Hoofdmenu

WooCommerce plugin - BTW verlegd wordt niet goed geboekt

Gestart door Bas-ehv, 10 november, 2022, 09:37:26

Vorige topic - Volgende topic

Bas-ehv

Sinds deze maand ben ik aan het testen met de Acumulus plugin voor WooCommerce. Alle Nederlandse bestellingen boekt hij goed.

Vandaag had ik mijn eerste bestelling van een Belgische ondernemer hier wordt de BTW verlegd.

Ik gebruik hiervoor de plugin WooCommerce EU VAT Number, er wordt gecontroleerd via VIES.

De bestelling staat goed in WooCommerce, met bedrijfsnaam & btw nummer van de klant. Alleen als ik de order push naar Acumulus word deze wel geboekt zonder BTW.

Maar ik zie hem niet terug komen in mijn ICP-opgave of bij 3b.



--
Vraag 2: Ik heb daarnaast bij EU Omzetdrempelpercentage 0 ingevuld, maar op onderaan bij Over lijkt hij nog steeds op te tellen tot de drempel, terwijl ik vanaf het begin van het jaar al Belgische BTW reken.

(  Vul 0 in als u vanaf het begin van het jaar EU-btw rekent en een waarschuwing wilt ontvangen als er toch een artikel met een verkeerd btw-% verkocht wordt. )

Gaat dit wel goed dan?

Guido

Kun je https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,8083.0.html even nalopen om te zien of je de shop goed hebt ingesteld?

Waar telt het precies door mbt de drempel? In Acumulus of in de webshop?

erwin-burorader

Mbt het 1e probleem:
Met de antwoorden op onderstaande vragen kun je waarschijnlijk achterhalen wat er mis gaat:
    • Is het btw-nummer naar Acumulus verstuurd? Wordt op de relatiekaart opgeslagen.
    • Wat staat er bij de "Omschrijving" (op het overzicht "Laatste boekingen")? Nederlandse btw, levering met buitenlandse btw,  intracommunautaire levering, ...

Het is belangrijk dat de instellingen van de plugin vallend onder "Over uw winkel" en het veld "btw-nummer" (geavanceerde instellingen) correct zijn ingevuld.

Mbt vraag 2:
De totale EU-verkopen komen van Acumulus  (omdat de webwinkel slechts een van de mogelijke verkoopkanalen is). Als deze optelt, worden er dus facturen naar EU consumenten met het standaard NL btw-regime gemaakt. Beide vragen combinerend zou ik dan zeggen:
    • Het btw-nummer wordt niet herkend en dus niet verzonden, waardoor het een factuur met buitenlandse btw wordt.
    • Als er ook in Acumulus geen btw wordt berekend wordt het gezien als btw-vrije of 0% producten/diensten. Aangenomen dat jullie die niet verkopen:
        ◦ De instellingen "Over uw winkel" staan verkeerd, of
        ◦ Jullie ontvangen een waarschuwingsmail hierover maar die wordt niet ontvangen: controleer het "E-mail" adres onder "Uw Acumulus account" of anders jullie spamfolder.

Bas-ehv

Citaat van: Guido op 10 november, 2022, 09:50:28
Kun je https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,8083.0.html even nalopen om te zien of je de shop goed hebt ingesteld?

Waar telt het precies door mbt de drempel? In Acumulus of in de webshop?

1 ding stond er niet goed, pagina 5 welke belastingklassen definieren EU btw tarieven stond op niet van toepassing.

Drempel zou al direct op 10k moeten staan, in mijn webshop begint het vanaf 0, maar reken vanaf 1 januari al buitenlandse BTW.

Bas-ehv

#4
Citaat van: erwin-burorader op 14 november, 2022, 10:35:41
Mbt het 1e probleem:
Met de antwoorden op onderstaande vragen kun je waarschijnlijk achterhalen wat er mis gaat:
    • Is het btw-nummer naar Acumulus verstuurd? Wordt op de relatiekaart opgeslagen.
    • Wat staat er bij de "Omschrijving" (op het overzicht "Laatste boekingen")? Nederlandse btw, levering met buitenlandse btw,  intracommunautaire levering, ...

Het is belangrijk dat de instellingen van de plugin vallend onder "Over uw winkel" en het veld "btw-nummer" (geavanceerde instellingen) correct zijn ingevuld.

Mbt vraag 2:
De totale EU-verkopen komen van Acumulus  (omdat de webwinkel slechts een van de mogelijke verkoopkanalen is). Als deze optelt, worden er dus facturen naar EU consumenten met het standaard NL btw-regime gemaakt. Beide vragen combinerend zou ik dan zeggen:
    • Het btw-nummer wordt niet herkend en dus niet verzonden, waardoor het een factuur met buitenlandse btw wordt.
    • Als er ook in Acumulus geen btw wordt berekend wordt het gezien als btw-vrije of 0% producten/diensten. Aangenomen dat jullie die niet verkopen:
        ◦ De instellingen "Over uw winkel" staan verkeerd, of
        ◦ Jullie ontvangen een waarschuwingsmail hierover maar die wordt niet ontvangen: controleer het "E-mail" adres onder "Uw Acumulus account" of anders jullie spamfolder.


Bedankt voor de info. Ik denk het probleem lag aan dat het BTW nummer niet goed werd doorgestuurd. Deze kwam bij de geavanceerde instellingen niet overeen met de naam van het veld van de plugin die ik gebruik.
Nu ik dit heb aangepast word het BTW nummer goed doorgestuurd.

Ik zie de boeking nu ook netjes bij 3b in omzet + ICP aangifte + hij staat geboekt als intracommunautaire levering aan BE046XXXXXX.

Dus denk het nu goed staat, bedankt voor de informatie.

Alleen nog even kijken of er wel Belgische BTW word gerekend & geboekt als een Belgische consument besteld, ik heb bij EU Omzetdrempelpercentage 0 gezet.

Bas-ehv

Om het een en ander te testen heb ik ook wat test bestellingen gedaan.

Deze daarna op geannuleerd gezet.

Ik zie dat deze wel in Acumulus komen staan, wel als openstaande facturen, maar staan ook in mijn MOSS.

Hoe wordt dit later gecorrigeerd, ik ga ze nu zelf ff verwijderen maar als ik het dadelijk automatisch heb staan alles wil ik wel weten dat deze goed gecorrigeerd worden. Nu klopt mijn MOSS niet.

Of is het iedere maand even handmatig kijken wat nog bij openstaan facturen staat en deze verwijderen indien deze geannuleerd zijn?


Guido

Als je zomaar tussenliggende facturen gaat verwijderen dan zal een belastinginspecteur daar niet heel enthousiast over zijn. Je kunt beter voorkomen dat geannuleerde bestellingen in Acumulus komen, of in Acumulus de annuleringen met een creditering laten wegvallen.

Bas-ehv

Citaat van: Guido op 18 november, 2022, 10:43:23
Als je zomaar tussenliggende facturen gaat verwijderen dan zal een belastinginspecteur daar niet heel enthousiast over zijn. Je kunt beter voorkomen dat geannuleerde bestellingen in Acumulus komen, of in Acumulus de annuleringen met een creditering laten wegvallen.

Heb het bij de automatisch verzenden ingesteld nu.

Order maak ik zelf aan en betalingwijze overboeking, doe zelf niet de overboeking, de order word dus in feite ook nooit actief in mijn webshop omdat er niet betaald is. Dus in feite is het geen echte order. Maar zal er op letten in de toekomst.
Er is geen geld hiervan binnen gekomen dus ook niks zichtbaar op Mollie of 1 van mijn andere rekeningen. Alleen als belastinginspecteur in mijn webshop software zou kijken zou hij deze kunnen zien.

erwin-burorader

Citaat van: Bas-ehv op 15 november, 2022, 16:40:47
...
Bedankt voor de info. Ik denk het probleem lag aan dat het BTW nummer niet goed werd doorgestuurd. Deze kwam bij de geavanceerde instellingen niet overeen met de naam van het veld van de plugin die ik gebruik.
Nu ik dit heb aangepast word het BTW nummer goed doorgestuurd.
...

Welke plugin gebruik je nu en wat heb je daarvoor moeten invullen in het veld "btw-nummer"? Omdat de populaire "WooCommerce EU BTW Assistent" niet meer bijgehouden wordt, stappen momenteel veel gebruikers over op een andere plugin. Voor de populaire alternatieven kunnen we support inbouwen voor de door die plugin gebuikte naam van het btw-veld.

Bas-ehv