Hoofdmenu

Lunchbonnen

Gestart door levisie, 15 november, 2010, 21:49:25

Vorige topic - Volgende topic

levisie

Hallo,

Weet iemand of onderstaande regel betrekking heeft op al mijn lunchbonnen? Of heeft dit alleen betrekking op zakenlunches met relaties? Ik werk nu een tijdje freelance bij een bedrijf. Hier lunch ik dan ook. Ik bewaar trouw elke dag de bon maar weet helemaal niet of ik hier wel iets mee kan. Of kan ik die lunches ook als zakenlunch zien?

---
\'Van lunch- en dinerkosten is bij wet bepaald dat de kosten 73,5% zakelijk en 26,5% prive zijn, zodat die kosten voor 73,5% aftrekbaar zijn van de winst. In plaats van voor iedere uitgave aan lunch en diner kosten voor 73,5% mee te nemen, kunt u er ook voor kiezen om de eerste 4.100 euro (2007) niet mee te nemen en vervolgens alle kosten volledig, dus voor 100%, mee te nemen.\'
---

Bert-Jan

Ik denk niet dat je deze lunches kunt zien als zakenlunch.

Bij een zakenlunch denk ik meer aan een bijzondere situatie waarbij je een gesprek hebt met een klant of op een bijzondere locatie bent vanwege een werkafspraak of training.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

kmpoel

Citaat van: Bert-JanIk denk niet dat je deze lunches kunt zien als zakenlunch.

Bij een zakenlunch denk ik meer aan een bijzondere situatie waarbij je een gesprek hebt met een klant of op een bijzondere locatie bent vanwege een werkafspraak of training.

Ha Bert-Jan,

Ik heb nu al een aantal keer klanten uitgenodigd om tijdens een zakenlunch hun wensen en eisen door te spreken. Vooral met een huwelijkspaar is het leuk om alles goed door te spreken. Ook met bedrijven waarvoor ik bv. alle foto\'s voor hun website moet regelen beland ik wel eens in een lunchtentje om alles goed door te spreken.

Naar ik begrijp kan ik de kosten tot 73,5% opvoeren? Hoe boek ik dat en waar?

Bert-Jan

Hoi Karen,

Je boekt dat als zakelijke uitgave en dan kies je voor de kostensoort Representatie & verteer.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

kmpoel

Dank je! Ik dacht altijd dat er 6% btw op eten en drinken zat maar op deze bon staat geen btw vermeld. Wat vul ik in bij btw dan? 6% (terwijl dat niet op de bon staat) of 0% omdat het niet vermeld is?

Bert-Jan

Het meeste eten en drinken is 6% behalve alcohol (19%).

Was het alcohol?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Edwin

Volgens mij mag je een bon waar geen btw op staat alleen zonder btw gebruiken. Als die er niet op staat kan het wel een zakelijke uitgave zijn, maar geboekt zonder BTW. Je hebt altijd een factuur met daarop de betaalde BTW nodig om te kunnen verrekenen, die ook nog officieel op jou naam moet staan.

Bert-Jan

Dat is formeel juist.

Echter, deze regel komt uit een tijd dat er nog geen elektronische betalingen waren. Als je een zakelijke uitgave pint van een rekening die aantoonbaar van jou is, is dat in de praktijk ook een bewijs.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Edwin

Dat is de reden waarom ik bijna al mijn zakelijke betalingen met pin doe, dan heb je altijd een koppeling tussen een betaling en je bankrekening. Maar kun je BTW verrekenen met een factuur waar geen BTW op staat? M.a.w. mag je zonder bewijsstuk van betaling, belasting terugvragen?

Wim Vriend

Citaat van: EdwinDat is de reden waarom ik bijna al mijn zakelijke betalingen met pin doe, dan heb je altijd een koppeling tussen een betaling en je bankrekening. Maar kun je BTW verrekenen met een factuur waar geen BTW op staat? M.a.w. mag je zonder bewijsstuk van betaling, belasting terugvragen?

Volgens mijn boekhouder kan ik in dat geval zelf op de bon zetten dat het bedrag inclusief 19% BTW is.

Herman

Bij eventuele controle van de boekhouding dient er formeel een (kopie/digitale) factuur aanwezig te zijn die voldoet aan de eisen, en waarop het totaal betaalde btw bedrag specifiek vermeld staat.

Karen Töning

Na enig uitzoekwerk d.m.v. de belastingdienst is het volgende naar voren gekomen:

Lunchbonnen e.d. die kontant betaald zijn, mogen deels zakelijk opgevoerd worden als aannemelijk gemaakt kan worden (bijv. middels agenda) dat de lunch zakelijk nodig was.
Het is sowieso aannemelijker indien er van een rekening betaald is (bij voorkeur zakelijke rekening).

tweakp

Het is een oud draadje, maar ik had er toch nog even vraag over.

Wij hebben net een werkoverleg met diner erbij gehad. De bon hierbij bevat zowel het lage BTW als het hoge BTW tarief.
Hoe boek ik deze factuur in Acumulus? Omdat ik hier moet kiezen tussen BTW laag of hoog.

Bert-Jan

Ik zou de factuur invoeren voor het gehele bedrag met 0% BTW en kiezen voor Representatie en verteer.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

tweakp


Joost Baelemans

Ik was in de veronderstelling dat je op dergelijke dingen de BTW nooit mag terug vragen ( aldus de belastingdienst)
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Karen Töning

Als je de BTW op 0% zet, en het bedrag invoert wat je totaal hebt betaald, dan vraag je de BTW niet terug, maar trek je het af van de winst. Dit mag wel volgens de belastingdienst.

Bert-Jan

Je mag de btw niet als zodanig (als voorbelasting) aftrekken. Daarom adviseer ik de btw op 0 te zetten.

Bij de kostensoort representatie en verteer wordt vervolgens 73,5% berekend als aftrek van de winst.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Jurjen Knoester

Regelmatig eet ik na of tijdens een training met mijn trainers. (we hebben dan die dag een team of klant begeleid) Geld ook hier dat ik slechts 73,5% van de winst mag aftrekken? Dat betekend dat ik iedere keer 26,5 % van deze volledig zakelijke kosten voor mijn eigen rekening krijg...

Toelichting:
Wanneer ik een zakelijk diner heb met één klant, tja... dan kan ik me voorstellen dat een deel privé is. Maar in dit geval heb ik bijvoorbeeld 8 trainers die ik tijdens het programma van twee dagen wil voorzien van een diner, als daarvan 26,5% privé voor mijn rekening komt is dat een heleboel.

Bert-Jan

Je kunt het standpunt innemen dat je 100 % mag aftrekken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Je kunt het standpunt innemen dat je 100 % mag aftrekken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Karen Töning

Citaat van: Bert-JanJe kunt het standpunt innemen dat je 100 % mag aftrekken.
Om het aannemelijk voor de Belastingdienst te maken, kun je de bon ook opsplitsen in een deel voor 100% te boeken voor het team en een deel voor jou apart met 73,5% zakelijk en 26,5% privé. Je moet er dan wel op letten dat het totaalbedrag wat je hebt betaald klopt.