Hoofdmenu

hoeft bedrijfsruimte aan huis nog steeds niet op naam van de zaak te staan?

Gestart door Lightfight, 01 februari, 2023, 23:19:01

Vorige topic - Volgende topic

Lightfight

Binnenkort hopen wij een nieuw huis te kopen. Ons bod is geaccepteerd, nu begint het regelwerk  :blank:

Wij hebben een webshop en zijn  man-vrouw vof. Eigenlijk gelijk aan zzp dus.

Het huis heeft 100m2 woonoppervlakte en 111m2 werkruimte die is gesplitst (dus eigen opgang, wc, energie etc.) van de woonruimte. De verdeling woz verdeling is volgens verkoper 80% privé en 20% zakelijk. Hij verkoopt het wel 100% privé.

In eerste instantie dachten wij dat als wij een deel op de zaak wilden zetten, we over dat deel 10,4% overdrachtsbelasting moeten betalen, alleen in een bericht van 12-09-2010 op dit forum las ik dat de woning niet op naam van de onderneming hoeft te staan. Scheelt toch 8,4 %. Klopt deze informatie nog steeds?

Daarnaast haalt het voor nu de druk van de ketel als we het niet direct helemaal hoeven door te rekenen, maar dit op ons gemak kan nadat we het koopcontract hebben getekend. Er komt nu al best veel op ons af 😊

Lightfight

Volgens mij heb ik het antwoord al met wat doordenken. Ik kan mijn bericht niet verwijderen, dus ik vul het maar in.

Een zzp of vof is geen zelfstandig rechtspersoon, dus het huis kan nooit op naam van de zaak komen te staan, maar altijd op prive.

Mocht iemand nog tips hebben, dan zijn die meer dan welkom.


Annalies Janssens

e koopt het inderdaad gewoon prive.
Daarna kun je gaan kijken in hoeverre je een deel van de woning als zakelijk aanmerkt (wat de verkoper hierover zegt is niet van belang, je bekijkt het zelf)

De keuze is wel een ingewikkelde rekensom.
Je mag in jullie situatie (aparte ingang enz) kiezen of je het belastingtechnisch zakelijk of prive aanmerkt mits je het minimaal 10% prive gebruikt (anders is het verplicht zakelijk)
Consequentie van zakelijk aanmerken is dat je een waarde moet toekennen die dan op de balans komt.
Een deel van de hypotheek wordt daarmee ook als zakelijke kosten aangemerkt. (en dus niet in prive)
Een deel van de WOZ waarde telt niet in box 1
Ooit bij einde onderneming of verkoop woning krijg je te maken met een overwaarde (hoop je natuurlijk) die dan als winst in de onderneming geldt

Je kunt (mits je het dus deels prive gebruikt) het ook als box 3 aanmerken (deel van de hypotheek is niet aftrekbaar, deel van de WOZ telt niet mee als eigen woning)
De WOZ van dit deel telt dan als vermogen in box 3, het deel van de hypotheek telt als schuld in box 3
Dan mag je 4% van het aan dit deel van de WOZ waarde aftrekken als kosten voor de onderneming

Kortom, het is niet een simpele rekensom en ook heel erg afhankelijk van toekomst (of toekomstige plannen) wat een slimme keuze is.
Mijn advies: houd alles prive of laat je adviseren door een deskundige op dit gebied.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

Lightfight

Inmiddels is het voorlopig koopcontract getekend en zijn we in afwachting van het taxatieraport voor de hypotheek.
De notaris heeft aan deze even te willen afwachten voor de bepaling van de overdrachtsbelasting.
Mijn eerdere conclusie dat we dus sowieso 2% in aanmerking komen, wordt nu toch in twijfel gebracht.

Waarschijnlijk gaat er uit de taxatie blijken dat 30% geschikt is voor zakelijk gebruik, maar kunnen wij dan ook verplicht worden om die 30% zakelijk te kopen met 10,4 % overdrachtsbelasting + bijtelling overwaarde als winst bij verkoop over x aantal jaar?

Annalies Janssens

Het is een lastige kwestie. Als jij aangeeft de ruimte (hoewel die geschikt is voor zakelijk gebruik) voornamelijk prive te gebruiken, dan lijkt het me vreemd dat het toch als zakelijk wordt aangemerkt v.w.b. de overdrachtsbelasting
Maar goed, dat is specialistenwerk en ik denk dat het toch goed is om daar iemand voor in te schakelen voordat je ten onrechte hoge overdrachtsbelasting moet betalen terwijl dat misschien niet hoeft.
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen