Hoofdmenu

Diefstal dmv cashopnames - hoe boek je die?

Gestart door DWC-boekhouder, 05 juni, 2023, 20:50:04

Vorige topic - Volgende topic

DWC-boekhouder

De vorige penningmeester van onze vereniging heeft ons opgelicht dmv vele cashopnames en ongeoorloofde, ongedocumenteerde aankopen.
Hoe boek ik die cashopnames?
Is het een idee om een grootboekrekening 'opgelicht' te openen? Of moet al het opgenomen geld via het kasboek verdwijnen? Wat is handig / verstandig?

Ik heb geen boekhoud-achtergrond zelf, maar wil eea wel graag duidelijk / overzichtelijk / goed na te lopen in Acumulus zetten - ook handig voor controlerende instanties, rechtszaken etc. etc.

Annalies Janssens

Wat een nare situatie!

Je kunt inderdaad een kostensoort "opgelicht" aanmaken. Je kunt die dan onder beheer koppelen aan "buitengewone baten en lasten, buitengewone lasten"
Elke boeking die als opgelicht aangemerkt wordt (zowel via kas als via bank) kun je dan daarop boeken.

Je kunt er ook voor kiezen om onder beheer een rekening "opgelicht" aan te maken. Elke boeking verwerk je dan als interne overboeking Van bank/kas naar Opgelicht
Zo heb je onder Saldo-overzicht mooi op een rijtje wat er allemaal is gebeurd
Je kunt dat dan per 31-12 als zakelijke uitgave op de gemaakte kostensoort boeken maar eventueel kun je het nog laten staan tot het volgende jaar als er meer jaren mee gemoeid zijn en je alles in 1 jaar wilt wegboeken
info@countforyou.nl | www.countforyou.nl
                   06-17888488
          Administratie en belastingen

DWC-boekhouder

Hartelijk dank!
Ik had nog niet gedacht aan een rekening 'opgelicht' - dat klinkt ook wel praktisch  :)