Hoofdmenu

De belastingdienst en de bonnen

Gestart door Joost Baelemans, 26 november, 2010, 15:14:41

Vorige topic - Volgende topic

Joost Baelemans

Ik heb een vraag, hoop dat iemand mij antwoord kan geven.
Een kennis van mij heeft controle gehad vd belstingdienst en die vertelden heb dat je geen bonnen mag opnemen in je administratie als er niet ook je eigen bedrijfsnaam op staat. NU zijn er steeds zaken die geen bonnen meer willen / kunnen schrijven en je het moet doen met de kassa bon met BTW erop.

nu zijn mijn vragen:
1 klopt dit ( anders heb ik heel veel bonnen die ik eigenlijk niet mag gebruiken)
2 Indien 1 correct is, hoe lossen jullie dit op?

groeten
joost
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Herman

Ik heb dit ook gehoord, blijkt officieel ook zo te zijn. Tijdens mijn startersgesprek afgelopen jaar met een Belastingdienst medewerker heb ik dat ook besproken omdat wij bijv ook wel eens wat verbruiksartikelen bij supermarkten of groothandels halen en die gaan je echt niet allemaal in hun adminisratie opnemen, stel je voor dat je bij de Aldi aankomt met je verzoek om je bedrijfsnaam op je kassabon te krijgen....
Enfin, volgens die meneer mochten we die BTW bonnen wel in de administratie opnemen.

Joost Baelemans

Zo belastingdienst gebeld.
antwoord
voor IB niet nodig, wil je BTW aftrekken, moet er de naam van je eigenzaak opstaan
dus wil je een bon gebruiken maar niet de btw terug vragen, maakt het niets uit
wil je wel btw terug vragen, dan moet je dus je naam erop laten zetten. Een bedrijf is ook niet verplicht om je naam erop te zetten, dus als dit niet gedaan wordt, moet je ergens anders gaan kopen.
Joost Baelemans

NLP Master coach | Business Coach voor de ZZP

Herman

Dat is dus de \'officiƫle\' regel, maar er zijn ontzettend veel ondernemers die BTW in hun administratie verwerken zonder bonnen op naam.
Ik betwijfel of dat uiteindelijk wordt geweigerd.

sticmer

Citaat van: HRLDat is dus de \'officiƫle\' regel, maar er zijn ontzettend veel ondernemers die BTW in hun administratie verwerken zonder bonnen op naam.
Ik betwijfel of dat uiteindelijk wordt geweigerd.

En hoe is het als je de deze bedragen pint met je zakenpas??
Dan heb je toch een uniek banknummer en pasnummer.???
en samen met je pincode toch zelfs een identificatie???

En dit wordt ook weer vie je afschriften bevestigd...

Gr mark

Herman

Klopt, dat is dan een extra \'bewijs\' dat betreffende (BTW) factuur aan jouw onderneming is gericht.
Zie hier de spelregels en vooral deze zin \'Als uw facturen niet aan deze eisen voldoen, is het mogelijk dat uw afnemer geen recht heeft op aftrek van btw\"
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-14.html