Hoofdmenu

Fout bij exporten factuur woocommerce bij bestelling uit België

Gestart door wolf123, 31 januari, 2023, 17:56:05

Vorige topic - Volgende topic

wolf123

Hoi, we hebben een webwinkel in NL maar versturen ook naar BE.

Als iemand uit BE besteld geeft Acumulus per email de volgende foutmelding:

Bij het verzenden van een factuur naar Acumulus zijn er fouten opgetreden. De factuur is niet aangemaakt in Acumulus. Pas de factuur aan in uw webshop alvorens deze opnieuw te versturen.

(Webshop)bestelling:   4186
(Acumulus) factuur:   niet aangemaakt in Acumulus
Verzendstatus:   32 Mislukt, fouten gevonden
Meldingen:
Waarschuwing: 812: Het factuurtype (https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=facturen-naar-het-buitenland) kan niet bepaald worden. De factuur is als concept opgeslagen. In Acumulus zijn deze onder "Overzichten » Concept-facturen / offertes" terug te vinden. Controleer en corrigeer daar de factuur. Dit is hoogstwaarschijnlijk het gevolg van: enkele (handmatig ingevoerde) bestelregels die ten onrechte geen btw hebben; of foute "Over uw winkel" instellingen, controleer deze.
Fout: 400 Bad Request, VXEU14: Ongeldige of ontbrekende vatrate voor countrycode op issuedate.

Er staat ook nog een lap json bij voor support. Daar zie ik dat er drie producten in de bestelling zitten, waarbij het bij 2 producten "factuurtype 1" vermeld maar bij 1 product "factuurtype 6" terwijl ik daar ook factuurtype 1 verwacht. De json zegt: meta-vatrate-range-matches": "[{\"vatrate\":\"21.0000\",\"vattype\":1},{\"vatrate\":\"21.0000\",\"vattype\":1},{\"vatrate\":\"21.0000\",\"vattype\":6}]". Zo op het eerste gezicht staat alles goed afgesteld in Woocommerce bij belastingen.

Nu vraag ik me af wat er misgaat. Wij versturen weinig naar het buitenland waardoor we Nederlandse btw in rekening brengen, dus 21% of 9%. En België zit in de EU. Ik verwacht dan een zelfde factuur als bij versturen naar NL, wat wel goed gaat. Rara, wat is het precies waar Acumulus over valt?

N.B. De melding zegt "de factuur is als concept opgeslagen etc." maar dat is ook niet zo.

wolf123

Nog een opmerking bij dit verhaal, ik kwam dit tegen bij het handmatig invoeren van de factuur.

Dit staat in de JSON: "[{\"vatrate\":\"21.0000\",\"vattype\":1},{\"vatrate\":\"21.0000\",\"vattype\":1},{\"vatrate\":\"21.0000\",\"vattype\":6}]"

Echter dat derde product met vattype 6 is een product met 9% btw, niet 21%. Ik weet niet waarom het 21% exporteert voor Belgie.

Guido

CiteerFout: 400 Bad Request, VXEU14: Ongeldige of ontbrekende vatrate voor countrycode op issuedate.
Belgie kent geen 9% tarief voor zover ik weet. Misschien dat daar iets mis gaat met een instelling in jouw shop.

wolf123

Maar we zitten ruim onder de drempel van 10.000 aan buitenlandse verkopen in EU-landen, waardoor we als Nederlandse webshop Nederlandse btw in rekening brengen.

Guido

Ik zou even de instructies nalopen zoals op https://forum.acumulus.nl/index.php/topic,8083.0.html omschreven. Wellicht staat een plugin toch ingesteld als zodanig terwijl je dit juist niet wilt.

Mocht je er echt niet uitkomen dan kunnen we samen met de ontwikkelaar van de plugin verder speuren op basis van prosupport. Zie ook: https://www.siel.nl/acumulus/koppelingen/support/

wolf123

Zie de bijlages voor onze instellingen.