Hoofdmenu

Affiliatie bedrag betalen aan particulier

Gestart door Joost Baelemans, 08 mei, 2022, 08:48:51

Vorige topic - Volgende topic

Joost Baelemans

hoi,

Ik bied affiliaties aan voor particulieren en bedrijven. Bedrijven sturen mij gewoon een factuur van het bedrag en die kan ik gewoon boeken. Alleen hoe doe ik dit met een particulier die mij geen factuur stuurt omdat het geen onderneming is.
Boek ik dit bij reclame kosten? Moet ik ergens vermelden dat het een uitbetaling aan een particulier is? Moet ik die particulier dan registreren in de contactenlijst bij Acumulus?

Ik hoor het graag

Met vriendelijke groet
Joost
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Annalies Janssens

Of het voor ondernemers is of voor particulieren maakt voor de kostensoort niet uit. Dus hoe boek je de facturen die je ontvangt van ondernemers?

Crediteur hoef je sowieso nooit in te voeren bij kosten dus dat is niet echt nodig mits je de betaalgegevens wel goed registreert.
Wel belangrijk om vast te leggen wat de basis is van de betaling aan de betreffende particulier (bewijsstukken zeg maar)
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Joost Baelemans

#2
Dank je voor de reactie

Ondernemers sturen een factuur van het bedrag, particulieren kunnen dat niet.
Dus voor een particulier heb ik dan geen bon, maar betaal die wel uit. Ik maak daadwerkelijk geld over aan een particulier.

Dus als ik het goed begrijp, maak ik een kredietfactuur aan, mail deze eventueel aan de particulier en betaal deze uit op zijn/ haar bankrekening?

Dan is het belastingtechnisch ook allemaal afgevinkt? Nog speciale regels t.a.v. BTW? Krijg bij de belasting niet echt een duidelijk antwoord namelijk ook niet of dat dit verkapte loondienst verband is van bijvoorbeeld een influencer
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Sjaam

Als jij een factuur krijgt van een ondernemer, dan boek je deze  kosten in  je administratie op een door jou gekozen kostensoort.
Je doet nu voor de particulieren exact hetzelfde, alleen dan zonder ontvangen factuur.
Je moet dus wel onderbouwen waarom het bedrag uitbetaald wordt maar voor de rest is de boeking exact hetzelfde.

Omdat je geen kostenfactuur hebt met BTW, doe je deze boeking dan ook BTW-vrij.
(en dit heeft overigens ook niets te maken met verkapt dienstverband)