Hoofdmenu

restwaarde op balans

Gestart door Mattijs_Rotterdam, 29 september, 2020, 15:12:42

Vorige topic - Volgende topic

Mattijs_Rotterdam

Begin 2019 kocht ik een auto met een waarde van ruim 38k. restwaarde vastgesteld op 9k, daarmee is de afschrijving ruim 5k per jaar bij 5 jaren afschrijving.
toevallig zat ik vanmiddag bij een accountant voor een hele ander kwestie, de beste man bladerde door mijn jaarrekening 2019 en gaf aan dat de restwaarde vd auto niet op de balans staat. boekwaarde 31-12-2019 staat namelijk op ruim 24k. na 1 jaar afschrijven zou je een boekwaarde van 33k verwachten.
Bij verkoop vd auto ergens in de komende jaren komt het weer recht, dan corrigeer je immers de oorspronkelijke boeking door de restwaarde op 0 te zetten en de afschrijving van het jaar waarin de auto verkocht wordt dusdanig aan te passen dat daadwerkelijk tot 0 afgeschreven wordt. daar zet ik dan een verkoopfactuur tegenover.
Echter, in de tussenliggende jaren is de auto te laag gewaardeerd op de balans, de restwaarde is er namelijk al vanaf.

Zie ik iets verkeerd?

Es

Je ziet het goed. Als je bij de boeking aan hebt gegeven dat er een restwaarde is, dan laat Acumulus deze niet op de balans zien.
Wat ik daar uit boekhoudkundig oogpunt van vind, laat ik maar even in het midden...:)
Het is wel zo dat er sinds enige tijd een waarschuwing wordt gegeven door Acumulus als je een investering inboekt:

LET OP! De restwaarde komt niet op de balans en wordt niet meegeteld bij de investeringsaftrek!


Hoe je het op kunt lossen?
Je kunt de investering en afschrijvingen aanpassen.
Zie deze uitleg in de Wiki/handleiding: https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=investering-aanpassen

Kies bijv. voor afschrijving in 10 jaar, zet bij de eerste 5/6 jaren de gewenste bedragen aan afschrijving neer en laat daarna het bedrag van de restwaarde staan tot jaar 10. In jaar 10 zet je dan de afschrijving op het restbedrag.
Op deze manier wordt de restwaarde gewoon meegeteld bij de boekwaarde op de balans.


Bert-Jan

Op een bedrijfsauto zit vrijwel nooit restwaarde.

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 29 september, 2020, 16:56:56
Op een bedrijfsauto zit vrijwel nooit restwaarde.

De meeste ondernemers schrijven vijf jaar af op een auto en na die periode mag ik hopen dat een auto nog geld oplevert, zeker als deze nieuw aangeschaft is.

Mattijs_Rotterdam

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 29 september, 2020, 16:56:56
Op een bedrijfsauto zit vrijwel nooit restwaarde.

Ha Bert,
Deze snap ik niet. Hoezo geen restwaarde? ik mag niet afschrijven naar 0, moet toch calculeren met een realistische restwaarde?

Mattijs_Rotterdam

Citaat van: Esther van der Meer op 29 september, 2020, 15:33:07
Je ziet het goed. Als je bij de boeking aan hebt gegeven dat er een restwaarde is, dan laat Acumulus deze niet op de balans zien.
Wat ik daar uit boekhoudkundig oogpunt van vind, laat ik maar even in het midden...:)
Het is wel zo dat er sinds enige tijd een waarschuwing wordt gegeven door Acumulus als je een investering inboekt:

LET OP! De restwaarde komt niet op de balans en wordt niet meegeteld bij de investeringsaftrek!


Hoe je het op kunt lossen?
Je kunt de investering en afschrijvingen aanpassen.
Zie deze uitleg in de Wiki/handleiding: https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=investering-aanpassen

Kies bijv. voor afschrijving in 10 jaar, zet bij de eerste 5/6 jaren de gewenste bedragen aan afschrijving neer en laat daarna het bedrag van de restwaarde staan tot jaar 10. In jaar 10 zet je dan de afschrijving op het restbedrag.
Op deze manier wordt de restwaarde gewoon meegeteld bij de boekwaarde op de balans.

Dank voor de reactie Esther, het is mij helder.

Bert-Jan

#6
Dan schrijven zij te snel af omdat je moet afschrijven over de vermoedelijke gebruiksduur in economisch verkeer. Een auto gaat veel langer mee dan 5 jaar.

Om die fout te corrigeren, past men een restwaarde toe. Restwaarde gaat echter over de waarde na de economische levensduur. De schrootwaarde dus.

En zo wordt de ene fout verzacht met de tweede fout.

Hoe moet het wel?

Schrijf een nieuwe auto netjes af over minstens 10 jaar. Geef geen restwaarde op want de auto wordt zeer waarschijnlijk weer verkocht dus is er geen restwaarde.

Houd het simpel en doe het correct.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Mattijs_Rotterdam

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 30 september, 2020, 09:28:33
Dan schrijven zij te snel af omdat je moet afschrijven over de vermoedelijke gebruiksduur. Een auto gaat veel langer mee dan 5 jaar.

Om die fout te corrigeren, past men een restwaarde toe. Restwaarde gaat echter over de waarde na de economische levensduur. De schrootwaarde dus.

En zo wordt de ene fout verzacht met de tweede fout.

Hoe moet het wel?

Schrijf een nieuwe auto netjes af over minstens 10 jaar. Geef geen restwaarde op want de auto wordt zeer waarschijnlijk weer verkocht dus is er geen restwaarde.

Houd het simpel en doe het correct.

ah zo. ook helder. ik had het beeld dat afschrijven in 5 jaar met restwaarde juist de meest correcte werkwijze is. ook in de wetenschap dat ik na uiterlijk 5 jaar ga verkopen.

Bert-Jan

Zo gaat het inderdaad vaak maar het is een verkeerd gebruik van het begrip restwaarde.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Verkeerd gebruik van het begrip restwaarde of niet, dat laat ik graag in het midden.
In de praktijk willen de meeste ondernemers zo gunstig mogelijk afschrijven binnen de fiscale regels.

De belastingdienst geeft aan dat de restwaarde de waarde is die het bedrijfsmiddel vermoedelijk nog zal hebben op het moment dat je het niet meer kunt gebruiken voor je onderneming**
Mijn vertaling daarvan is dat als je in de regel een auto na vijf jaar vervangt, schrijf je af tot de "restwaarde" die de auto na die vijf jaar heeft. Die "restwaarde" kun je bij o.a. een garage opvragen.

**Zie hier:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/hoe_berekent_u_het_bedrag_van_de_afschrijving

PS ondertussen kijk ik hier naar buiten en zie ik een charmante cabrio staan van ruim twintig jaar oud die behoorlijk meer dan schrootwaarde kost. Wat ik daarmee bedoel is dat iedere auto anders is en ook de gebruiksduur binnen de onderneming anders kan zijn. 

Bert-Jan

Ik begrijp je Esther.

Acumulus gaat echter uit van restwaarde = schrootwaarde.

Dus het is als Acumulus-gebruiker beter om de restwaarde alleen te gebruiken voor de waarde na volledig economisch gebruik en niet na persoonlijk gebruik.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Es

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 30 september, 2020, 17:31:19
Ik begrijp je Esther.

Acumulus gaat echter uit van restwaarde = schrootwaarde.

Dus het is als Acumulus-gebruiker beter om de restwaarde alleen te gebruiken voor de waarde na volledig economisch gebruik en niet na persoonlijk gebruik.

Eens. Daarom ben ik ook blij dat nu een melding in rode tekst duidelijk naar voren komt bij het boeken van een investering.

En door de afschrijvingen semi-automatisch in de boeking aan te passen zoals ik in mijn eerste reactie aangaf, kan de Acumulus gebruiker de regels van de belastingdienst toepassen en zo gunstig mogelijk fiscaal afschrijven.