Hoofdmenu

Tekst toevoegen aan factuur verbeteren

Gestart door BS-Tech, 23 oktober, 2022, 14:36:23

Vorige topic - Volgende topic

BS-Tech

Zo nu en dan heb ik facturen waar ik tekst wil toevoegen ter toelichting van één of meerder gefactureerde regels.
Door een aantal 0 in te voeren wordt er op de bewuste regel géén Prijs/eenheid, BTW en Subtotaal weergegeven. Dus alleen de ingegeven tekst.

Echter, de manier waarop de tekst wordt geplaatst is niet heel fraai en daarnaast heeft deze manier ook zijn beperkingen.

Doordat de tekst alleen op de linker helft van de pagina wordt geplaatst worden dit bij een beetje een verhaal al gauw veel regels. En daarnaast is het aantal karakters in een regel beperkt. Dat betekent dus dat je al gauw weer een volgende regel moet toepassen. Alles met elkaar ziet een stukje tekst in een factuur er nu niet direct heel strak uit.

Een verbetering zou kunnen zijn dat er in een regel tekst meer karakters kunnen worden toegepast. Nog mooier, als de tekst over de volle breedte van de pagina kan worden weergegeven.

Of is het een optie dat je in plaatst van in een boekingsregel tekst te plaatsen een tekstvak in de factuur toe kan voegen???

Als het kan hier graag een verbetering in doen. Ik denk dat wel meer Acumulus gebruikers zijn die hier gelukkig van worden.

In de bijlage een voorbeeldje hoe het toevoegen van tekst er nu uit ziet. Je kan hier ook direct de beperking van de lengte van de teksten zien. Resulteert in meer aparte tekstblokken dan nodig is.  In dit geval resulteert dat dus ook in een tweede bladzijde omdat de tekst veel ruimte inneemt. Zelfs terwijl ik bewust géén lege regels toevoeg.

Guido

Je zou deze teksten ook als 1 geheel kunnen toevoegen in de uitgebreide toelichting van de factuur. Achter de toelichting zit een pijltje waarmee je de uitgebreide toelichting inzichtelijk krijgt. In het geval van jouw voorbeeldfactuur verwacht ik dat dit beter voor je zal uitpakken.

BS-Tech

Hallo Guido,

Bedankt voor jouw snelle reactie. Deze functie zit goed verstopt. In de toelichting zet ik altijd de referentie. In de uitgebreide toelichting zou ik inderdaad mijn toelichting kunnen plaatsen. Wat mij wel opvalt is dat de uitgebreide toelichting direct onder de toelichting staat. Hier mist dan een lege regel. Begin ik de uitgebreide toelichting met een lege regel, dan nog wordt deze lege regel genegeerd en staan toelichting en uitgebreide toelichting weer tegen elkaar aan.

Tevens is de lettergrootte van de uitgebreide toelichting groter dan van de factuurregels. Dus per saldo neemt dit nog (te)veel ruimte in. De lettergrootte van de uitgebreide toelichting zou wat mij betreft dezelfde grootte mogen hebben, dus een stapje kleiner dan nu het geval is. Echter volgens mij is dat niet apart instelbaar.

Als jullie hier iets aan kunnen finetunen zou dit heel fijn zijn.

Guido

Het lettertype of de grootte van de letters in de toelichting is niet instelbaar. Wel zou je de toelichting en de uitgebreide toelichting kunnen samenvoegen. Je kunt dan handmatig een lege regel tussen jouw referentie en de aanvullende teksten in de uitgebreide toelichting opnemen.

Waar verwijst jouw referentie naar? Als het gaat om een relatie-referentie of project-referentie dan kun je deze ook automatisch vanuit het factuursjabloon inschakelen (tabblad "Factuur/Herinnering/Offerte/Pakbon" van sjabloon) en eventueel een andere naam geven (tabblad "Algemeen" van sjabloon).

BS-Tech

De referentie geeft bij mij veelal in enkele woorden aan waar de factuur betrekking op heeft. Maar elke keer weer anders dus. Daarnaast zet ik hierin bij grotere klanten ook door wie ik ben benaderd. Bijvoorbeeld (telefonische opdracht Pietje Puk) Daarmee voorkom ik eigenlijk altijd vragen.

Voor wat betreft de lettergrootte, dat dit nu niet instelbaar is had ik eigenlijk al ontdekt. Maar het zou wel mooi zijn wanneer dit wel zou kunnen. De letters iets kleiner ziet er volgens mij net wat strakker uit. En bovendien ga ik dan efficiënter met de ruimte op de factuur om.

Dus mocht je nog eens een momentje over hebben, .....