Hoofdmenu

Verzendkosten e.d. factureren met BTW

Gestart door Bert-Jan, 21 september, 2010, 00:37:44

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Beste mensen,

Indien je bijkomende kosten factureert zoals verzendkosten, sejour (eten en drinken) of kilometervergoeding, dien je hier hetzelfde BTW-%-age over te berekenen als het hoofdbestanddeel van de factuur.

Ook al heb je zelf geen BTW betaald over de postzegels, je moet er wel BTW over berekenen tenzij het hoofdbestanddeel 0% BTW heeft.

Pas op voor een naheffing van BTW als je dit niet goed doet.  :|
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Joost Baelemans

Hoi Bert-jan
geld dit dan per factuur? of is dan totaal van je bedrijf?
ik heb namelijk diensten ( 19%) en goederren van 19 en 6%
en moet ik dan kijken bij een samengestelde factuur naar het hoogste bedrag of naar het aantal producten?
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Bert-Jan

De belastingdienst spreekt van het hoofdbestanddeel van de factuur. Mijns inziens bedoelen ze dan het bestanddeel met de grootste totaalprijs ex BTW.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Joost Baelemans

oke, had namelijk de belastingdienst gebeld en daar kreeg ik te horen, altijd 19% omdat het een dienst is die je levert aan klanten
damn had mij het afgelopen jaar best veel geld gescheelt.
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Michael

Hoi Bert-Jan,

Ik heb in het eerste kwartaal 2011 inderdaad die 19% btw niet berekend over de verzendkosten. Nu vallen die kosten wel mee maar als ik dat achteraf zou willen corrigeren ter voorkoming van sores met de B-dienst, hoe moet ik dat dan doen in Acumulus?

Michael

Bert-Jan

Kun je uitrekenen wat het totaal aan BTW is wat je niet hebt gerekend?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Thalemma

Ik had ook begrepen dat het altijd 19 procent is, omdat het een dienst is. Ik lever vanuit een webshop spul met 6 procent, en reken over de verzendkosten 19 procent. Ik ging er maar van uit dat de belastingdienst er vast niet over zou klagen, als ik teveel inhield. Het komt toch bij hu terecht uiteindelijk. Then again, met de belastingdienst kun je allerlei rare fratsen verwachten bij tijd en wijle...

Karen Töning

Citaat van: ThalemmaIk had ook begrepen dat het altijd 19 procent is, omdat het een dienst is. Ik lever vanuit een webshop spul met 6 procent, en reken over de verzendkosten 19 procent. Ik ging er maar van uit dat de belastingdienst er vast niet over zou klagen, als ik teveel inhield. Het komt toch bij hu terecht uiteindelijk. Then again, met de belastingdienst kun je allerlei rare fratsen verwachten bij tijd en wijle...

Zoals Bert-Jan al zei:
Indien je bijkomende kosten factureert zoals verzendkosten, sejour (eten en drinken) of kilometervergoeding, dien je hier hetzelfde BTW-%-age over te berekenen als het hoofdbestanddeel van de factuur.

Ook al heb je zelf geen BTW betaald over de postzegels, je moet er wel BTW over berekenen tenzij het hoofdbestanddeel 0% BTW heeft.

Pas op voor een naheffing van BTW als je dit niet goed doet.

Gitzels Bezorg

Hallo,

ik vind dit nogal vreemd, BTW=  belasting op toegevoegde waarde als je geen waarde toevoegt (lees factureert) dan hoef je daarover toch ook geen BTW te heffen?

Even simpel voorbeeld ik schiet iemand even geld voor om een factuur af te rekenen contant, ik doe dat om niet, waarom zou ik  BTW over een gunst rekenen?

(waarom krijg ik op zoekwoord kilometer hele andere resultaten als op zoekwoord kilometervergoeding?)
(denk dat het verbergen van functionaliteiten weer een elegante oplossing is)

Wilbert

Herman

De definitie BTW (belasting op toegevoegde waarde) is iets uit het verleden, het zal mij niet verbazen als er tzt alleen nog omzetbelasting gebruikt gaat worden.

Bert-Jan

Mogelijk staat het woord \"kilometer\" ook nog op andere plaatsen in de boeking.

Zoeken op kilometer levert waarschijnlijk altijd meer resultaten op dan op kilometervergoeding.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Gitzels Bezorg

(ja toegevoegde waarde is rekbaar)

bedoelde eigenlijk op het forum, die zoek functie.

Citaat van: Bert-JanMogelijk staat het woord \"kilometer\" ook nog op andere plaatsen in de boeking.

Zoeken op kilometer levert waarschijnlijk altijd meer resultaten op dan op kilometervergoeding.