Hoofdmenu

Acumulus terugblik op 2020

Gestart door Bert-Jan, 19 december, 2020, 14:42:08

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Ondanks het roerige karakter van het jaar 2020, hebben wij als Acumulus-team ervoor gekozen ons dit afgelopen jaar te richten op innovatie en verbetering. Door de economische ontwikkelingen verloren we gebruikers die al vele jaren met Acumulus werkten maar nu hun zaak moesten sluiten. Aan de andere kant kwamen er veel nieuwe gebruikers bij. 

Extra ondersteuning Acumulus
We zijn steeds meer betaalde boekhoudkundige ondersteuning gaan geven. We kregen veel verzoeken van klanten om meer op de stoel van de boekhouder te gaan zitten want in veel gevallen zaten we daar al half op. In de meeste gevallen betreft deze extra ondersteuning het samen compleet maken van de jaarrekening en het samen invullen van de IB-aangifte of de VPB-aangifte.

Gemengde btw bij zakelijke uitgave
Een veel gevraagde feature was het kunnen invoeren van uitgaven met verschillende btw-tarieven. We wilden bewust niet dat ieder btw-bedrag kon worden ingevoerd om fouten met bijvoorbeeld buitenlandse btw te voorkomen. Deze nieuwe feature werd al snel populair voor andere boekingen zoals btw-correcties.

Acumulus-app voor iOS en Android
In 2020 heeft onze app het licht gezien en heeft deze een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Het begon met alleen een zakelijke uitgave waarbij een bon kan worden meegestuurd als plaatje. Gaandeweg kwamen er steeds meer functies bij waardoor de app nu geschikt is geworden om onderweg de boekhouding te raadplegen of te muteren. De app heeft nu enkele duizenden gebruikers.

Bankkoppeling
Er is een begin gemaakt met het automatisch importeren van bankmutaties. Voor ING, Rabobank en ABN-AMRO is dit reeds operationeel en banken als KNAB, SNS, ASN en Regiobank verwachten we snel te kunnen toevoegen.

Automatische verwerking van bankmutaties
Een logisch vervolg op het automatisch importeren van bankmutaties, was het automatisch verwerken van de mutaties. Men noemt dat ook wel: robotic accounting. Met behulp van vooraf ingestelde transactiefilters kunnen mutaties nu automatisch worden ingeboekt. Op dit moment geldt dit alleen voor een privé-boeking en een interne overboeking maar de zakelijke uitgave en andere boekingen zullen snel volgen. Deze ontwikkeling leidt ertoe dat naar schatting ca. 80% van al het invoerwerk volledig automatisch zal verlopen. Wat ons betreft gaan we proberen dit percentage zo dicht mogelijk bij 100% te krijgen.

Vooruitblik
We hopen dat 2021 voor de economie en de samenleving als geheel een stuk positiever zal zijn. Wat ons betreft, gaan we met plezier door met het ontwikkelen van nieuwe mogelijkheden om boekhouden nog makkelijker en leuker te maken.

Geniet van de feestdagen,


namens het Acumulus-team
Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

dnieuwenhuis

Bart-Jan en collega's,

Onze overstap naar Acumulus, zo twee jaar geleden, is een super beslissing geweest. Een pakket met voor ons meer dan voldoende mogelijkheden, jullie contante doorontwikkeling, de beschikbaarheid van API's waardoor ik een eigen facturatieapp voor mijn vrouw haar schoonheidssalon kon maken en de snelle responsetijden op het forum of issues, zelfs in het weekend. Dank hiervoor en we kijken uit naar een nieuw jaar gebruik van dit fijne pakket.

Fijne feestdagen!
Diederik Nieuwenhuis

Bert-Jan

Wat een mooie reactie! Dankjewel!
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Marjoleine

#3
Bedankt Bert-Jan.
Ik gebruik dit jaar al 8 jaar Acumulus en ben blij met alle verbeteringen die jullie elk jaar doorvoeren. De bankkoppeling en nu de automatische verwerking zijn ook echt weer een goede verbetering. Ik ben dus ook een blije gebruiker.

Wel hoop ik nog steeds op een flexibeler e-mail- en factuursjabloon, in HTML.
Wie weet in 2021?

Bert-Jan

Dankjewel!

Ik kan helaas niets beloven maar ook dit staat op de lijst van verbeterpunten.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

tonnekooiman

In het kader van automatiseren. Staat er ook iets op de planning van het inlezen van UBL facturen? Of een ander formaat?

Bert-Jan

UBL is een verhaal apart.

Om het kort te houden: ons advies is om zoveel mogelijk te werken via de bankmutaties. Het inlezen en verwerken van de bank zou het primaire proces moeten zijn. We zijn bezig dat verder te automatiseren met tranactiefilters.

Als je daarnaast ook op een andere manier facturen gaat invoeren, kan e.e.a. door elkaar gaan lopen of dubbel gebeuren.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

tonnekooiman

Ik snap het ook wel. Maar bij mij bestaat 50% van de bankmutaties uit meerdere facturen. En nu heeft 1 leverancier in alle wijsheid besloten om voortaan per pakbon een factuur te sturen. Dus dat betekent 3x zoveel facturen. Via de bankmutaties is dat erg lastig controleerbaar.

Annalies Janssens

Als je zelf de facturen controleert en vervolgens betaalt, dan hoef je bij het verwerken van de bankmutaties niets meer te controleren lijkt me.
Is dat geen betere optie?

Je kunt dan ook gerust meerdere facturen bij elkaar optellen en ineens betalen.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

tonnekooiman

Het gaat om automatische incasso. De vorige maand waren het 15 facturen. En 4x een incasso. Het worden er rond de 45 en 4x een incasso. De controle wordt lastig omdat het bedrag niet te matchen is met een overboeking.

Annalies Janssens

Dat begrijp ik.
Maar daarmee zou het inlezen van inkoopfacturen ook niet helpen omdat er met meerdere facturen tegelijk geïncasseerd worden.
Ik zou er dan toch voor kiezen om het incasso-bedrag ineens te boeken via de import en dan maar op een andere manier te checken of het bedrag klopt.

Of beter in overleg met de leverancier om max 1 factuur per week te maken of niet incasseren zodat je er zelf meer invloed op hebt.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

tonnekooiman

Dat zou niet helpen voor de controle nee, maar het zou wel typefouten voorkomen. Inboeken aan de hand van bankoverschrijvingen is vragen om fouten omdat niet alle facturen van een bepaalde afschrijving per definitie in hetzelfde kwartaal thuis horen. Ik blijf wel typen ;)

miryam

Goed om te zien dat vorig jaar de "Gemengde btw bij zakelijke uitgave" functionaliteit was toegevoegd!!!

Zijn er plannen dit ook door te voeren voor EU-leveringen?