Hoofdmenu

Tips voor de jaarovergang van 2020 naar 2021

Gestart door Bert-Jan, 28 december, 2020, 09:25:17

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Buitenlandse btw nu apart op de balans
Vanaf 2021 gaat Acumulus buitenlandse btw apart bijhouden op de balans. Er is dan ook een nieuwe boeking speciaal voor de afdracht van buitenlandse btw.
Tot 2021 werd buitenlandse btw via de V&W-rekening geboekt. Sommigen hadden een aparte balansrekening aangemaakt. Dit is nu niet meer nodig.

UK nu echt uit de EU
Vanaf 2021 valt de UK echt buiten Europa. Let hier op bij de instellingen van bijvoorbeeld de webshop.

Saldi van bankrekening(en)
Maak voor iedere betaalrekening inclusief Kas een priveboeking naar deze rekening op 1 januari 2021 met het bedrag van het beginsaldo, noem deze boeking bijvoorbeeld: Beginsaldo.
Wanneer het een positief saldo is, maak je een prive-storting. Bij een negatief saldo een prive-opname.
Dit beginsaldo is op de bankafschriften hetzelfde als het eindsaldo van 2020.

Openstaande BTW

Als het goed is, staat op de balans van 2020 alleen nog de BTW die afgedragen (of ontvangen) moet worden uit het 4e kwartaal. Deze wordt immers pas aangegeven en betaald in januari 2021.

Zorg ervoor dat de openstaande BTW op de balans van 2020 alleen het 4e kwartaal betreft. Als je niet alle afdrachten juist hebt geboekt, staat er mogelijk een te hoog bedrag aan openstaande BTW op de balans. Zou je dit opgeven bij de IB-aangifte over 2020, dan kun je direct een onterechte naheffing krijgen.

Als het bedrag op de balans niet gelijk is aan het bedrag in de aangifte omzetbelasting 4e kwartaal, dien je mogelijk e.e.a. aan te passen.

Mogelijke oorzaken van een verschil:
1. de openstaande btw van 2019 was niet op de balans van 2020 geplaatst
2. niet alle afdrachten en/of teruggaven zijn ingeboekt als Afdracht / teruggave Nederlandse BTW maar bijvoorbeeld als priveopname.
3. er zijn boekingen toegevoegd, verwijderd in perioden waar al aangifte over is gedaan.

Zet de openstaande BTW op de balans van 2021 met een nieuwe Balanspost -> BTW-vorig jaar (onderste boeking in het scherm Nieuwe boeking.
Moet je BTW afdragen, kies dan BIJ en niet AF. Datum: 01-01-2021.

Door afrondingen ontstaat er altijd een klein verschil van 1 of enkele euro's. Dat is onvermijdelijk en daar hoeft niets aan gedaan te worden.
Bij een BV kan dit verschil worden weggeboekt met een kleine afdracht BTW tegen de rekening RC DGA.

Voorraden en leningen
Heb je een lening op de balans staan, zet dan de eindwaarde van 2020 op de balans van 2021 met een Balanspost -> Passiva Lening. Kies NIET voor Saldo direct bijwerken.
Heb je voorraad op de balans staan, lees dan eerst https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=voorraadwaardering

Je kunt nu ook leningen op de balans bijhouden met een aparte rekening van het type Passiva - Overige. Dan houd je verschillende leningen goed uit elkaar. 2021 is een mooi moment om op deze methode over te stappen.

Auto privé
- schrijf de kilometerstand op op 01-01-2021 indien de priveauto zakelijk zal worden gebruikt
- zet de kilometerstand als notitie in het Homescherm zodat je deze makkelijk kunt vinden

Auto op naam van de zaak
- verwerk de bijtelling zakelijke auto voordat je btw-aangifte Q4 doet (als je hier pas aan denkt bij de IB-aangifte, ben je mogelijk te laat)

Investeringen en investeringsaftrek
- controleer of er nog een investering gedaan kan worden in 2020 om aan € 2400 te komen voor de investeringsaftrek

Bankgegevens
- download een volledig CSV-bestand uit elke bankomgeving voor elke rekening zolang deze nog beschikbaar is van heel 2020.

Urenregistratie
- start een nieuw project/dossier tbv niet-relatie-gebonden-uren-registratie voor 2021 en laat het project lopen van 01-01-2021 tot 31-12-2021
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

JustInMusic

Hallo Bert-Jan,

Wederom bedankt voor de opsomming. Wat betreft de BTW afdracht 4e kwartaal. Vorig jaar heb ik dit op 31 december voldaan. Zodoende is dit geen openstaande post voor 2021. Ik heb dus geen balanspost BTW ingevuld.
Graag wil ik verifiëren ofdat ik dit juist gedaan heb en zodoende ook dit jaar kan doen.

Met vriendelijke groet,

Jim

Bert-Jan

Als je alles hebt betaald en op de balans staat geen bedrag te betalen of te ontvangen aan btw, dan hoef je ook geen beginbalanspost te boeken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Niels Roza

Beste Bert-Jan,

ik heb vorige week (te voorbarig) al de BTW afdracht Q4 geboekt en ook betaald.
Er volgt nog een laatste factuur van december die meegenomen moet worden voor deze BTW afdracht.
Hoe kan ik dit het beste boeken?

Veel dank en een goed uiteinde.
Niels Roza

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Niels Roza

Het is een omzetfactuur. Normale dienstverlening gefactureerd aan de klant.

Bert-Jan

Dat zou ik dan toch gewoon boeken in 2020 en een een suppletie-aangifte doen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Niels Roza

OK prima. Bedankt.
Het BTW bedrag is net minder dan 1000,- dus ik mag hem meenemen naar het volgende kwartaal, lees ik net.

Mvg, Niels

Bert-Jan

Dat mag maar wil je dan dat de winst ook in 2021 valt?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Niels Roza

Goeie vraag. Het liefst laat ik de winst vallen in 2020.
In dat geval kan ik de BTW niet verleggen naar volgend jaar maar moet ik dus dit jaar nog een BTW suppletie indienen?

Bert-Jan

Volgens mij is een suppletie de meest simpele oplossing.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andrev

Het is mij niet duidelijk hoe ik de openstaande Buitenlandse BTW van 2020 naar 2021 overzet.
Kunt u mij dat vertellen?

Bert-Jan

Tot 2021 werd buitenlandse btw in Acumulus in de winst verwerkt. Vanaf 2021 gaat dit via de balans.

Als je geen aparte balansrekening had aangemaakt voor de buitenlandse btw in 2020, is er ook geen beginbalans voor 2021 en boek je de afdracht van buitenlandse btw van 2020 als zakelijke uitgave.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andrev

Nee, ik had geen aparte balansrekening aangemaakt.

Dus als ik deze maand de af te dragen buitenlandse BTW 2020 betaal, dan boek ik deze uitgave als "zakelijk uitgave" in 2021 en maak ik geen gebruik van de keuze (ook niet voor 2020): NieuweBoeking->"Ik wil de afdracht voor buitenlandse BTW invoeren"?

Bert-Jan

Dat klopt. Dat boek je nog op de oude manier met een zakelijke uitgave btw-vrij.

Als het goed is, zal buitenlandse btw vanzelf op de balans van 2021 komen te staan, als je in 2021 facturen boekt met buitenlandse btw. Zodra je deze btw gaat afdragen, gebruik je wel de nieuwe boeking voor de afdracht buitenlandse btw.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Aanvulling:

Je kunt deze zakelijke uitgave eventueel boeken op 31-12-2020 met een betaaldatum in 2021.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Andre1961

Ik zie in mijn balans per 31 december nu automatisch een post verschijnen met de naam Te betalen buitenlandse BTW, daar staat nu ook het totaal bedrag 2020 achter als nog te betalen. Voor 2020 heb ik de eerste 3 kwartalen al aangegeven en afgedragen.
Kan ik deze (automatisch) geboekte post verwijderen?

Bert-Jan

Je kunt een (fictieve) afdracht boeken tegen de Rekening buiten Acumulus.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andrev

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 01 januari, 2021, 11:27:38
Tot 2021 werd buitenlandse btw in Acumulus in de winst verwerkt. Vanaf 2021 gaat dit via de balans.

Als je geen aparte balansrekening had aangemaakt voor de buitenlandse btw in 2020, is er ook geen beginbalans voor 2021 en boek je de afdracht van buitenlandse btw van 2020 als zakelijke uitgave.

Als ik de buitenlandse BTW als zakelijke uitgave boek, dan blijft deze "Te betalen buitenlandse BTW" post op de balans van 2020 staan. Hoe krijg ik deze eraf?

Bert-Jan

Boek een afdracht buitenlandse btw tegen de rekening buiten Acumulus.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andrev

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 02 januari, 2021, 09:38:13
Boek een afdracht buitenlandse btw tegen de rekening buiten Acumulus.

Kun je uitleggen waar/hoe ik dat doe? Ik begrijp namelijk niet wat je bedoelt.

Bert-Jan

#21
Heb je vandaag even tijd om te bellen? Dan kijken we er samen naar.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andrev

Citaat van: Bert-Jan Wiegeraad op 02 januari, 2021, 10:12:16
Heb je vandaag even tijd om te bellen? Dan kijken we er samen naar.

Prima, zeg maar hoe laat ik je kan bellen.
Tel. nummer: 0715601675 ?

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

andrev


andrev


Bassielegal

Hallo Bert-Jan,

Ik zie op mijn balans 2020 niet de post 'nog te betalen BTW', terwijl ik in Q4 wel facturen heb verstuurd en geboekt en nog geen BTW aangifte Q4 heb gedaan.

Ik kan dit niet verklaren. Kun jij me zeggen wat ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt!

Bert-Jan

Bel morgen even naar klantenservice. Dan kijkt een van ons even mee.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

DvB_axcio

Beste Bert-Jan,

Ik heb nog een vraag over de balans. In 2019 heb ik een vast actief (in ontwikkeling) toegevoegd vanwege een vooruitbetaling voor een investering. Boeking:
aanloopkosten A/ prive onttrekkingen.
Die verschijnt echter niet op mijn beginbalans van 2020. Hoe zorg ik ervoor dat deze post wel verschijnt in 2020?
Dank, gr Dries van Boxtel

Jbardoel

Hi Bert-Jan,

Mbt openstaande BTW op de balans per 31-12-2020. In principe moet daar alleen het 4e kwartaal staan maar wat doe je als je ivm corona gebruik hebt gemaakt van de uitstelregeling en het hele jaar nog op de balans staat?
Of blijft dat bedrag dan gewoon volledig op de balans staan?

Alvast bedankt voor je reactie.

Gr Jeroen

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Jbardoel

#31
Ok, hoe kan ik het volgende dan controleren:

Als het goed is, staat op de balans van 2020 alleen nog de BTW die afgedragen (of ontvangen) moet worden uit het 4e kwartaal. Deze wordt immers pas aangegeven en betaald in januari 2021.

Zorg ervoor dat de openstaande BTW op de balans van 2020 alleen het 4e kwartaal betreft. Als je niet alle afdrachten juist hebt geboekt, staat er mogelijk een te hoog bedrag aan openstaande BTW op de balans. Zou je dit opgeven bij de IB-aangifte over 2020, dan kun je direct een onterechte naheffing krijgen.


Het is voor velen een ander jaar dan anders en dat ontbreekt eigenlijk in de tips mbt de jaarovergang.

Bert-Jan

Je controleert dit door:

de btw op de balans van 2020
de btw in het overzicht Aangifte omzetbelasting 4e kwartaal 2020

met elkaar te vergelijken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)