat BTW gaan verrekenen. Of misschien heb je wel een (constante?) mix van zakelijke en particuliere klanten of aannemers met verlegde BTW.
De ZZP-er moet naast goed in zijn of haar 'kunstje' zijn, dus ook accountant, fiscalist en futuroloog zijn.....

Los van dat alles zit je met het probleem van het al dan niet overschrijden van de €20.000,- grens. Stel de teller staat op €19.500,- ga je dan vanaf dat moment BTW op de factuur vermelden??
En vanaf welke datum mag je dan de betaalde BTW weer salderen met de af te dragen BTW?? Schiet mij (simpele ziel op dit gebied) maar lek....

Enige frustratie maakt zich inmiddels van mij meester.... Hebben de lobby clubs (ZZP platform o.i.d.) zitten slapen?? Of leven ze in Den Haag echt in hun eigen werkelijkheid?? Welk probleem hebben ze hiermee opgelost?? (mijn stokpaardje)

Samengevat: volgens mij is het voor kleine ondernemers die alleen zakelijk leveren, altijd ongunstig om voor de 'nieuwe KOR' te kiezen en is de 'nieuwe KOR' dus een verslechtering t.o.v. de 'oude KOR', ook door de nieuwe 'rompslomp'.

.Groeten, Ton

Bert-Jan

Ik probeer je te volgen...

Als je winst maakt, is het over het algemeen gunstiger om geen btw te hoeven rekenen.

Het probleem met de nieuw KOR is voornamelijk dat je van het ene op het andere moment btw-plichtig kunt worden met alle administratieve gevolgen van dien.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

tonimacaroni

Ik heb geprobeerd helder(?) voor te rekenen (met realistische getallen) dat de nieuwe KOR voor 'business to business' zakendoen dit in z'n algemeen niet gunstig is...

Of zie ik dat verkeerd?? Zo ja, wat klopt er dan niet??

WilfredR

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 03 juni, 2019, 09:00:16
Je hoeft geen btw te rekenen en af te dragen.

Een btw-plichtige ondernemer die 121 euro ontvangt van een klant, moet 21 euro direct afdragen aan btw. Een btw-vrijgestelde ondernemer heeft eenvoudigweg 121 euro winst of hoeft slechts 100 euro te rekenen aan de klant om dezelfde winst te hebben als de btw-plichtige ondernemer.

Nu kun je zeggen: ja maar een btw-vrijgestelde ondernemer mag ook geen btw aftrekken. Dat klopt, maar veelal moet een ondernemer meer afdragen dan ontvangen. Het afdragen van btw betekent 100% afdragen. Wanneer je winst maakt, betaal je gedeeltelijk belasting daarover. Dat is veel minder dan 100%.

Beste Best-Jan, ik maak wel winst, maar heb ook op regelmatige basis importbelasting te betalen.
Ja het af te dragen bedrag aan btw is hoger, en mijn omzet rond de 20k, momenteel draag ik omzet btw af en vereken het betaalde op de import.
Aan het einde van het jaar kijk ik met acumulus hoe de situatie met KOR te verwerken.
Kan ik in 2020 alles laten zoals het is, ben het spoor al nu enigsinds bijster.

Alvast bedankt voor je reaktie.

Gr,
Wilfred

Bert-Jan

Citaat van: WilfredR op 24 juli, 2019, 20:11:25
Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 03 juni, 2019, 09:00:16
Je hoeft geen btw te rekenen en af te dragen.

Een btw-plichtige ondernemer die 121 euro ontvangt van een klant, moet 21 euro direct afdragen aan btw. Een btw-vrijgestelde ondernemer heeft eenvoudigweg 121 euro winst of hoeft slechts 100 euro te rekenen aan de klant om dezelfde winst te hebben als de btw-plichtige ondernemer.

Nu kun je zeggen: ja maar een btw-vrijgestelde ondernemer mag ook geen btw aftrekken. Dat klopt, maar veelal moet een ondernemer meer afdragen dan ontvangen. Het afdragen van btw betekent 100% afdragen. Wanneer je winst maakt, betaal je gedeeltelijk belasting daarover. Dat is veel minder dan 100%.

Beste Best-Jan, ik maak wel winst, maar heb ook op regelmatige basis importbelasting te betalen.
Ja het af te dragen bedrag aan btw is hoger, en mijn omzet rond de 20k, momenteel draag ik omzet btw af en vereken het betaalde op de import.
Aan het einde van het jaar kijk ik met acumulus hoe de situatie met KOR te verwerken.
Kan ik in 2020 alles laten zoals het is, ben het spoor al nu enigsinds bijster.

Alvast bedankt voor je reaktie.

Gr,
Wilfred

Wat versta je onder importbelasting? Btw? Of invoerrechten?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Gert-Jan

Wat een bijzondere regeling. Als je geen BTW rekent en je bent goedkoper voor consumenten, ben je dus 21% goedkoper dan je concurrenten, dus meer kans op meer omzet zodat je over die 20.000 euro grens gaat. En voor b2b maakt het niets uit want als je geen BTW rekent kunnen ze het ook niet terugvorderen, ben je dus net zo duur als wanneer je wel BTW rekent. Wat was ook alweer precies het probleem dat ze hiermee oplossen? Het motiveert wel om je winkeltje met een omzet van 19.999 te sluiten tot het jaar erna...

Marcel Zoontjens

Inderdaad Gert-Jan, zo zie ik dat ook.
Je zou trouwens je tarieven voor particulieren kunnen handhaven.
En die 21% btw (die je dus niet meer afdraagt) als extra winst kunnen zien.

Gert-Jan

Ja maar met b2b ben je dus gewoon duurder als je dezelfde prijzen aanhoudt. Of mag de koper dan wel btw terugvorderen? Vind het erg onduidelijk.

Miro Lucassen

Als er geen btw op je factuur staat (en dat staat er niet wanneer je kiest voor de vrijstelling) kan jouw klant, de koper, geen btw in vooraftrek brengen.

Annalies Janssens

Gert Jan:
Voor bedrijven maak je altijd prijsafspraken excl. BTW. Die prijs blijft dus hetzelfde. Je berekent dan alleen geen BTW meer; klant hoeft die niet te betalen aan jou en krijgt 't niet terug. Geen verschil dus.

Voor jou wel nadelig omdat je geen BTW op kosten terug krijgt.

Globaal: als je voornamelijk zaken doet met bedrijven, dan is de nieuwe regeling niet voordelig om ervoor te kiezen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Marcel Riepe

Hallo Bert,
als ik het even nakijk, heb ik bijv. over 2018, 508 euro voorbelasting betaald, dat is m.i. de btw over bedrijfskosten. Ik kreeg nog 187 euro KOR terug.
Mijn redenering is dat ik dus bij aankopen voor mijn bedrijf met de nieuwe regeling 508 euro duurder uit ben, aangezien de KOR opgeheven wordt. Wel kan ik dit dan dus van mijn winst aftrekken.
Bij de nieuwe regeling lijk is dus duurder uit te komen als ik btw vrijstelling aanvraag. Of zie ik dit nu verkeerd

gr. Marcel
Met vriendelijke groet,
Marcel Riepe
Plutosoft Den Helder
http://www.plutosoft.nl

Bert-Jan

Met de nieuwe regeling kun je de btw niet meer aftrekken als btw, wel als kosten. Dat is minder voordelig.

Aan de andere kant hoe je geen btw te rekenen waardoor je goedkoper wordt voor particulieren.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Marcel Riepe

Hallo Bert-Jan,
ik heb alleen b2b +20000 dus voor hen maakt het niet uit, alleen ben ik dan de KOR +BTW op aankopen kwijt.
Ik begrijp uit het hele verhaal dat de belastingdienst het opheffen van de KOR in een vreemde verpakking probeert te verkopen.
Ik heb nu besloten om niet aan te melden voor BTW vrijstelling.
Dank je voor de moeite.
Met vriendelijke groet,
Marcel Riepe
Plutosoft Den Helder
http://www.plutosoft.nl

rdedvries

Hallo Bert Jan,

Begrijp ik goed dat ik evengoed nog BTW aangifte moet doen ondanks gebruikmaking van de nieuwe KOR als ik goederen importeer van buiten de EU?

Ik maak nu gebruik van de art 23 regeling dus ontvang geen  fakturen van inklaringen maar verleg de BTW.
De art 23 vergunning vervalt voor mij als ik gebruik maak van de nieuwe KOR, ik zal dus weer fakturen van de inklaarder ontvangen.

De  faktuur van de inklaarder  moet ik dus boeken en de gespecificeerde BTW wordt in Accumulus  zichtbaar in rubriek 4a?


Groeten,

Riekelt de Vries


Bert-Jan

Zover ik het begrijp moet je dan alles gewoon btw-vrij boeken voor het gehele bedrag.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

rdevries

Ok, maar in dit geval is de BTW niet naar me verlegd want ik heb gewoon de inklaringsfactuur  betaald.

Dan hoef ik toch geen BTW aangifte meer te doen?

Ik heb begrepen dat je wel BTW aangifte moet doen als de BTW naar je verlegd is bij aankopen uit het buitenland.

Bert-Jan

Mmm, het is inderdaad ingewikkelder dan ik dacht.

Ik ben nog verder aan het lezen maar zover ik het nu snap, moet je in dat geval toch een zogenaamde incidentele aangifte doen.

Je moet dan toch opgeven welke btw naar jou is verlegd en deze afdragen. Je mag deze btw niet aftrekken als voorbelasting.

https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/incidentele_btw-aangifte/
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

fjutt

Hoi,

Ik blijf dit toch erg moeilijk vinden..

Ik koop ca 80% in vanuit Duitsland en Spanje (dus facturen zonder BTW)

ca. 70% van de omzet is in Nederland, 20% in EU en 10 wereldwijd vanuit mijn web-shop.

Nu vraag ik me af of de facturen van de inkoop BTW vrij blijven?
Wat als iemand buiten Nederland iets van me koopt met een BTW nummer. Ik neem aan dat dan mijn factuur aan hem hetzelfde blijft aangezien ik geen BTW bereken.

Klopt dit dan is de KOR interessant voor me....

Iemand een idee?

Groet,
Frans

Annalies Janssens

#44
Als je nu aan iemand verkoopt met een BTW nummer, dan is je opbrengst het bedrag excl. BTW, bijvoorbeeld € 20
Stel je inkoop is € 10 ex, € 12.10 incl. BTW
Je marge is dan € 10

Als je onder de KOR wilt vallen, dan verkoop je zonder BTW (zoals jij zegt dus € 20) dan wordt je marge kleiner omdat je geen BTW van aankoop mag terugvragen. Je inkoop wordt dus € 12.10

Je mag ook niet meer inkopen met BTW verlegd (of je moet alsnog de BTW afdragen in de incidentele aangifte). Je hebt er geen voordeel van of je wel of niet in het buitenland koopt.

Waar het op neer komt is dat wanneer je aan particulieren verkoopt, dat het doorgaans voordelig is om onder de KOR te gaan vallen. Bij verkoop aan bedrijven is het onvoordelig, tenzij je je prijzen aan hen verhoogt zodat je marge gelijk blijft.
Het blijft een afweging op maat die per ondernemer anders kan uitpakken.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

fjutt

Hoi Annelies.

Dus als ik het goed begrijp kan ik het zo samenvatten:

Verkoop: Ik reken een vast bedrag en specificeer geen BTW

Inkoop:

  • Inkoop in Nederland gekocht krijg ik gewoon rekening met BTW en kan die niet meer aftrekken
  • Inkoop in EU landen worden nu ook incl BTW? en kan ik niet terug vorderen
  • Inkoop buiten EU landen worden via import voorzien van BTW

Als er binnen EU toevallig geen BTW wordt berekend kan ik aangifte BTW zelf doen en die afdragen (en niet terug vorderen)

Als ik de nieuwe KOR niet wil kan ik gewoon doorgaan zoals nu enkel met afdracht van de BTW vanaf de eerste EUR.

Groet,
Frans

Annalies Janssens

Citaat van: fjutt op 12 november, 2019, 19:00:40
Hoi Annelies.

Dus als ik het goed begrijp kan ik het zo samenvatten:

Verkoop: Ik reken een vast bedrag en specificeer geen BTW
klopt

Inkoop:

  • Inkoop in Nederland gekocht krijg ik gewoon rekening met BTW en kan die niet meer aftrekken
klopt
  • Inkoop in EU landen worden nu ook incl BTW? en kan ik niet terug vorderen
je moet aan je leverancier doorgeven dat ze geen BTW meer mogen verleggen, dus buitenlandse BTW laten berekenen. En die BTW boek je dan gewoon mee als kosten
  • Inkoop buiten EU landen worden via import voorzien van BTW
Idem zoals inkoop binnen EU

Als er binnen EU toevallig geen BTW wordt berekend kan ik aangifte BTW zelf doen en die afdragen (en niet terug vorderen)
Klopt, je moet dan incidenteel aangifte doen

Als ik de nieuwe KOR niet wil kan ik gewoon doorgaan zoals nu enkel met afdracht van de BTW vanaf de eerste EUR.
De oude KOR bestaat helemaal niet meer en daar is ook geen ruimte voor in de aangifte. Je moet dan dus precies afdragen waar je op uit komt, zonder KOR correctie

Groet,
Frans
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

rdedvries


Bedankt voor de info.
Ik kreeg bericht van de belastingdienst dat ik voor 2020 geaccepteerd ben voor de KO.
En inderdaad is mijn artikel 23 vergunning automatisch opgezegd.

Ik krijg nu weer een factuur van de inklaarder met een klein bedrag aan invoerrechten.
Dat kan ik nu dus boeken als een kostenpost "Invoerrechten" ?

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

fjutt

Als ik dat zo lees is het inderdaad geen eenvoudige keuze die je kunt maken. De oude KOR had dan toch wel mijn voorkeur. :)
Het BTW voordeel was dan weliswaar inkomen; nu heb je dus geen voordeel meer op je BTW ; je hoeft wel minder admin werk te doen. (maar klopt dat? je moet immers nog wel steeds bewijzen onde het limiet te zitten.

Toch nog maar eens goed over nadenken. Of je maakt geen gebruik van de KOR en dus meer admin werken je kunt je btw verrekenen of gebruik maken van de nieuw KOR maar in beide gevalen geen btw voordeel...

decissions , decissions ... :)