Hoofdmenu

Vanaf 2026 brandstof bestelauto's verboden in Rotterdam en 27 andere steden.

Gestart door daido1964, 16 maart, 2023, 19:10:26

Vorige topic - Volgende topic

daido1964

https://logistiek010.nl/zes-zone-en-toegangseisen/

Er viel van de week een brief op de mat van de gemeente Rotterdam die per 1 januari 2026 bestelauto's (lager dan euro 5)  gaat verbieden in Rotterdam en 27 andere steden.
Per 1 januari 2027 komen de euro 5 bestelwagens aan de beurt en per 2028 zijn de euro 6 bestelauto's het haasje
Ook vrachtwagens komen aan de beurt.

Dit verhaal komt voor mij helemaal onverwacht. Ik heb het in geen 1 krant gezien.
Je moet als zzper maar overschakelen naar een elektrische bestelbus.

Dit gaat natuurlijk zeer grote gevolgen hebben voor iedereen. Voor de meeste zzpers is een elektrische bestelwagen niet te betalen. Wat krijg je dan: Bouwprojecten komen stil te leggen omdat er geen bouwvakkers meer kunnen komen met hun bestelbus, winkels kunnen niet meer bevoorraad worden, een loodgieter of elektricien kijkt wel uit om in Rotterdam nog klussen te doen. Schoonmaakbedrijven haken af. En voor degene die zich wel een elektrische bus kan permiteren zal zijn tarieven flink verhogen. Alles zal duurder worden en de armoede zal nog groter worden.

Wat nu te doen? Ik zou mijn bestelbus op prive kunnen zetten. Dan ga ik meer wegenbelasting betalen, maar dan kan je blijven rijden (althans dat hoop ik).
Ik heb niet echt een bestelbus nodig, dus ik zou mijn bestelbus kunnen verkopen (dat zal ik snel moeten doen voordat die dadelijk niks meer waard is)
en een gewone benzinewagen met trekhaak kopen.
Of een campertje van mijn bestelauto maken.
Ze zijn bij de gemeentebesturen volledig krankzinnig geworden. Iets besluiten zonder over de gevolgen na te denken.


daido1964

Ik maak gebruik van KOR regeling en ben zzper, Mijn bestelbus is nieuw aangeschaft, btw vrij (in september 5 jaar oud) en ik verwacht er minstens 10000 euro voor te krijgen. Dan kom al gauw boven de 20000 euro en raak ik mijn KOR kwijt.
Of is er een mogelijkheid dat bedrag over meerdere jaren te verdelen?
Als ik een gewone personenauto prive koop, kan ik die natuurlijk niet aftrekken.