Hoofdmenu

SIELshop klaar voor buitenlandse btw vanaf 1 juli 2021

Gestart door Bert-Jan, 12 juni, 2021, 12:05:30

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Vanaf 1 juli 2021 dient in principe buitenlandse btw te worden berekend aan consumenten en niet btw-plichtige bedrijven in de EU. Dit geldt voor zowel goederen als diensten.

Zolang de omzet aan deze klanten in de EU minder is dan 10.000 euro per jaar, mag nog Nederlandse btw worden berekend.

SIELshop bewaakt deze omzetdrempel automatisch en zal overschakelen op buitenlandse btw zodra de drempel is bereikt. U kunt er ook voor kiezen altijd buitenlandse btw te rekenen.

Wanneer buitenlandse btw wordt berekend, blijft het bedrag inclusief Nederlandse btw (consumentenprijs) hetzelfde maar kan de btw veranderen alsook het bedrag ex btw.

Bij producten met een laag (reduced) btw-tarief (NL 9%), zal het hoogste reduced tarief van het betreffende land worden gehanteerd indien dat land meerdere reduced tarieven heeft.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Zomertijd

Via onze website verkopen wij producten aan consumenten in een groot deel van Eurolanden.Deze producten zijn in Nederland belast met 9% en 21% BTW. 
De kans is groot dat wij in een aantal landen de € 10.000 aan verkopen zullen passeren, inmiddels hebben wij ons dan ook bij het nieuwe éénloketsysteem geregistreerd.

Nu de vraag of er in Acumulus de verkopen per EU-land worden bijgehouden, zodat wij precies weten welk omzetbedrag (en btw bedrag per EU-land) er per kwartaal aangegeven dient te worden in het eenloket-systeem dat strakjes gaat gelden?


Bert-Jan

De grens van 10.000 euro betreft het totaal aan leveringen aan consumenten in de EU, en niet per land.

Acumulus heeft bij Overzichten rechtsboven naast de Nederlandse btw ook een overzicht van alle verkopen met buitenlandse btw.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

cback79

Dit is vast een domme vraag, maar is het de bedoeling om bij de verkopen alle 27 EU landcodes apart in te moeten vullen en de totalen aan omzet per land te moeten noteren en dan bij elkaar optellen? 
Want ik zie alleen totalen voor aantallen (geen idee wat dat moet zijn) en omzet, maar ja een algemene EU landcode is er niet volgens mij....
Enige tips welkom :)

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

cback79


Bert-Jan

Dat is de simpele ingebouwde webshop van Acumulus.

Welke webshop-software gebruik je?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

cback79


Bert-Jan

Ik zou dan sowieso bij hen nagaan in hoeverre zij voorbereid zijn op buitenlandse btw.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

cback79

Ok bedankt, zal ik zeker doen.  Maar is het voor nu wel mogelijk mij te laten weten hoe ik een totaal aan EU verkopen kan zien dan?  Of moet ik, zoals ik al zei, alle 27 landcodes invoeren en alles optellen?

Bert-Jan

Als je al buitenlandse btw gebruikt in Acumulus, geeft Acumulus automatisch in het overzicht Verkopen aan of de drempel dit jaar bereikt is.

Daarnaast heeft Acumulus een speciale aangifte voor buitenlandse btw (MOSS).
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

cback79

Nee ik gebruik helemaal geen buitenlandse BTW en nog nooit gedaan dus ik wil graag alleen de totale verkopen kunnen zien binnen de EU zeg maar.  Mijn vraag is dus is dat ergens te zien in Acumulus?  Of alleen elk land apart?

Bert-Jan

Ik zeg het niet helemaal juist. Acumulus houdt bij hoeveel verkopen er zijn gedaan aan consumenten in de EU, ongeacht of er NL of buitenlandse btw is gebruikt.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

cback79

Volgens mij wordt mijn vraag niet begrepen.... in het overzicht 'verkopen', kan ik een landcode invullen.  Als ik bv. DE invul, dan zie ik onderaan een totaal aan omzet voor Duitsland.  Dan vul ik ES in en krijg daar de totale omzet waarde van.   Maar is er een manier om ALLES van binnen de EU te zien? Of moet ik de codes van elk land apart invullen (27 stuks) en totalen bij mekaar optellen om zo te zien wat mijn omzet is geweest voor leveringen aan particulieren binnen de EU?

Bert-Jan

Acumulus telt alle verkopen op aan consumenten in de EU.

Dat is het bedrag waar je naar op zoek bent.

Dat is in eerste instantie meestal NL-btw.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Frank V

Citaat van: Bert-Jan op 25 juni, 2021, 17:07:43
Acumulus telt alle verkopen op aan consumenten in de EU.

Dat is het bedrag waar je naar op zoek bent.

Dat is in eerste instantie meestal NL-btw.

Dit betekend dat het overzicht "verkoop" de totale omzet is aan ALLE EU consumenten INCLUSIEF Nederland? 
En is het mogelijk om dit overzicht te krijgen ZONDER Nederland? Dit is het getal waar behoefte aan is.
Worden B2B-ICL transacties en transacties aan consumenten buiten de EU uit dit overzicht gefilterd?

Bert-Jan

Dit betekend dat het overzicht "verkoop" de totale omzet is aan ALLE EU consumenten INCLUSIEF Nederland?

Nee, de drempel wordt berekend voor verkopen aan consumenten buiten NL maar binnen EU.

En is het mogelijk om dit overzicht te krijgen ZONDER Nederland? Dit is het getal waar behoefte aan is.

Alleen het totaal daarvan wordt getoond.


Worden B2B-ICL transacties en transacties aan consumenten buiten de EU uit dit overzicht gefilterd?

B2B-ICL transacties worden niet meegeteld voor de drempel.

Consumenten buiten EU worden ook niet meegeteld.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Frank V

Citaat van: Bert-Jan op 28 juni, 2021, 11:00:25
Dit betekend dat het overzicht "verkoop" de totale omzet is aan ALLE EU consumenten INCLUSIEF Nederland?

Nee, de drempel wordt berekend voor verkopen aan consumenten buiten NL maar binnen EU.

En is het mogelijk om dit overzicht te krijgen ZONDER Nederland? Dit is het getal waar behoefte aan is.

Alleen het totaal daarvan wordt getoond.


Worden B2B-ICL transacties en transacties aan consumenten buiten de EU uit dit overzicht gefilterd?

B2B-ICL transacties worden niet meegeteld voor de drempel.

Consumenten buiten EU worden ook niet meegeteld.


Top, dank u!