Hoofdmenu

Webshop-eigenaren opgelet!

Gestart door Bert-Jan, 20 februari, 2021, 09:49:28

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Er komen nieuwe btw-regels aan vanaf 1 juli 2021.

Vóór 2015 was de btw-regelgeving voor facturen naar het buitenland erg overzichtelijk. Men hanteerde Nederlandse btw, verlegde btw (0%) of helemaal geen btw (btw-vrij).

Vanaf 2015 werd het ingewikkelder omdat er buitenlandse btw moest worden berekend. Het begon met digitale diensten en al snel volgde nieuwe regels, aparte drempelbedragen en een groeiende lijst aan uitzonderingen.


Vanaf 1 juli 2021 moet er weer een beetje structuur en overzicht komen in deze regels.

In het algemeen kun je zeggen dat het berekenen van buitenlandse btw aan particulieren (en btw-vrijgestelde ondernemers) in de EU vanaf 1 juli 2021 de norm wordt. Voor facturen aan ondernemers binnen en buiten de EU verandert er weinig.

Eén van de grootste voordelen van de nieuwe regelgeving is het verdwijnen van de verschillende drempelbedragen per EU-land voor goederen. Er komt nu een omzetdrempel (zoals we die al kenden bij digitale diensten) voor het totaal aan geleverde goederen en digitale diensten van 10.000 euro per jaar. Heb je minder dan 10.000 euro omzet voor goederen en digitale diensten aan particulieren in de EU, dan mag je Nederlandse btw blijven rekenen.

Goederen en digitale diensten gaan dus steeds meer onder hetzelfde regiem vallen. Het drempelbedrag van 10.000 euro geldt niet voor gewone niet-digitale diensten. Daar moet altijd buitenlandse btw over worden berekend.

De huidige regelgeving kent met name voor diensten aan het buitenland zeer veel uitzonderingen waardoor de belastingdienst steeds meer is gaan werken met online hulpmiddelen. Het is (mij) nog onduidelijk wat er met al die uitzonderingen gaat gebeuren vanaf 1 juli 2021.


Voor webshop-eigenaren is het van belang dat:


1.
in de administratie tijdig duidelijk is wanneer het totaal aan omzet van goederen en digitale diensten aan particulieren in de EU in een jaar boven de 10.000 euro komt;

2.
de webshop onderscheid kan maken tussen btw-plichtige klanten en niet btw-plichtige klanten (meestal particulieren);

3.
de webshop buitenlandse btw kan berekenen.

Voorts is de Mini One Stop Shop (MOSS) uitgebreid waardoor deze niet meer mini is maar OSS heet of het Eénloketsysteem en ook gebruikt kan worden voor niet-digitale diensten.

Ondernemers kunnen zich hier vanaf 1 april 2021 voor registreren bij de belastingdienst.


Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

DJdR

Wat mij niet helemaal duidelijk wordt, gaat deze omzetdrempel van €10.000 gelden per land of aan alle landen in de EU gezamenlijk? Met andere woorden, ik zit in België ruim boven deze drempel, maar moet ik dan voor 1 enkele levering in Cyprus ook Cypriotische btw gaan rekenen en in Cyprus afdragen?

Bert-Jan

Drempel geldt voor omzet aan alle landen in de EU aan particulieren.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Calcountant

#3
Is er al bekend hoe dit in Acumulus wordt geimplementeerd bij het invoeren van facturen? Nu is er keuze uit een beperkt aantal BTW tarieven. Maar vanaf 1 juli zouden alle tarieven van alle EU landen beschikbaar moeten zijn. Dat zijn meer dan 50 verschillende tarieven.

Voor vaste klanten zou misschien in de relatiekaart een standaard tarief ingesteld kunnen worden? Maar voor elke nieuwe klant moet er in een grote lijst gezocht worden naar het juiste tarief, als je dat handmatig doet dan heb je een behoorlijk risico op fouten.

Kan ik er verder vanuit gaan dat bij "Saldo te ontvangen / te betalen BTW" een overzichtelijke uitsplitsing komt per land?

En kan het Acumulkus pakket een melding geven zodra de EUR 10.000 grens gepasseerd is?

En hoe gaat het met de koppelingen met de webshop software? Worden die ruim op tijd voor 1 juli geupdate?
Bij sommige open source pakketten is de nieuwe regelgeving nog niet geimplementeerd, dus daar kunnen veel problemen verwacht worden.


Bert-Jan

Is er al bekend hoe dit in Acumulus wordt geimplementeerd bij het invoeren van facturen? Nu is er keuze uit een beperkt aantal BTW tarieven. Maar vanaf 1 juli zouden alle tarieven van alle EU landen beschikbaar moeten zijn. Dat zijn meer dan 50 verschillende tarieven.

Acumulus heeft reeds vanaf 2015 de actuele btw-tarieven van 28 EU-landen. Geef bij de relatie aan in welk land deze woont en kies bij de nieuwe uitgaande factuur voor Buitenlandse BTW.

Voor vaste klanten zou misschien in de relatiekaart een standaard tarief ingesteld kunnen worden? Maar voor elke nieuwe klant moet er in een grote lijst gezocht worden naar het juiste tarief, als je dat handmatig doet dan heb je een behoorlijk risico op fouten.

Stel dat in bij de relatie.

Kan ik er verder vanuit gaan dat bij "Saldo te ontvangen / te betalen BTW" een overzichtelijke uitsplitsing komt per land?

Sinds 2015 heeft Acumulus een MOSS-overzicht voor af te dragen buitenlandse BTW.


En kan het Acumulkus pakket een melding geven zodra de EUR 10.000 grens gepasseerd is?

Dat willen we nu gaan inbouwen in het overzicht Verkopen.

En hoe gaat het met de koppelingen met de webshop software? Worden die ruim op tijd voor 1 juli geupdate?

Dat is een goede vraag. Onze API ondersteunt buitenlandse BTW al jaren maar we weten niet of de webshops dat allemaal gaan regelen voor 1 juli a.s.


Bij sommige open source pakketten is de nieuwe regelgeving nog niet geimplementeerd, dus daar kunnen veel problemen verwacht worden.

Daar maken wij ons ook zorgen over.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Calcountant

#5
Bedankt voor je uitleg Bert-Jan, het is geruststellend om te horen dat Acumulus de EU-Btw allang ondersteund.

Klopt het dat de webshop zelf kan kiezen om de verkoopprijs incl BTW gelijk te houden voor alle EU- landen (en vandaaruit de juiste BTW berekenen) of kiezen om de verkoopprijs excl BTW gelijk te houden? Dan betalen de consumenten uit verschillende EU-landen een andere inclusief-prijs voor hetzelfde product?

Bert-Jan

Dat is precies de vraag die ik mij ook stel voor onze eigen SIELshop.

Persoonlijk zou ik het bedrag inclusief btw willen handhaven en dan terug willen rekenen naar ex btw.

Ik weet nog niet hoe andere webshops dat gaan oplossen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Stefan V

Citaat van: Bert-Jan op 19 maart, 2021, 21:23:07

En kan het Acumulkus pakket een melding geven zodra de EUR 10.000 grens gepasseerd is?

Dat willen we nu gaan inbouwen in het overzicht Verkopen.


Hoe staat het hiermee? of heb ik ergens een aankondiging gemist?

Bert-Jan

Het totaal aan verkopen aan consumenten binnen de EU is ingebouwd in het overzicht Verkopen.

Rechts onderaan.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Stefan V

Ah ok,

Maar als ik nu naar dat overzicht kijk en ik kies de optie 'heel jaar' staat er bij mij 0,00 drempelbedrag van de 10.000 nog niet bereikt.
Terwijl er al wel facturen naar buitenlandse particulieren zijn. Of hoeven we pas te gaan tellen vanaf 1 juli? en telt tot die tijd (dus het eerste half jaar) nog de oude wetgeving?

Guido

Citaat van: Stefan V op 28 juni, 2021, 12:08:51
Of hoeven we pas te gaan tellen vanaf 1 juli? en telt tot die tijd (dus het eerste half jaar) nog de oude wetgeving?

Ja, de regeling gaat in op 1 juli. Verkopen aan particulieren in de EU voor 1 juli tellen niet mee. Als je wilt testen zou je nu een pseudo-factuur kunnen invoeren met een factuurdatum in de toekomst.

Calcountant

Bedankt Acumulus voor de duidelijke uitleg, die is welkom want de communicatie vanuit de EU had beter gekund.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

DJdR

Hoe kan het dat al mijn facturen van juni die ik begin juli geïmporteerd heb het kenmerk 'Levering met buitenlandse BTW' hebben meegekregen?

Het gaat om een import vanuit CCV Shop. Bij de facturen die ik importeer is, zoals in juni nog gebruikelijk was, gewoon Nederlandse BTW gerekend, maar in Acumulus staan ze als buitenlandse BTW. Hoe is dit te herstellen?

Ter info, het gaat om 723 facturen, dus hopelijk is dit op een efficiënte manier te corrigeren..

Bert-Jan

Ik vermoed dat er iets fout is gegaan bij CCV-shop.

Ik zou altijd eerst even testen met een enkele factuur.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Guido

Citaat van: DJdR op 19 juli, 2021, 12:55:46
Ter info, het gaat om 723 facturen, dus hopelijk is dit op een efficiënte manier te corrigeren..

Ik denk dat er in de omzetting door CCVshop naar Acumulus iets niet goed gaat. De fouten in Acumulus worden het meest efficiënt hersteld als je deze in Acumulus verwijdert en vanuit CCVshop opnieuw laat aanbieden.

In bulk verwijderen in Acumulus gaat dan via: Overzichten -> Facturen naar klanten -> Knop: "Lijst beheer".