Hoofdmenu

Leverancier met OVOB regeling, verkoop zonder OVOB

Gestart door myrthe, 08 januari, 2020, 11:52:43

Vorige topic - Volgende topic

myrthe

Ik heb een (gekke) vraag over de OVOB regeling.
Een leverancier maakt gebruik van de OVOB regeling, dus ze verrekend geen btw op haar facturen. Deze kan ik daarom ook niet als voorbelasting terugvragen.
Ik verkoop haar producten weer, maar maak geen gebruik van de OVOB regeling. Ik moet gewoon 21% btw betalen over deze verkoop, dus eigenlijk is het voor mij nadelig dat zij in de nieuwe KOR regeling meedoet, toch?
Of zie ik dit nou verkeerd?

Es

Het is een prima vraag. Ik begrijp je verwarring.

Als het goed is ondervind  jij als klant geen nadeel van het feit dat jouw leverancier zich heeft aangemeld voor de "nieuwe KOR" (= OVOB).
Je leverancier mag geen btw factureren en jij kunt dus ook geen btw terugvragen. De kostprijs van het artikel (of dienst) zal voor jou hetzelfde (moeten) blijven.

Een voorbeeld:

Stel je kreeg in 2019 een factuur voor artikel x, wat 100 euro ex btw kost:
Artikel x  => 100 euro ex btw
btw 21% =>   21 euro
Te betalen => 121 euro (incl. btw)
Jij betaalde dan 121 euro aan de leverancier, de 21 euro btw kon je als voorbelasting terugvragen bij je btw-aangifte en als kosten boekte je 100 euro.

De factuur van diezelfde leverancier (met OVOB) zou dan in 2020 opgesteld moeten worden:
artikel x => 100 euro, vrijgesteld van btw
Te betalen => 100 euro.
Jij betaalt dan 100 euro aan de leverancier, je kunt geen btw terugvragen en hebt 100 euro als kosten.

Als jij dit artikel vervolgens doorverkoopt aan jouw klant, dan bereken je uiteraard wel gewoon btw over jouw verkoopprijs.


myrthe

Bedankt voor je reactie!

Haar factuur is qua bedrag hetzelfde, alleen heeft ze dus 121% gepakt en dit als totaalprijs genomen, en daarbij staat nu 0% btw. Dus voor mij is de inkoopprijs ineens met 21% omhooggegaan. Wat dus niet de bedoeling is.

Es

Stel dat jouw leverancier ook aan particuliere klanten levert, dan hebben die particulieren er geen hinder van (omdat ze toch niets met de btw konden).
Voor jou als zakelijke klant is dat anders.

Dus dan zou ik dat overleggen met de leverancier als ik jou was. ;)