Hoofdmenu

Electrische auto en MIA

Gestart door camyb81, 12 januari, 2020, 20:03:27

Vorige topic - Volgende topic

camyb81

Beste,

Ik heb op het forum gezocht, maar heb helaas geen recente topic kunnen vinden waarin de antwoorden terug kan vinden op mijn vraag.
Na zoeken/lezen en nog meer zoeken ben ik stilletjes aan toch 'het spoor bijster' tav de verschillende waarheden die ik op het Internet tegenkom tav de MIA in relatie tot een nieuw gekochte elektrische auto en hoe je deze in de boekhouding kan/mag verwerken.

Ik hoop hier op wat ondersteuning/hulp om fictie van feiten te kunnen scheiden.

Voorbeeld in een autoweek.nl artikel staat het volgende:
....Waar vorig jaar nog 27 procent van maximaal €40.000 al aftrekpost mocht worden opgevoerd, is dat nu gehalveerd tot 13,5 procent van datzelfde bedrag. Waar het belastbaar inkomen van een zelfstandige in 2019 nog werd gedrukt met €10.800, is dat bij aanschaf in 2020 nog 'maar' €5.400.

Situatie-1:
Ik heb een elektrische auto gekocht in 2019 waarbij er stond aangegeven dat in 2019 nog 27% van de eerste €40.000 van het belastbaar inkomen mag worden afgetrokken.
27% van €40.000 = €10.800

Via RVO een aanvraag ingediend om MIA te mogen toepassen, deze is toegekend maar het bedrag bij de aanvraag komt uit op €2700,- (komt overeen met 25% van €10.800)

Vraag-1:
Klopt het dat het bedrag van €10.800 niet in 1x mag worden afgetrokken van het belastbaar inkomen, maar dat dit in 4 jaar moet worden opgedeeld?
OF
Mag het wel in 1x worden afgetrokken en moet je bij eerder verkoop van het voertuig het verschil met de belastingdienst verrekenen?


Situatie-2:
Ergens in het forum heb ik gelezen dat de MIA niet in Acumulus kan worden opgevoerd (klopt dit?)....omdat de MIA aftrek uiteindelijk op het belastbaar inkomen moet worden gecorrigeerd lijkt het mij wel handig dat dit ook in Acumulus zichtbaar is zodat de netto winst overeenkomt.

Vraag-2:
Hoe kan ik de MIA in Acumulus opvoeren zodat deze netjes in de netto winst wordt meegenomen?
ik zat te denken aan een boeking van uitgaande kosten en deze aan een rekening buiten Acumulus koppelen?

Alvast bedankt voor de informatie.

Annalies Janssens

Het is belangrijk om onderscheid te maken tussen je netto winst (dat is het verschil tussen je inkomsten en uitgaven) en belastbare winst (dat is je winst na diverse belastingvoordelen zoals ondernemersaftrek, KIA en MIA)
De ondernemersaftrek (€ 7280 in 2019) kan en mag je ook niet in Acumulus verwerken. Dat staat er namelijk volledig los van.
Dat is bijvoorbeeld ook zo met de rente van je eigen woning, heffingskortingen e.d.
Al die posten hebben invloed op het te betalen bedrag belasting.

Dan inhoudelijk over de auto:
Dat je een MIA verklaring van € 2700 hebt gekregen kan ik niet verklaren.
Kan het zijn dat je slechts een deel van de auto in 2019 hebt betaald? Dan zou het kunnen zijn dat dat verwerkt is in de toekenning.
Ik ken het formulier niet goed genoeg. Misschien kun je m als bijlage toevoegen (persoonlijke gegevens onleesbaar maken)
MIA claim je volledig in het jaar van aankoop. Het kan dus wel zijn dat je slechts een deel kunt verzilveren als je niet alles in 2019 hebt betaald maar dan kun je het restant in 2020 meenemen (maar de claim blijft in het jaar van aanschaf)

Wanneer je binnen 5 kalenderjaren (voor eind 2023) de auto weer verkopen dan moet je desinvesteringsbijtelling berekenen. Dat is dan hetzelfde % als het voordeel wat je nu hebt gekregen en dan over het bedrag waarvoor je de auto op dat moment verkoopt.

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

camyb81

Bedankt voor je reactie.

Het is mij duidelijk hoe ik naar de MIA moet kijken en waarom deze niet in Acumulus kan/hoeft te worden opgevoerd.

Wat dan nog een beetje onduidelijk is/blijft is de hoogte van het bedrag wat mag/moet worden opgevoerd bij de aangifte.
De auto heb ik in 1 keer betaald, enkele dagen voor aflevering heb ik het volledige bedrag aan de autofabrikant overgemaakt. Dit zou dus geen reden moeten zijn om het totale bedrag op te splitsen.
Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar een volledige aftrek van €10.800,- alleen wil ik mij wel netjes aan de regels houden.

Ik heb het deel van het MIA formulier waarop de berekening staat geupload.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en zou heel welkom zijn als iemand door het bos de bomen nog kan zien :)


Annalies Janssens

Het is me volgens mij duidelijk.
Het is niet dat je een toekenning hebt van € 2700. Dat bedrag is alleen een soort voorbeeldberekening van het netto voordeel wat je ervan hebt.
Ze gaan hier uit van 25% belastingvoordeel.
Ik zie dat ook op hun site.
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/mia-en-vamil/voorwaarden-miavamil/rekenvoorbeelden

Je kunt in je IB aangifte dus gewoon die € 40.000 opvoeren en dan komt er een MIA te voorschijn van € 10.800 waarover je dus geen inkomstenbelasting betaalt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

camyb81

Bedankt voor de opheldering  8)

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen