Hoofdmenu

Factuur die voldoet aan de wettelijke eisen

Gestart door MartijnH, 07 januari, 2021, 17:04:34

Vorige topic - Volgende topic

MartijnH

Sinds november 2019 wordt het KvK nummer niet meer afgedrukt op de facturen.
Deze functionaliteit is verdwenen en al mijn facturen sinds november 2019 voldoen niet aan de wettelijke eisen.
Het blijkt dat, als je iets aan de factuursjabloon wijzigt, dat dán ineens de KvK nummer niet meer wordt geprint.

Via een workaround is het wel gelukt: KvK nr in de footnote.

Verzoek: 
1) laat de facturen voldoen aan de wettelijke eisen zonder 'truukjes' uit te voeren.
2) notificeer alle gebruikers omdat de facturen die standaard worden gegenereerd, niet voldoen aan de W&R.
Het is m.i. onlogisch om in het Sjabloon wél een KvK nummer op te geven, maar deze niet af te drukken terwijl dit verplicht is.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/factuureisen

Guido

Het is niet zo dat bij een wijziging in het factuursjabloon ineens het KVK-nummer niet getoond wordt. Het KVK-nummer uit het specifieke invoerveld van het factuursjabloon wordt nooit getoond op de factuur. Dit staat als het goed is duidelijk vermeld achter het invoerveld van het factuursjabloon.

Dit is gedaan om historische redenen. Het KvK-nummer is bij het overgrote deel van de gebruikers opgenomen in de voettekst en/of op de achtergrond van de factuur. Zomaar voor iedereen extra veld afdrukken dat mogelijk al vermeld is op de factuur ging ons te ver toen we het veld in 2019 toegevoegd hebben aan het sjabloon. De opbouw en presentatie van een factuur heeft ook een duidelijk persoonlijk karakter en we willen daar niet zomaar zonder dat dit duidelijk is in roeren.

De oplossing om het in de voettekst te plaatsen zou als het goed is prima moeten werken.

MartijnH

@GUIDO even mijn 'customer journey'.
1) ik gebruik Acumulus sinds een paar jaar. het KvK nummer wordt netjes geprint op de factuur
2)  jullie wijzigen de functionaliteit, maar op de bestaande sjablonen is dit niet actief
3) ik weet van niets
4) ik pas op een goede dag iets totaal anders aan de slabloon en opeens is de KvK nummer verdwenen.
5) ik weet van niets, geen waarschuwing, niets
6) Nu krijg is van een klant het signaal dat de factuur niet voldoet aan de Nederlandse W&R. Blijkt dat ik al 18 maanden fouten facturen stuur.
Maak er dan een vinkje van ofzo, maar het kan echt niet dat de facturen zomaar niet voldoet aan de eisen.
Wat moet ik nu doen? Alle facturen van de afgelopen 18 maanden opnieuw sturen?

Guido

Citaat van: MartijnH op 07 januari, 2021, 17:22:05
2)  jullie wijzigen de functionaliteit, maar op de bestaande sjablonen is dit niet actief

Wat bedoel je precies? Er nog nooit onderliggende code in Acumulus aanwezig geweest om de inhoud van het veld "KvK-nummer" zoals beschikbaar in het factuursjabloon op tabblad "Algemeen" te tonen op een factuur.

Kan het zijn dat je misschien (onbedoeld) de voettekst hebt herzien ?

Ik zou persoonlijk niet alle facturen opnieuw versturen, maar de voettekst corrigeren en jouw relatie die om een aangepaste factuur vraagt deze opnieuw verstrekken.

Gr,
Guido

etsearch

Citaat van: Guido op 07 januari, 2021, 17:29:05
Citaat van: MartijnH op 07 januari, 2021, 17:22:05
2)  jullie wijzigen de functionaliteit, maar op de bestaande sjablonen is dit niet actief

Wat bedoel je precies? Er nog nooit onderliggende code in Acumulus aanwezig geweest om de inhoud van het veld "KvK-nummer" zoals beschikbaar in het factuursjabloon op tabblad "Algemeen" te tonen op een factuur.

Kan het zijn dat je misschien (onbedoeld) de voettekst hebt herzien ?

Ik zou persoonlijk niet alle facturen opnieuw versturen, maar de voettekst corrigeren en jouw relatie die om een aangepaste factuur vraagt deze opnieuw verstrekken.

Gr,
Guido

btw id is denk ik belangrijker.