Hoofdmenu

verlies / winst meenemen naar volgned boekjaar?

Gestart door Joost Baelemans, 16 oktober, 2010, 21:24:06

Vorige topic - Volgende topic

Joost Baelemans

Hoi Hoi
Ik heb er bijna mijn eerste jaar opzitten, en einde vh jaar wordt dus het boekjaar 2010 afgesloten. Nu heb ik veel moeten inversteren waardoor ik nog steeds netto een negatief saldo heb. Nu staan er nog wat inversteringen op de rol. Maar nu is mijn vraag, als ik nu nog meer inversteer kom ik zeker uit op een verlies wat natuurlijk fiscaal niet zo gunstig is. kan ik dit verlies meenemen naar volgned jaar zodat ik eerst die investeringen terug verdien ( nee kan de investeringen niet uitsmeren over meerdere jaren) en dan pas belasting ga afdragen of begin ik op 1/1/2011 weer op  € 0,00?
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Bert-Jan

Waarom kun je de investeringen niet uitsmeren over meerdere jaren?

Als startende ondernemer mag je voorts willekeurig afschrijven.

Daarnaast kun je denken aan carry forward waarbij je verlies verrekend met toekomstige winst. Hiertoe dien je een verzoek in te dienen bij de belastingdienst.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Even ter aanvulling:

Bij verlies in een bepaald jaar wordt er door de Belastingdienst eerst gekeken of er nog verrekend kan worden met andere jaren.
De jaren die gehanteerd worden voor eventuele verrekening zijn in de eerste instantie 3 jaar voor het jaar van verlies.
Indien er niets te verrekenen valt met deze 3 voorgaande jaren, wordt het verlies verrekend met maximaal 9 jaar na het jaar van verlies.
Dit past de Belastingdienst automatisch toe.

Terugkomend op het antwoord van Bert-Jan:
Je kunt inderdaad een verzoek indienen bij de Belastingdienst om een teruggave i.p.v. verrekening met andere jaren.

Bert-Jan

Dankje Karen, het gaat dus automatisch. Dat wist ik niet.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Joost Baelemans

de investeringen kan ik niet uitsmeren omdat hij bijvoorbeeld komt door voorraadgoederen inkopen.
dus als ik jullie antwoorden goed begrijp: stel ik sta dit jaar 200 euro verlies, dan moet er volgend jaar eerst 200 verdiend worden en ga ik pas bijn 201 euro verdienen belasting betalen? En dan over die 1e euro?
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Karen Töning

Met verlies wordt op dit moment nu even bedoeld het bedrag waarover IB berekend moet worden (dus na alle soorten aftrek die op jou van toepassing zijn) negatief is.

Het is niet zo dat je voor het jaar daarna in jouw voorbeeld € 200,- zou moeten verdienen om het verlies van het jaar daarvoor weg te werken. Nee, het bedrag wat overblijft na o.a. de Winst-/Verliesberekening en alle soorten aftrek die op jou van toepassing zijn is het bedrag waarover Inkomstenbelasting berekend gaat worden.

Dit heet het verzamelinkomen.

Als in jouw voorbeeld het verzamelinkomen bijv. € 201,- is, dan wordt er over € 1,- IB berekend.

Hoe de Belastingdienst de verrekening inhoudelijk toepast ben ik nog niet achter. Kom ik later op terug (voor degenen die geinteresseerd zijn).

Joost Baelemans

kijk dit wilde ik weten, dan maakt het niet uit dat ik toch de nieuwe printer aanschaf ipv volgend jaar.
en ja..hoe altijd leuk om te weten....
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Karen Töning

Ter aanvulling op aanschaf investeringen: startende ondernemers mogen de eerste 3 jaar willekeurig afschrijven.

Als je geen startende ondernemer bent mag er in verband met de crisis op dit moment versneld afgeschreven worden in 2 jaar.
Dit geldt voor de jaren 2009/2010 en 2010/2011. Dit houdt in dat het af te schrijven bedrag verdeeld mag worden met 50% / 50% over 2 jaar.

Joost Baelemans

OKe, dus als ik het dan goed begrijp moet ik einde van het jaar mijn rekeningen weer overnemen in het volgnede boekjaar van acumulus en begin ik dus het jaar met een negatief resultaat, ga ik gewoon btw betalen, maar zolang dat negatief resultaat niet is weggewerkt geen OB? ( dit jaar kan het verlies ook niet meer verrekend worden met salaris van werkgever heb ik vernomen)
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Karen Töning

Elk jaar moet er een fictief beginsaldo voor alle zakelijke rekening en voor de Kas (indien er gebruik gemaakt wordt van een Kas) in Acumulus geboekt worden. Dit doe je met een priveboeking.

Ik begrijp niet helemaal waarom je het in dat kader hebt over BTW (Belasting Toegevoegde Waarde) betalen en OB (Omzetbelasting)? Bedoel je misschien IB (Inkomstenbelasting)?

Joost Baelemans

sorry ik bedoelde inderdaad inkomsten belasting.
Was me namelijk aan het afvragen of ik investeringen gewoon nog dit jaar kon doen terwijl ik op een negatiefsaldo uitkom of beter volgned jaar waarbij ik positief zal gaanuitkomen en toch maximaal bealsting voordeel te hebben.
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP