Hoofdmenu

Kosten kantoor aan huis

Gestart door Daniël Jan van Oudheusden, 13 november, 2009, 21:19:25

Vorige topic - Volgende topic

Daniël Jan van Oudheusden

Hoi allemaal,

Ik heb misschien een aparte vraag maar ik werk vanuit huis. Ik heb dus geen kosten voor een kantoorpand en de daarbij behorende faciliteiten. Echter maak ik natuurlijk wel extra kosten aan energie etc hier thuis.

Zijn dit kosten die ik op een of andere manier zakelijk kan wegschrijven?

En bijvoorbeeld mijn internet aansluiting staat op privenaam maar gebruik ik uiteraard ook grotendeels zakelijk. Is dat iets wat ik kan wegschrijven????

Bert-Jan

De aftrek van woonkosten voor het bedrijf zijn de laatste jaren behoorlijk beperkt. Voor het werken vanuit een koopwoning is het helemaal ingewikkeld. Lees dit eens.

http://www.inzakengaan.nl/fiscus/eigenhuis.html

of dit:

http://www.result.nl/blog/archief/2009/10/ (werkt niet meer)
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Citaat van: DJVOHoi allemaal,

Ik heb misschien een aparte vraag maar ik werk vanuit huis. Ik heb dus geen kosten voor een kantoorpand en de daarbij behorende faciliteiten. Echter maak ik natuurlijk wel extra kosten aan energie etc hier thuis.

Zijn dit kosten die ik op een of andere manier zakelijk kan wegschrijven?

En bijvoorbeeld mijn internet aansluiting staat op privenaam maar gebruik ik uiteraard ook grotendeels zakelijk. Is dat iets wat ik kan wegschrijven????


Goedemorgen,

ik werk zelf ook van huis uit (kantoor). Dit doe ik al ongeveer 10 jaar. Onder bepaalde voorwaarden kun je deze posten aftrekken.
Het ligt eraan of je voor je kantoor een aparte kamer hebt. Zo ja, dan kun je bepaalde kosten die je voor de zaak maakt evenredig naar de ruimte van gebruik woonhuis aftrekken.
Dit kun je alsvolgt boeken in Acumulus: zakelijke uitgaven, het hele bedrag aan bijvoorbeeld huur of telefoonkosten of internet, kostensoort, en hierna (en hier gaat het om) het percentage wat je voor prive gebruikt. Dit moet hetzelfde percentage zijn als voor het gebruik van de ruimte in de woning.

Mocht je nog meer vragen hebben, dan horen we dit graag van je.

Veel succes.

Groetjes van Karen Stikkelman

Karen Töning

DJVO,

ik ga verder uitzoeken, hoe dit enigszins begrijpelijker in elkaar zit.

Jos v.d. Voort v.d. Kleij

Ik volg dit topic ook. Maakt het nog wat uit hoeveel uur je in je bedrijf werkzaam bent?
Jos v.d. Voort v.d. Kleij
Beroepscoach en Arbeidsdeskundige
www.dagaz-coaching.nl

Karen Töning


Karen Töning

Bij een werkruimte aan huis maakt de fiscus een duidelijk onderscheid tussen een zelfstandige ruimte en een niet-zelfstandige ruimte.
De zelfstandige ruimte heeft een aparte opgang en sanitaire voorzieningen.
De niet-zelfstandige werkruimte heeft dit niet.

Bij de zelfstandige ruimte mogen alle kosten (interieur, schilderwerk, maar ook energie, verzekeringen, etc) worden afgetrokken.
Bij een niet-zelfstandige werkruimte mag dit niet.

In beide gevallen mag de BTW op de gemaakte kosten worden afgetrokken, mits er een duidelijke relatie is met zakelijke werkzaamheden.

Investeringen (aanschafwaarde boven de 450 euro) mogen opgevoerd worden op de zakelijke balans, maar mogen niet worden afgeschreven. Ze tellen echter wel mee bij de investeringsaftrek.
Als de totale investeringen boven de 2200 euro uitkomen mag 25% van de totale investeringswaarde(excl. BTW) van de winst worden afgetrokken.

Je kunt als ondernemer de kosten aftrekken van de WINST.

Let op!
De regeling voor de werkruimte geldt alleen voor de inkomstenbelasting.
Bij het bepalen van de winst kunt u deze kosten inclusief btw aftrekken,
voor zover u de btw niet als voorbelasting kunt aftrekken.

Karen Töning

Citaat van: cb005978Ik volg dit topic ook. Maakt het nog wat uit hoeveel uur je in je bedrijf werkzaam bent?

Als u elders ook een werkruimte heeft, moet minimaal 70% van het inkomen in de werkruimte worden verdiend.
Als u geen werkruimte elders heeft, dan moet minimaal 30% van het inkomen in de werkruimte worden verdiend.

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Maud de Vries

In deze lijn zou ik zeggen: de kasten die ik gebruik om mijn klantendossiers op te bergen, kan ik aftrekken, omdat ze direct met het werk te maken hebben. Voor de verf op muren en tafel, die alleen voor de verhoging van de lol in de werkkamer dienen, trek ik alleen de btw af.
Is dit logisch?

Karen Töning

Als je over het geheel de kosten van de werkruimte in de woning hebt ingevoerd, zou ik dit als kosten opvoeren, maar dan voor 100%.
Zo niet, dan kun je inderdaad alleen de BTW aftrekken.