Hoofdmenu

Toch een vraag over juiste boeking weborders.

Gestart door Vincent, 15 april, 2021, 17:54:31

Vorige topic - Volgende topic

Vincent

Ik kom er toch niet helemaal uit.

Inmiddels heb ik de plugin van Acumulus in gebruik voor automatisch verzenden van factuur naar de boekhouding. Dat werkt goed. Ik gebruik voor gemakshalve het factuurnummer van de order van de weborder. -dat is dan wel afwijkend van de huidige structuur van de facturen binnen mijn boekhouding, maar wel makkelijk traceerbaar voor mij. Denk dat dat geen probleem is.

Wat wel een probleem is, is het juist boeken van de afwikkeling nadat de factuur automatisch in de boekhouding komt. Er moet namelijk 15% van het totaal excl. btw verkocht artikel commissie worden afgedragen.

Daarvoor hebben we een eigen formulier. Zie bijlage.

Nu Is de vraag hoe ik dat nou precies verwerkt in de boekhouding?

Zie bijlage voor een afschrift zoals dat dan gaat.

-Die inhoudingen zijn de commissie. Hoe boek ik dat in?
- Het bedrag dat uitgekeerd wordt aan de verkoper moet ik ook verrekenen. Wel is de verkoopprijs automatisch geboekt in de boekhouding.

Wat is wijsheid?






erwin-burorader

De commissie dien je apart te boeken als (aankoop)factuur. Jij verkoopt iets aan een klant en maakt daarvoor een (verkoop)factuur voor het bedrag dat de klant aan jou verkoopt en de btw-tarieven en bedragen die bij die producten/diensten horen. Blijkbaar verkoop je via een platform en dien je daar commissie af te dragen. Dat platform zal jou periodiek een overzicht sturen met de te betalen (of ws al betaalde of beter nog ingehouden) commissie en die boek jij in als kosten inclusief de over die dienst betaalde btw (dat zal altijd 21% zijn ongeacht of jij aan 0, 6 of 21% verkoopt).

Dit maakt het koppelen van facturen aan af/bijschrijvingen lastig, maar dit is de enige manier waarop je de btw goed ingeboekt krijgt ongeacht de gehanteerde tarieven.


Vincent

#2
Citaat van: erwin-burorader op 15 april, 2021, 20:22:43
De commissie dien je apart te boeken als (aankoop)factuur. Jij verkoopt iets aan een klant en maakt daarvoor een (verkoop)factuur voor het bedrag dat de klant aan jou verkoopt en de btw-tarieven en bedragen die bij die producten/diensten horen. Blijkbaar verkoop je via een platform en dien je daar commissie af te dragen. Dat platform zal jou periodiek een overzicht sturen met de te betalen (of ws al betaalde of beter nog ingehouden) commissie en die boek jij in als kosten inclusief de over die dienst betaalde btw (dat zal altijd 21% zijn ongeacht of jij aan 0, 6 of 21% verkoopt).

Dit maakt het koppelen van facturen aan af/bijschrijvingen lastig, maar dit is de enige manier waarop je de btw goed ingeboekt krijgt ongeacht de gehanteerde tarieven.

Dank voor je antwoord. In dit geval ben ik even de webshopeigenaar (beheerder) De verkoop komt bij ons binnen. (De verkoop factuur wordt automatisch geboekt met factuurnummers als ordernummer uit webshop.) De kunstenaar moet nog zijn geld van ons ontvangen, minus de inhouding van de commissie. Zie dat bedrag in het voorbeeld: Door ons aan u te ontvangen.

Hoe boek ik dat bedrag dan precies? Ik had in het hoofd dat ik dan dit gemaakte overzicht stuur naar de kunstenaar die het item via onze webshop had verkocht met het verzoek ons een factuur te sturen van het bedrag uit de opgave. Zo betalen wui de kunstenaar uit en komt de te verrekenen BTW op de juiste manier in de boekhouding. Vervolgens maak ik een inkomende post waar de commissie op komt met de 21% btw. Dit is dus onze "winst" uit deze verkooptransactie.  Dat is de juiste route?

Guido

Citaat van: Vincent op 15 april, 2021, 17:54:31
Ik gebruik voor gemakshalve het factuurnummer van de order van de weborder. -dat is dan wel afwijkend van de huidige structuur van de facturen binnen mijn boekhouding, maar wel makkelijk traceerbaar voor mij. Denk dat dat geen probleem is.

Ik zou dat zelf niet doen. Het originele factuurnummer uit de webwinkel komt terug in de toelichting. Via bijvoorbeeld: Overzichten -> Laatste boekingen kun je ook het originele factuurnummer terugzien.

Guido

Citaat van: Vincent op 15 april, 2021, 21:46:50
Dank voor je antwoord. In dit geval ben ik even de webshopeigenaar (beheerder) De verkoop komt bij ons binnen. (De verkoop factuur wordt automatisch geboekt met factuurnummers als ordernummer uit webshop.) De kunstenaar moet nog zijn geld van ons ontvangen, minus de inhouding van de commissie. Zie dat bedrag in het voorbeeld: Door ons aan u te ontvangen.

Hoe boek ik dat bedrag dan precies? Ik had in het hoofd dat ik dan dit gemaakte overzicht stuur naar de kunstenaar die het item via onze webshop had verkocht met het verzoek ons een factuur te sturen van het bedrag uit de opgave. Zo betalen wui de kunstenaar uit en komt de te verrekenen BTW op de juiste manier in de boekhouding. Vervolgens maak ik een inkomende post waar de commissie op komt met de 21% btw. Dit is dus onze "winst" uit deze verkooptransactie.  Dat is de juiste route?

Je kunt voor de uitbetaling verschillende routes volgen. Het makkelijkste is als de kunstenaar jou een factuur stuurt. Deze boek je in als zakelijke uitgave. Als je de kunstenaars wilt ontzorgen kun je ook een negatieve factuur sturen naar de kunstenaar. Stel dat je 100 euro excl btw verschuldigd bent aan de kunstenaar dan voeg je aan de factuur een regel toe met een bedrag van -100. Je krijgt dan een negatief bedrag dat je vervolgens overmaakt aan de kunstenaar. Eventueel op basis van een ander factuursjabloon waarin je toelicht dat hij/zij niet hoeft te betalen, maar dat jij het uitbetaalt.