Hoofdmenu

Start boekhouding

Gestart door Kekke Koters, 01 november, 2010, 08:27:06

Vorige topic - Volgende topic

Kekke Koters

Goedemorgen,

Een paar praktische vragen. Ik heb zojuist mijn hele administratie weer leeggehaald omdat ik mijn saldo niet kloppend krijg met de bank. Ik denk dat ik verkeerd begonnen ben.

Wij hebben ons 8 oktober 2010 ingeschreven bij de KvK en ongeveer een week daarna is de bankrekening geopend. Echter heb ik voor die tijd al kosten gemaakt en deze betaald uit eigen zak. Ik wil deze fakturen (ongeveer vanaf juni dit jaar) wel inboeken zodat ik de BTW kan terug vragen.

Begin ik nu met deze fakturen in te boeken in de kas? En hef ik het negatieve saldo in de boekhouding dan op met een prive boeking?

Ook hebben wij meermalen een storting uit eigen zak gedaan op de bankrekening. Hoe boek ik deze stortingen precies?

Bvd voor het meedenken,
Claudia / Kekke Koters

Karen Töning

Citaat van: Kekke KotersGoedemorgen,

Een paar praktische vragen. Ik heb zojuist mijn hele administratie weer leeggehaald omdat ik mijn saldo niet kloppend krijg met de bank. Ik denk dat ik verkeerd begonnen ben.

Wij hebben ons 8 oktober 2010 ingeschreven bij de KvK en ongeveer een week daarna is de bankrekening geopend. Echter heb ik voor die tijd al kosten gemaakt en deze betaald uit eigen zak. Ik wil deze fakturen (ongeveer vanaf juni dit jaar) wel inboeken zodat ik de BTW kan terug vragen.

*** Je kunt pas BTW terugvragen met ingang van de datum dat de belastingdienst jou een btwnummer hebt gegeven. Als het goed is heb je hier van de belastingdienst een bericht over ontvangen.

Begin ik nu met deze fakturen in te boeken in de kas? En hef ik het negatieve saldo in de boekhouding dan op met een prive boeking?

*** Als de facturen betaald zijn van prive, dan kies je de optie bij Rekening: Rekening buiten Acumulus. Deze kosten worden dan fiscaal meegerekend.
De optie Kas is puur bedoeld als je werkt met zakelijk kontant geld. Zoals klanten die jou kontant betalen moet je boeken via deze rekeningoptie. Ook kontante uitgaven worden via deze optie geboekt.

Ook hebben wij meermalen een storting uit eigen zak gedaan op de bankrekening. Hoe boek ik deze stortingen precies?

*** Dit doe je met priveboeking - storting- Bij.

Bvd voor het meedenken,
Claudia / Kekke Koters

Heb je gezien dat er maandelijks een cursusavond wordt gehouden? http://www.siel.nl/agenda.php

Kekke Koters

Citaat van: Karen Töning
Citaat van: Kekke KotersGoedemorgen,

Een paar praktische vragen. Ik heb zojuist mijn hele administratie weer leeggehaald omdat ik mijn saldo niet kloppend krijg met de bank. Ik denk dat ik verkeerd begonnen ben.

Wij hebben ons 8 oktober 2010 ingeschreven bij de KvK en ongeveer een week daarna is de bankrekening geopend. Echter heb ik voor die tijd al kosten gemaakt en deze betaald uit eigen zak. Ik wil deze fakturen (ongeveer vanaf juni dit jaar) wel inboeken zodat ik de BTW kan terug vragen.

*** Je kunt pas BTW terugvragen met ingang van de datum dat de belastingdienst jou een btwnummer hebt gegeven. Als het goed is heb je hier van de belastingdienst een bericht over ontvangen.

&&&&&& Ok duidelijk. Dat maakt het leven wat simpeler. Het zijn geen grote uitgaven geweest en het zijn gelukkig ook niet heel veel fakturen.
Begin ik nu met deze fakturen in te boeken in de kas? En hef ik het negatieve saldo in de boekhouding dan op met een prive boeking?

*** Als de facturen betaald zijn van prive, dan kies je de optie bij Rekening: Rekening buiten Acumulus. Deze kosten worden dan fiscaal meegerekend.
De optie Kas is puur bedoeld als je werkt met zakelijk kontant geld. Zoals klanten die jou kontant betalen moet je boeken via deze rekeningoptie. Ook kontante uitgaven worden via deze optie geboekt.
&&&&&&&Ok, duidelijk. Als ik deze rekening ga inboeken ga ik een negatief saldo opbouwen terwijl ik dat daadwerkelijk niet heb op de bank. Hoe krijg ik dat recht in de boekhouding?

Ook hebben wij meermalen een storting uit eigen zak gedaan op de bankrekening. Hoe boek ik deze stortingen precies?

*** Dit doe je met priveboeking - storting- Bij. &&&duidelijk bedankt!
Bvd voor het meedenken,
Claudia / Kekke Koters

Heb je gezien dat er maandelijks een cursusavond wordt gehouden? http://www.siel.nl/agenda.php
&&&& ja daar heb ik me zojuist voor ingeschreven!  ;)

Karen Töning

Citaat van: Kekke Koters
Citaat van: Karen Töning
Citaat van: Kekke KotersGoedemorgen,

Een paar praktische vragen. Ik heb zojuist mijn hele administratie weer leeggehaald omdat ik mijn saldo niet kloppend krijg met de bank. Ik denk dat ik verkeerd begonnen ben.

Wij hebben ons 8 oktober 2010 ingeschreven bij de KvK en ongeveer een week daarna is de bankrekening geopend. Echter heb ik voor die tijd al kosten gemaakt en deze betaald uit eigen zak. Ik wil deze fakturen (ongeveer vanaf juni dit jaar) wel inboeken zodat ik de BTW kan terug vragen.

*** Je kunt pas BTW terugvragen met ingang van de datum dat de belastingdienst jou een btwnummer hebt gegeven. Als het goed is heb je hier van de belastingdienst een bericht over ontvangen.

&&&&&& Ok duidelijk. Dat maakt het leven wat simpeler. Het zijn geen grote uitgaven geweest en het zijn gelukkig ook niet heel veel fakturen.
Begin ik nu met deze fakturen in te boeken in de kas? En hef ik het negatieve saldo in de boekhouding dan op met een prive boeking?

*** Als de facturen betaald zijn van prive, dan kies je de optie bij Rekening: Rekening buiten Acumulus. Deze kosten worden dan fiscaal meegerekend.
De optie Kas is puur bedoeld als je werkt met zakelijk kontant geld. Zoals klanten die jou kontant betalen moet je boeken via deze rekeningoptie.
&&&&&&&Ok, duidelijk. Als ik deze rekening ga inboeken ga ik een negatief saldo opbouwen terwijl ik dat daadwerkelijk niet heb op de bank. Hoe krijg ik dat recht in de boekhouding?

^^^ Er zit aan Rekening buiten Acumulus geen begin- en eindsaldo verbonden, aangezien dit allerlei soorten prive kunnen zijn.

Ook hebben wij meermalen een storting uit eigen zak gedaan op de bankrekening. Hoe boek ik deze stortingen precies?

*** Dit doe je met priveboeking - storting- Bij. &&&duidelijk bedankt!
Bvd voor het meedenken,
Claudia / Kekke Koters

Heb je gezien dat er maandelijks een cursusavond wordt gehouden? http://www.siel.nl/agenda.php
&&&& ja daar heb ik me zojuist voor ingeschreven!  ;)

boekhouder

Ik wil even opmerken dat een onderneming alle btw kan terugvragen die betrekking heeft tot de zaak.

Ook wanneer er nog geen BTW nummer is verstrekt. Je komt dan in de zogeheten voorperiode terecht.
De opmerking dat je pas BTW kunt terugvragen vanaf de periode dat je een btw nummer hebt toegekend is onjuist.

Bij een b.v is de voorperiode anders geregeld dan bij een eenmanszaak of v.o.f.

Je dient een boeking in het memoriaal te maken als je de rekeningen via je priverekening hebt betaald. Prive aan kosten. Denk erom dat je de dagboeken Kas en Bank buiten beschouwing laat in deze boeking, omdat deze feitelijk nog niet bestonden op de dag dat je de kosten hebt gemaakt.

De kosten die je in de voorperiode hebt gemaakt dien je ten laste van je opbrengsten af te boeken. De btw dien je in je Btw aangifte te verwerken.

Indien je hulp hierbij wenst dan kan ik je wel helpen.

mail op contact@mijnboekhouder.com

Karen Töning

Je kan voordat je als ondernemer voor de Omzetbelasting wordt gezien door de Belastingdienst soms BTW terugvragen. Je moet dan wel hiertoe een schriftelijk verzoek indienen bij de Inspecteur van de belastingdienst voor de omzetbelasting. De Inspecteur dient je verzoek schriftelijk te honoreren.

Om verwarring en problemen te voorkomen wordt in beginsel uitgegaan van de datum van het terugvragen van de BTW die op de brief staat van de Belastingdienst dat je ondernemer bent voor de BTW.

De aanloopkosten incl. BTW mogen wel ten laste van de Winst geboekt worden.