Dit onderwerp is niet aan onze aandacht ontsnapt maar verliest het steeds bij het sorteren van prioriteiten.
Graag deel ik met jullie hoe ik daar als software-ontwikkelaar in sta.
Er zijn grote ontwikkelingen en kleine ontwikkelingen. Grote ontwikkelingen zijn bijvoorbeeld de koppeling met de banken, de automatische verwerking van boekingen, de buitenlandse btw en de app. Daarnaast zijn er onzichtbare grote ontwikkelingen zoals infrastructuur en veiligheid.
Deze grote projecten hebben altijd prioriteit terwijl de suggesties van klanten vaak over details gaan. Details kunnen leiden tot ergernissen en worden daarom ook stelselmatig bekeken en waar mogelijk weggewerkt. Het oplossen van details is echter als het oplossen van files in het verkeer. Als je ergens de weg verbreedt, loopt het ergens anders vast. Er zijn altijd teveel details waar suggesties voor worden gedaan, die weggenomen kunnen worden. Veel mensen zeggen vaak: als dit ene punt nou wordt opgelost, ben ik tevreden. Maar daar denken anderen weer anders over.
Wij luisteren naar alle suggesties maar laten ons er niet door leiden. Acumulus is een groot project met vele duizenden gebruikers en tienduizenden actieve koppelingen met webshops en andere partijen. Dat brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Er worden (handmatig en automatisch) enkele duizenden facturen per dag in Acumulus gemaakt en verstuurd. Dit heeft onze grootste aandacht en de tijd die wij daar aan besteden, is voor velen niet zichtbaar. Dat laatste is op zich logisch.
Over het vermelden van de btw per product, is het wat mij betreft zaak dat elke leverancier niet alleen duidelijk moet aangeven hoeveel btw er is gerekend per tarief maar ook om welke producten dat gaat. Voor bepaalde klanten is dat wellicht allemaal 21% dus komt dat over als overbodige informatie. Voor anderen met een factuur met tientallen regels en verschillende tarieven, is het vermelden van het gehanteerde tarief een noodzaak.
Acumulus is nooit af. Er wordt permanent ontwikkeld en mogelijk komt voor de btw-vermelding in de toekomst een extra optie. Dat zou zo maar kunnen maar er kan geen toezegging worden gedaan. Wat ik wel kan toezeggen, is dat we elke dag werken aan Acumulus om boekhouden leuker en makkelijker te maken voor een behoorlijk scherpe prijs.