Hoofdmenu

Deel betaling

Gestart door nduser, 02 oktober, 2010, 16:25:12

Vorige topic - Volgende topic

nduser

Ik heb te maken met klanten die niet de gehele bedrag wil of kan betalen. Ik zou graag een deel betaling van de gehele factuur wekg kunnen boeken of de gehele factuur en de klant tegelijk de rest factuur sturen. Nu moet ik een factuur verwijderen en aangepast versturen met een betaal overzicht maar belasting technisch klopt dit dan niet meer. Dit doe ik nu dus niet en moet nu de factuur open laten staan tot de gehele betaling binnen is en dan pas boeken. Ook klopt het dan niet met de bank gegevens.

Graag zie ik dan een betaal afspraak functie.

Bert-Jan

Je mag een factuur nooit zomaar verwijderen.

Volgens mij is dit makkelijk te administreren met een creditfactuur. Je crediteert wat niet is betaald. Beide facturen komen dan op betaald te staan.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

nduser

Ik verwijder ook niets, dat geef ik ook aan maar mijn vraag in het kost is eigelijk, een betaal afspraak functie. Daarnaast is een credit factuur niet handig want dan heb je er weer een factuurnummer bij staan zonder te ontvangen.

Bert-Jan

De Koninklijke weg voor dit soort zaken is toch echt een creditfactuur. Factuurnummers kosten geen geld.  :)

Het is van belang dat zowel de winst alsook de eventuele BTW correct wordt gecorrigeerd en met een creditfactuur gaat dat altijd goed.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

nduser

Moet ik even over nadenken, huidige factuur blijft dan nog wel open staan, en dan!

Bert-Jan

Stel dat je honderd euro factureert, en de klant gaat slechts 80 betalen. Dan maak je een creditfactuur voor 20 euro.

Fiscaal klopt dan alles. Zolang er niets is betaald, blijven beide facturen op Niet betaald. Zodra de 80 euro is betaald, zet je beide op Betaald en het saldo klopt ook weer.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Berk

Hallo Bert-Jan,

wat dan te doen, op het moment dat de klant de resterende € 20,- betaald?

Om de boekhouding kloppend te maken moet er volgens mij dan weer een nota worden aangemaakt voor dat bedrag (derde nota voor die ene klant...). Anders komen die € 20- \"uit het niets\".?!

Bert-Jan

Indien de klant die 20 euro toch weer betaald, zal dat inderdaad zowel fiscaal als saldotechnisch moeten worden verwerkt met een factuur van 20 euro.

Ik ging er van uit dat die 20 euro niet meer kwamen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

nduser

ja inderdaad, ik kon ook al niet bedenken hoe Bert-Jan het heeft bedoeld. Volgens mij is mijn idee toch de beste oplossing.

Bert-Jan

Als er een deelbetaling komt op een factuur, parkeer ik deze altijd als een privéstorting met in de omschrijving het factuurnummer.

Zodra alles is betaald, zet ik de factuur op betaald en corrigeer ik de privéstorting met een opname.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

embie

Hoe verwerk je de deelbetalingen aan het eind van het jaar?
Als je het op prive laat staan klopt je debiteurensaldo niet, en het bedrag wordt niet meegenomen naar het nieuwe jaar.

Robin

Mij lijkt het toch erg handig om bij elke factuur de mogelijkheid te hebben om een deelbetaling te doen. Het komt toch regelmatig voor en om dan steeds omslachtige handelingen te doen maakt het boekhouden er niet leuker op! Dit behoort toch eigenlijk tot de standaard functies?

Bert-Jan

Het past zeker goed in Acumulus maar het raakt wel veel processen die aangepast dienen te worden.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

VicT

Hoewel er in de diverse fora al eerder melding van gemaakt is wil ik hierbij nogmaals vragen of er een mogelijkheid gemaakt kan worden om deelbetalingen te boeken.

- Zelf een factuur in delen betalen.
- Een klant betaalt de factuur in delen.

Ik weet niet welke processen er allemaal achter een betaling zitten maar de simpelste oplossing lijkt mij een extra knop \"deelbetaling\" waarbij het bedrag ingevuld kan worden (bijvoorbeeld €200.00) wat vervolgens afgetrokken word van het totaalbedrag van de factuur.

Es

Of de mogelijkheid van een knop \"deelbetalingen\" in Acumulus ingebouwd gaat worden, kan ik je niet zeggen.

Wel is er een item over in de handleiding/Wiki, waarin een methode staat beschreven die goed toepasbaar is en waarmee je de deelbetalingen redelijk duidelijk in beeld kunt brengen.

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=deelbetalingen

Ton Elings

Citaat van: Esther-Meer over CijfersOf de mogelijkheid van een knop \"deelbetalingen\" in Acumulus ingebouwd gaat worden, kan ik je niet zeggen.

Wel is er een item over in de handleiding/Wiki, waarin een methode staat beschreven die goed toepasbaar is en waarmee je de deelbetalingen redelijk duidelijk in beeld kunt brengen.

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=deelbetalingen

Hoi Esther,

Ik heb er het gehele forum en de Wiki al eens op nageplozen maar ik heb een soortgelijke uitdaging die ik niet onder de knie krijg:
Ik heb een klant die bijv 300 euro vooruit betaalt, als een soort rekening courant. Vervolgens stuur ik elke maand een factuur van bv 75 euro.

Ik heb een rekening aangemaakt met als naam Rekening courant klant X, en daar door een interne boeking 300 euro op geboekt.
Vervolgens maak ik een factuur tegen deze rekening ter waarde van 75 euro. Nu doe ik een interne boeking van de rekening courant ovv het factuur nummer, maar het saldo blijft gewoon staan op 300euro.

Wat doe ik verkeerd?

Groetjes,

Ton
Ton Elings
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef dat ik niets weet.

Annalies Janssens

Citaat van: Ton_Elings
Citaat van: Esther-Meer over CijfersOf de mogelijkheid van een knop \"deelbetalingen\" in Acumulus ingebouwd gaat worden, kan ik je niet zeggen.

Wel is er een item over in de handleiding/Wiki, waarin een methode staat beschreven die goed toepasbaar is en waarmee je de deelbetalingen redelijk duidelijk in beeld kunt brengen.

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=deelbetalingen

Hoi Esther,

Ik heb er het gehele forum en de Wiki al eens op nageplozen maar ik heb een soortgelijke uitdaging die ik niet onder de knie krijg:
Ik heb een klant die bijv 300 euro vooruit betaalt, als een soort rekening courant. Vervolgens stuur ik elke maand een factuur van bv 75 euro.

Ik heb een rekening aangemaakt met als naam Rekening courant klant X, en daar door een interne boeking 300 euro op geboekt.
Vervolgens maak ik een factuur tegen deze rekening ter waarde van 75 euro. Nu doe ik een interne boeking van de rekening courant ovv het factuur nummer, maar het saldo blijft gewoon staan op 300euro.

Wat doe ik verkeerd?

Groetjes,

Ton

De bedoeling is dat je de factuur van 75 euro betaald zet met als rekening \"rekening courant klant x\".
Dan wordt het saldo 225 euro.
Wat voor interne boeking had j dan gemaakt van de rekening courant en waar naartoe?
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Ton Elings

Citaat van: Annalies
Citaat van: Ton_Elings
Citaat van: Esther-Meer over CijfersOf de mogelijkheid van een knop \"deelbetalingen\" in Acumulus ingebouwd gaat worden, kan ik je niet zeggen.

Wel is er een item over in de handleiding/Wiki, waarin een methode staat beschreven die goed toepasbaar is en waarmee je de deelbetalingen redelijk duidelijk in beeld kunt brengen.

http://www.acumulus.nl/wiki/index.php?page=deelbetalingen

Hoi Esther,

Ik heb er het gehele forum en de Wiki al eens op nageplozen maar ik heb een soortgelijke uitdaging die ik niet onder de knie krijg:
Ik heb een klant die bijv 300 euro vooruit betaalt, als een soort rekening courant. Vervolgens stuur ik elke maand een factuur van bv 75 euro.

Ik heb een rekening aangemaakt met als naam Rekening courant klant X, en daar door een interne boeking 300 euro op geboekt.
Vervolgens maak ik een factuur tegen deze rekening ter waarde van 75 euro. Nu doe ik een interne boeking van de rekening courant ovv het factuur nummer, maar het saldo blijft gewoon staan op 300euro.

Wat doe ik verkeerd?

Groetjes,

Ton

De bedoeling is dat je de factuur van 75 euro betaald zet met als rekening \"rekening courant klant x\".
Dan wordt het saldo 225 euro.
Wat voor interne boeking had j dan gemaakt van de rekening courant en waar naartoe?

Hallo Annelies,

Eerlijk gezegd had ik de klok horen luiden.... Ik heb nu deze boeking verwijderd, en de factuur betaal gezet met rekening courant Klant X.
Maar nu is het saldo op de rekening courant 375 euro, en snap ik er weer niks van!

Goetjes,

Ton
Ton Elings
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef dat ik niets weet.

Annalies Janssens

Dan had je de 300 euro waarschijnlijk verkeerd om geboekt.
Die boeking moet zijn:
van rekening courant, naar zakelijke rekening.

Dan staat er een schuld van 300 euro (links op de balans met een - ervoor). Nu komt die 75 euro als het ware binnen dus dan wordt de \"schuld/het vooruitontvangen bedrag\" 225 euro.
Wat wel vreemd is: je zou dan verschil hebben gehad in je banksaldo na de boeking van 300 euro.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Ton Elings

Citaat van: AnnaliesDan had je de 300 euro waarschijnlijk verkeerd om geboekt.
Die boeking moet zijn:
van rekening courant, naar zakelijke rekening.

Dan staat er een schuld van 300 euro (links op de balans met een - ervoor). Nu komt die 75 euro als het ware binnen dus dan wordt de \"schuld/het vooruitontvangen bedrag\" 225 euro.
Wat wel vreemd is: je zou dan verschil hebben gehad in je banksaldo na de boeking van 300 euro.

Hallo Annalies,

Dank je wel voor je uitleg:Nou snap ik het eindelijk. =D

Hartelijk bedankt!

Groetjes,
Ton
Ton Elings
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef dat ik niets weet.

essenkok

Hallo, ook ik zou graag zien dat er een simpele mogelijkheid komt m.b.t. een deelbetaling, bv een button o.i.d.

Nick

Ik ben er inmiddels behoorlijk handig in geworden, deelbetalingen invoeren, maar het blijft een gedoe. Het komt tegenwoordig ook zo vaak voor!  :(
Ik hoop dat Bert-Jan z'n wijze hoofd nog eens over een deelbetaalfunctie zou willen buigen...

Es

#22
Ik vermoed dat deze functie geen prioriteit heeft.....
Er zijn nog een hoop andere dingen die ook op het to-do lijstje van Bert-Jan, Sjaam en Guido staan.

Dus voor nu....zit er niets anders op dan de rekening "Deelbetalingen" te blijven gebruiken om het inzichtelijk op je balans te kunnen zien. Via Overzichten > Saldo overzicht kun je de rekening Deelbetalingen selecteren om alle mutaties in te zien en als je bij de omschrijving steeds de naam van je klant en/of het factuurnummer ingeeft, dan kun je ook op die criteria zoeken.
Komt vast goed!