Hoofdmenu

Betaalde BTW binnen de nieuwe KOR

Gestart door WEL VOOR DE POES, 05 juli, 2020, 17:38:33

Vorige topic - Volgende topic

WEL VOOR DE POES

Hoi goedemiddag,

Wegens de coronacrisis verwacht ik dit jaar en volgende jaar een sterk gedaalde omzet en niet meer boven de 20.000 uit te komen. Daarom heb ik de nieuwe KOR aangevraagd per 1 juli 2020.
Nu vraag ik me af, leveranciers en winkels rekenen uiteraard gewoon BTW aan mij. Die ik niet meer kan 'aftrekken'. Dat niet meer kunnen 'aftrekken', slaat dat zuiver en alleen op aftrekken van de in rekening gebrachte BTW ?
Of betekent het ook dat ik die betaalde BTW niet meer van de omzet mag aftrekken als zijnde kosten?

Misschien een domme vraag hoor  :|, maar ik snap even niet hoe ik laten we zeggen een factuur van 100 euro van mijn bedrijfsrekening betaal en dan de in rekening gebrachte BTW door de leverancier van 21 euro niet van de omzet mag aftrekken als zijnde kosten.
Dat ik geen BTW meer verreken snap ik overigens wel.

Groeten Maud

\'I had a dream\'.... en nu staat die in mijn achtertuin :) www.welvoordepoes.info

Annalies Janssens

er bestaan geen domme vragen  ;)

Alles wat je betaalt kun je nu boeken als kosten incl. BTW. De BTW component telt dus mee als kosten.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

WEL VOOR DE POES

\'I had a dream\'.... en nu staat die in mijn achtertuin :) www.welvoordepoes.info

Fiedelieke

Ik heb hier alsnog een vraag over (een jaar later... ahum). Ik heb zelf de uitgaven waar btw op zit geboekt als vrijgesteld van btw om het kloppend te krijgen. Zo had ik het begrepen. Dus dat klopt niet?

Annalies Janssens

Citaat van: Fiedelieke op 15 juli, 2021, 18:25:04
Ik heb hier alsnog een vraag over (een jaar later... ahum). Ik heb zelf de uitgaven waar btw op zit geboekt als vrijgesteld van btw om het kloppend te krijgen. Zo had ik het begrepen. Dus dat klopt niet?

Ik kan zo niet beoordelen of dat wel of niet klopt.

-  wat bedoel je met "kloppend te krijgen"
-  gaat het om je adminstratie van 2020 en val je in dat jaar onder de nieuwe KOR?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Fiedelieke

Ik zit inderdaad in de nieuwe KOR en heb het in 2020 zo gedaan (uitgaven geboekt als zijnde vrijgesteld van btw), maar die IB aangifte is al de deur uit...
Nu vroeg ik me opnieuw af of dat de goede manier is.

Met kloppen maken bedoelde ik: Als ik de uitgaven boek incl btw (en dus niet vrijgesteld) dan staat er bij acumulus bij 'Aangifte omzetbelasting' dat ik btw moet afdragen. Wat natuurlijk niet zo is omdat ik in de KOR zit. Als ik het boek als vrijgesteld, dan klopt dit wel. Maar het is natuurlijk niet handig wanneer ik halverwege het jaar niet meer binnen de KOR zou vallen...


Annalies Janssens

-  Heb je dan die correcties gemaakt nadat je de IB aangifte de deur uit hebt gedaan?
  (vanwege dat kloppend maken; ik heb dan het idee dat je het eerst verkeerd gedaan hebt en later iets kloppend hebt gemaakt)


- Als je uitgaven met BTW boekt in plaats van vrijgesteld, dan staat er in de BTW aangifte dat je BTW terugkrijgt (en niet dat je moet afdragen)

-  Als in je BTW aangifte staat dat je BTW moet afdragen, dan heb je uitgaande facturen geboekt met BTW

Dus samenvattend:
Staat je BTW aangifte nu op 0?
Heb je werkelijk iets kloppend gemaakt of heb je gewoon (zoals het moet) alles BTW vrij geboekt
K
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Fiedelieke

-  Heb je dan die correcties gemaakt nadat je de IB aangifte de deur uit hebt gedaan?
Nee hoor!  :)

En de btw aangifte staat nu inderdaad op 0
 
Je laatste zin is stelt me gerust: want ik heb alles btw vrij geboekt zoals het moet.
Ik werd in de war gebracht door het zinnetje: "Alles wat je betaalt kun je nu boeken als kosten incl. BTW."  Dat is naar mijn idee anders dan btw vrij boeken.

Annalies Janssens

Citaat van: Fiedelieke op 15 juli, 2021, 19:00:04

Ik werd in de war gebracht door het zinnetje: "Alles wat je betaalt kun je nu boeken als kosten incl. BTW."  Dat is naar mijn idee anders dan btw vrij boeken.


Je boekt kosten echt incl. BTW, en dan BTW vrij. Anders zouden er mensen zijn die het bedrag excl.BTW gaan boeken, wat natuurlijk voor verschillen gaat zorgen.

Zie ook deze toevoeging:  Alles wat je betaalt kun je nu boeken als kosten incl. BTW. De BTW component telt dus mee als kosten.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Fiedelieke

Dank je wel, ik snap nu hoe je het bedoelt.  :)
Zo heb ik het ook gedaan. Er was alleen sprake van spraakverwarring.