Hoofdmenu

Betaaltermijnen per klant en niet alleen in dagen

Gestart door Severein, 18 juni, 2019, 10:30:05

Vorige topic - Volgende topic

Severein

Wat ik heel graag zou willen, en excuses als ik een eerdere soortgelijke wens gemist heb, is een variabele per klant mbt de betaaltermijnen. Standaard is volgens sjabloon 30 dagen en dat is het zelden, in Italiƫ is bijv. 90 dagen helaas heel gebruikelijk. En veel klanten hanteren de vorm 'op dag X van de deze maand' of 'op dag X van volgende maand', dus wat ik vandaag factureer wordt standaard op de 5e van de volgende maand gefactureerd.

Ik weet dat ik de eerste wens met een omweg kan regelen]met een omweg kan regelen, omdat de betaaltermijn nu is vastgelegd in de factuursjabloon: voor elke termijn een aparte factuur. Dat is wel een woud aan factuursjablonen, aangezien ik er vier heb (met en zonder btw en in het Engels en Nederlands). Ik heb nu negen verschillende met een vaste periodelengte, dat betekent al 36 sjablonen.

Kortom: twee velden per klant
Eentje: termijn op periode of dag? [1 waarde]
Tweede: als die waarde 'termijn' is, dan aantal dagen, als die waarde 'dag' is dan de dag (1-31).

Bij het aanmaken van een factuur kijken naar veld 1 en op basis van de bijbehorende waarde in veld 2 de datum uitrekenen. Bij een onjuiste datum (31 februari) automatisch verlagen tot de juiste datum, anders heb je weer een hele routine met een popup en code, dat is overkill vind ik.

Dit zou echt heel fijn zijn om te hebben, want nu heb ik niks aan de kleurtjes of waarschuwingen etc., het overgrote deel betaalt later dan 30 dagen, volgens contract.
"Top quality work, very efficient, excellent communication" - Finn Nikos Martinsen, Olso, Norway
"Bart is always our first choice for any translation from English into Dutch and is the preferred translator for some of our top clients" - Wolfestone Translations, Swansea, UK