Hoofdmenu

Factuurdatum pas later dan betaling - hoe inboeken

Gestart door LovvsTanja, 28 juli, 2024, 13:36:07

Vorige topic - Volgende topic

LovvsTanja

Hallo!

Hoe boek je het beste betalingen in waarvan je de factuur pas veel later ontvangt?

De situatie is zo: ik bestel veel drukwerk bij een drukker. Door het soort product (geboortekaarten) wordt de order al vroeg geplaatst en die wordt direct betaald, maar pas later (2-3 maanden later) door de drukker gedrukt. Pas als de order wordt verzonden ontvang ik een factuur met als factuurdatum de datum op dat moment. Dus niet de orderdatum.

Aangezien de factuurdatum leidend is weet ik niet zo goed hoe ik de betalingen dan in moet boeken.

SKYB Yvette

Hi,

Je kan onder Beheer, bankrekeningen een rekening "vooruit betaalde facturen" aanmaken
Na opslaan ga je naar het tabblad speciaal en pas aan naar Activa overig (het is feitelijk een vordering).

Als je dan een vooruit betaling doet, dan maak je een interne overboeking VAN zakelijke rekening NAAR vooruit betaalde facturen voor het bedrag dat je hebt betaald.

Op het moment dat je de factuur ontvangt, boek je deze in en zet je die betaald van rekening "vooruit betaalde facturen"
Als het goed is, dan is het saldo op de rekening vooruit betaalde facturen weer nihil en klopt je saldo op je betaalrekening dan ook altijd netjes.
Met vriendelijke groet,

Yvette

SKYB Administraties & Advies
Persoonlijk, duidelijk en overzichtelijk

www.SKYB-administraties.nl
Telnr: 06 36 116 126