Hoofdmenu

Na retourbetaling in Mollie wijzigt de status naar "in de wacht" in Woocommerce

Gestart door Geert de Bock, 26 februari, 2021, 09:43:05

Vorige topic - Volgende topic

Geert de Bock

Hoi,
een bestelling zet ik in Woocommerce op "afgerond" voor verzending naar Acumulus . Daar handel ik de zaak af en verzend de factuur en zo. Nou neemt de klant contact op om de bestelling te wijzigen : het moet toch een ander artikel worden en dat leidt tot een terugbetaling. Als ik er voor kies om de retourbetaling via Mollie te doen, dan wijzigt (pas na enige tijd) de status van de bestelling in Woocommerce weer in "in de wacht". Met als gevolg dat een klant weer een bestelbevestiging krijgt als ik de status weer terugzet op "afgerond".

Dit is één voorbeeld maar het gebeurt vaker op (voor mij) geheimzinnige wijze dat de status teruggezet wordt.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Is er een derde plugin die de zaak verstoort? Of zit het tussen Woocommerce en Acumulus?

Groeten

Geert

erwin-burorader

Mag ik begrijpen dat je facturen vanuit Acumulus verstuurt en niet vanuit de webshop? (Dit wordt idd als feature aangeboden maar heeft wat gevolgen, met name als je de factuur al wilt versturen voordat de bestelling is afgerond.)

De Acumulus plugin zal de factuurgegevens niet automatisch opnieuw versturen als een bestelling opnieuw een van de opgegeven statussen bereikt,  maar aangenomen dat je het opnieuw versturen forceert (ws vanuit de metabox op de "wijzig bestelling" pagina), dan zal dit wel gebeuren, de factuur is immers gewijzigd en dient dus ook opnieuw verstuurd te worden.  Echter hier zit ook het probleem: een definitieve factuur dien je niet te wijzigen. Als een klant een afgeronde bestelling wijzigt, moet je formeel dus een creditfactuur aanmaken en een nieuwe factuur voor het vervangende product. Beide nieuwe facturen dienen vervolgens naar de klant gestuurd te worden.

Geert de Bock

Inderdaad verstuur ik de factuur vanuit Acumulus.

Ik begrijp je toelichting op  de administratieve kan van de zaak. En ook dat je het proces in Acumulus daarop moet afstemmen.

Wat ik niet begrijp is dat Woocommerce kennelijk een signaal krijgt de status te wijzigen als ik in Mollie een retourbetaling doe.

Of heeft Acumulus daar helemaal niets mee te maken en doet de Mollie plugin dat?




erwin-burorader

Daar heeft de Acumulus plugin helemaal niets mee te maken. De plugin wijzigt helemaal niets aan een bestelling of retour, nooit, de plugin volgt de winkel en reageert slechts op statusveranderingen.