Hoofdmenu

Urenciterium opleiding tbv nieuwe activiteiten onderneming

Gestart door Mmedia, 20 oktober, 2019, 20:35:26

Vorige topic - Volgende topic

Mmedia



Ha Forumleden,



Ik ben sinds januari 2016 ondernemer in de media (eenmanszaak). Omdat vorig jaar een minder goed jaar was en ik ook niet aan mijn uren ben gekomen heb ik besloten mijn activiteiten uit te breiden.



Ik ben (nov 2018) een opleiding gestart tot paraveterinair dierenartsassistente met als doel een handelsnaam en activiteiten toe te voegen aan mijn huidige bedrijf en ook dit vak als zzp'er uit te gaan voeren. Ik wil dus 2 bedrijven naast elkaar gaan voeren. En hopelijk zelfs een combi met animal handling in de media.



Ik kom met het mediabedrijf waarschijnlijk wederom niet aan mijn 1225 uur en dus geen zelfstandigenaftrek. Ik heb dit jaar veel tijd in de nieuwe opleiding gestoken maar wel met als doel uiteindelijk meer uren en inkomen genereren.



Kan ik de uren voor de opleiding meetellen voor het urencriterium als ik vanaf november een nieuwe handelsnaam en nieuwe activiteiten toevoeg? Ik maak waarschijnlijk nog geen declarabele uren voor deze nieuwe handelsnaam dit jaar en de opleiding duurt nog tot juni 2020.



Is dit een grijs gebied? Een dikke nee of een dikke ja?



Dank alvast!



Groet

Bert-Jan

Ik zou het meetellen. Er is een duidelijk zakelijk belang.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Annalies Janssens

Ik ben het hierin niet echt met Bert-Jan eens. Het is een opleiding voor toekomstige activiteiten die ook nog eens niets te maken lijkt te hebben met het huidige bedrijf.

Het risico is best groot. Je zou het urencriterium kunnen opvoeren maar houd er rekening mee dat het na een evt. controle afgewezen wordt. Dus maak voor jezelf een berekening wat je dan nog als belasting moet afdragen.

Kijk ook even naar het belang. Als ik zie dat je nu niet aan het urencriterium voldoet, dan heb je misschien ook weinig winst. En dan met de kosten voor de opleiding er af misschien wel verlies?
Dan maakt het misschien qua belasting niet eens uit of je wel of niet aan het urencriterium voldoet. (afhankelijk van allemaal andere factoren van de inkomstenbelasting zoals evt ander inkomen). Je spaart zo ook nog een jaar startersaftrek....

Kortom, bekijk het zelf nogmaals goed voordat je de keuze maakt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Mmedia

Dank beiden!

Dit is dus een beetje mijn probleem, het antwoord hangt af van aan wie ik het vraag, de een zegt ja en de ander nee.

Qua winst zit ik op 20k. En het levert mij 1600 (belasting en zvw) euro op als ik wel de zelfstandigenaftrek kan doorvoeren. Qua declarabele uren zit ik nu op 660. Ik heb mijn 2e jaar ook 20k gemaakt en kwam toen wel aan de uren. (hangt af van project).

De opleiding heeft nu nog niets te maken met mijn media bedrijf maar het is wel de bedoeling om dit te gaan combineren. (animal handling voor film en tv).

Als ik nu al een 2e handelsnaam, dus een 2e bedrijf start met als activiteiten paravet en animal handling heeft het dan niet toch met mij huidige bedrijf te maken omdat dat huidige bedrijf er 2 zijn in 2 vakgebieden? Of kan dat niet omdat ik met dit bedrijf nog geen winst maak?

Ik wil niet recht lullen wat krom is maar ik vraag het mij oprecht af en zou niet graag 1600 euro mislopen als ik daar wel recht op heb. Ik twijfel gewoon echt heel erg over wat de belastingdienst/wetgeving hiervan zegt.

Dank!

Annalies Janssens

Waar het om gaat:
Wanneer de opleidingskosten aan te merken zijn als bedrijfskosten, dan tellen de uren mee. Als het als persoonlijke aftrekpost geldt dan tellen de uren niet mee

Wat leesvoer:
https://www.zzpservicedesk.nl/1046/zijn-studiekosten-aftrekbaar-voor-zzp.htm  (zie laatste onderdeel waarin gezegd wordt "als je in de toekomst....." dat geldt hier voor jou)

https://beeldrijk.org/bibliotheek/de-fiscale-ondernemer/winst-opbrengsten-en-kosten/scholing-en-vakkennis-als-bedrijfskosten/   (kopje nieuwe kennis wat volgens mij volledig van toepassing is op jouw situatie)

Het gaat er niet om of je wel of geen winst maakt met dat vakgebied. Het gaat er om of je de opleiding volgt voor je huidige bedrijf (bedrijfskosten) of toekomstige activiteiten (persoonlijke aftrekpost)

Wat mij betreft is er weinig twijfel (geen bedrijfskosten) maar uiteindelijk moet je zelf de keuze maken en een standpunt innemen waar je achter staat zodat je dat bij vragen kunt motiveren.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Mmedia

Dank Annalies.

Hmm ja ik heb de opleiding niet als bedrijfskosten opgevoerd maar idd prive. Dus daar zou dan idd iets scheef lopen.

Het in de toekomst snap ik, maar als ik het bedrijf nu al start is het dan nog in de toekomst of is het nu? En geld de studie dan niet als aanloopjaar?

Ik vind dat ik het dan goed kan verantwoorden maar als jij idd zegt door het toekomstige karakter gaat de vlieger niet op dan ga ik het niet riskeren.

Nogmaals dank


Annalies Janssens

Of het bedrijf wel of niet is ingeschreven doet er niet toe. Ik denk dat je het beroep wellicht niet eens mag uitoefenen zonder die opleiding....

Je moet echt zelf de beslissing nemen....
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Mmedia

Dank. Ik ga mijzelf nog even goed te rade:)

(Vak uitoefenen zonder diploma mag wel ik hoop zelfs dat ik dit jaar nog als invulkracht al mijn eerste zzp klus kan doen maar dat is helaas nog niet zeker.)