Hoofdmenu

Verkoop Shop vanuit vereniging

Gestart door Vincent, 05 maart, 2021, 22:37:46

Vorige topic - Volgende topic

Vincent

Ik heb een vraag waarbij ik denk ik wat hulp nodig heb.

Voor een vereniging (creatieve sector) maak ik o.a. de website. Daar komt een kleine webshop bij waarbij mensen kunst kunnen verkopen. We hebben het voornemen dat men 15% commissie betaald over totaalbedrag van aangeboden product.

Ik zou deze route bewandelen, maar wil weten of dat de juiste is.

Verkoop voorbeeld schilderij %u20AC 100,- incl. 9% btw
Deze wordt automatisch geboekt in boekhouding van Siel. Omdat het kunst betreft is het BTW tarief 9%

De verkoper ontvangt van ons na afwikkeling van levering schilderij deze %u20AC 100,- incl. 9% btw minus commissie 15%

Dan nu het rekenwonder:

Is het correct dat ik  91.74 excl btw  (100 incl. 9%) 91,74/100*15= 13,76 in mindering breng en dus uitbetaal: 86,24 + 9%

Die 13,76 +21% is dan omzet voor de vereniging in bemiddeling van de verkoop via de website. Of is dit 13,76 INCL BTW en moet ik dus %u20AC 11,73 boeken als omzet (%u20AC 11,73 =21% = 13,76)

Klopt dit zo?

(Het betaalverkeer via Mollie ken ik, dus dat is nog wat stappen en heen en weer geschuif van een boeking, maar dat is bekend.)


Daarbij de vraag hoe ik in de boekhouding het correct boek.

Door de koppeling met webshop komt het verkochte artikel direct in de boekhouding. We moeten dan een betaling doen, minus 15% en dan ook nog het juiste BTW tarief.  Ik zie even niet zo 1-2-3- hoe ik dat moet boeken?






Vincent

Misschien een overzicht op deze wijze handiger...

De vraag is dus wat te doen met het bedrag: Wij brengen aan u in rekening....


Karin Stijger

Goedemorgen,

Ik neem aan dat er een koppeling is met de webshop en Acumulus en de verkopen als omzet in de administratie van de vereniging wordt geboekt, dus het verkoopbedrag.

En is de vereniging btw plichtig?

Ik hoor graag.

Mvg Karin

Sjaam


Vincent

Citaat van: Karin Stijger op 11 maart, 2021, 09:19:50
Goedemorgen,

Ik neem aan dat er een koppeling is met de webshop en Acumulus en de verkopen als omzet in de administratie van de vereniging wordt geboekt, dus het verkoopbedrag.

En is de vereniging btw plichtig?

Ik hoor graag.

Mvg Karin


Klopt, er komt meteen een factuur/boeking in de administratie van de vereniging. Zij zijn BTW plichtig. 

Vincent