Hoofdmenu

Toetsingsinkomen berekenen

Gestart door Annie Bohets, 12 januari, 2021, 17:10:04

Vorige topic - Volgende topic

Annie Bohets

Hallo,

Ik probeer mijn toetsingsinkomen te berekenen via:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/wat-is-mijn-toetsingsinkomen

Bij normaal loon wordt er verteld dat je het bruto loon moet invullen.
Bij zelfstandige is me dat niet echt duidelijk.

Ik moet per maand mijn inkomen invullen.
Maar hoe vind ik mijn maandelijks bruto inkomen in Acumulus?

Voorlopig heb ik in tabblad "Verlies-&Winstrekening" telkens per maand gezet en dan mijn netto winstbedrag genomen.
Maar volgens dit topic: https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,5906.msg33580.html#msg33580
zou dat niet het bedrag zijn dat ik daarvoor moet nemen.

CiteerVoor Toeslagen geld het verzamelinkomen.
Dit is doorgaans een ander bedrag dan de netto winst.
Je vindt dit verzamelinkomen in de aangifte IB.
Esther van der Meer

Ik kan niet het verzamelinkomen nemen van de vorige IB aangifte, want volgens mij gaat daar wat mis.
Daar staat namelijk mijn inkomen op nul, terwijl ik toch gewoon netjes mijn inkomen opgeef in mijn IB aangifte.

Ik wil dus allereerst berekenen wat toetsingsinkomen dan wel is en dan kijken wat voor gevolgen dit kan/gaat hebben voor teruggave zorgtoeslag en heffingskortingen. :(
Wanneer ik bij de belastingdienst opzoek wat ik moet doen wanneer ik vermoed dat mijn door de belastingdienst opgegeven inkomen niet klopt, dan staat daar terug een IB aangifte indienen.
Maar ja, mijn eigen IB aangifte gaf gewoon aan wat ik als inkomen had, geen idee waarom zij er nul zetten??? :-X


Dank,
Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Je toetsingsinkomen is:

winst uit onderneming, min de ondernemersaftrekken zoals Zelfstandigenaftrek, MKB vrijstelling en evt andere aftrekposten.
(en evt ook nog andere inkomsten uit loondienst bijvoorbeeld)

Als je IB 2019 0 aangeeft, dan zou dat betekenen dat je ondernemersaftrekken hoger zijn dan je netto winst. Omdat je geen starter bent kan de ondernemersaftrek nooit meer zijn dan je winst, vandaar dat het dan uitkomt op 0.

Waarvoor moet je dit overigens opgeven? Want toeslagen gaan nooit over het inkomen per maand maar over het hele kalenderjaar.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Hi Annalies,

Dank voor je antwoord.


Dacht inderdaad dat het wat te maken heeft met aftrekposten en dergelijke.

Ik kreeg alleen nu een slecht gevoel erbij en vroeg me af of dit wel klopte.
Zo niet, zal ik vast veel terug moeten gaan betalen, dus wilde uitvogelen wat mijn toetsingsinkomen dan eigenlijk is.

Als ik snel kijk naar bv 2018 dan was de netto winst inderdaad net iets meer dan de zelfstandigenaftrek in dat jaar € 7.280.
Door andere aftrekposten zou dat dan toch gewoon kunnen kloppen dat het op 0 komt voor de belastingdienst?

Ik ben ook nog gaan terugzoeken in zorgtoeslagen van jaren terug en in jaren waar mijn winst veel hoger lag, zie ik idd dat wat ze dan aangeven als mijn inkomen,
die winst is min de zelfstandigenaftrek dus neem aan dat het dan wel klopt.

In 2019 zit ik er flink boven, vandaar dat ik voor 2019 ook het alvast zelf wilde kunnen berekenen.
Dat kan dus via deze link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/wat-is-mijn-toetsingsinkomen

Aangezien dat bedoeld is, om alvast een schatting/berekening te maken van een jaar waar je nog geen aangifte voor hebt kunnen doen, vragen ze daar dus je bruto inkomen in te vullen per maand.
Ze vragen daar dan wel naar mijn bruto inkomen per maand.

Maar neem ik daarvoor dan gewoon bij Verlies & winstberekening, wat daar staat als bruto inkomen?
Klopt mijn redenatie nog denk je?

Dank,
Annie


Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

Citaat van: Annie Bohets op 12 januari, 2021, 22:44:49
Hi Annalies,

Dank voor je antwoord.


Dacht inderdaad dat het wat te maken heeft met aftrekposten en dergelijke.

Ik kreeg alleen nu een slecht gevoel erbij en vroeg me af of dit wel klopte.
Zo niet, zal ik vast veel terug moeten gaan betalen, dus wilde uitvogelen wat mijn toetsingsinkomen dan eigenlijk is.

Als ik snel kijk naar bv 2018 dan was de netto winst inderdaad net iets meer dan de zelfstandigenaftrek in dat jaar € 7.280.
Door andere aftrekposten zou dat dan toch gewoon kunnen kloppen dat het op 0 komt voor de belastingdienst?
zeker, dat zal dan kloppen

Ik ben ook nog gaan terugzoeken in zorgtoeslagen van jaren terug en in jaren waar mijn winst veel hoger lag, zie ik idd dat wat ze dan aangeven als mijn inkomen,
die winst is min de zelfstandigenaftrek dus neem aan dat het dan wel klopt.
Daar kun je zeker wel op vertrouwen. Toeslagen haalt het inkomen uit de IB van dat jaar

In 2019 zit ik er flink boven, vandaar dat ik voor 2019 ook het alvast zelf wilde kunnen berekenen.
Dat kan dus via deze link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/content/wat-is-mijn-toetsingsinkomen
oh, dat is weer een heel nieuwe rekenhulp. Ik heb m even geprobeerd maar klopt echt niks van. Hier wordt geen rekening gehouden met de ondernemersaftrek.
Je kunt beter zelf je toetsingsinkomen berekenen en dan hier bekijken hoeveel toeslagen je krijgt.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/


Aangezien dat bedoeld is, om alvast een schatting/berekening te maken van een jaar waar je nog geen aangifte voor hebt kunnen doen, vragen ze daar dus je bruto inkomen in te vullen per maand.
Ze vragen daar dan wel naar mijn bruto inkomen per maand.

Maar neem ik daarvoor dan gewoon bij Verlies & winstberekening, wat daar staat als bruto inkomen?
Klopt mijn redenatie nog denk je?
Je kunt hier heel goed je inkomen berekenen: https://www.berekenhet.nl/ondernemen/netto-inkomen-ondernemer.html
De uitkomst die je krijgt bij "belastbaar box 1 inkomen" is je verzamelinkomen


Dank,
Annie
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Annie Bohets

Hi Annalies,

Pfew, wat een opluchting haha.
Ik zal de berekening eens uitvoeren via jouw voorgestelde linken.

Super bedankt weer voor je snelle en efficiënte antwoorden!

Annie
Kies werk waar je van houdt en je hoeft nooit meer een dag te werken!

Annalies Janssens

info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen