Hoofdmenu

Voortijdig factureren

Gestart door Bart Redder, 10 december, 2010, 08:30:15

Vorige topic - Volgende topic

Bart Redder

Hallo,

Weet iemand of het is toegestaan, en wat de gevolgen zijn om diensten voor 2011  alvast te factureren in 2010 (terwijl deze nog niet zijn uitgevoerd?).

Groeten,
Bart

Bert-Jan

Dat lijkt mij geen probleem.

Het is eerder een probleem wanneer je te laat factureert.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Inge Valstar

Ik heb hier ook mee te maken: abonnementen die vooraf betaald dienen te worden.
Hoe werkt dat dan fiscaal gezien? Indien nog in 2010 betaald wordt? En indien er pas in 2011 betaald wordt? Hoe wordt eea geboekt en hoe ga ik daarmee om, vwb belasting?

Bedankt,
Inge (die nog maar weinig kaas heeft gegeten van boekhouden :/ )
groet,
Inge

Karen Töning

Doorgaans is het zo dat als je een factuur verstuurd ben je vanaf de factuurdatum BTW afdracht verschuldigd. Ongeacht wanneer de factuur betaald wordt.
De Belastingdienst kijkt dus niet naar de datum van betaling, maar naar de factuurdatum. De betaaldatum is niet van belang.

Volgens mij is het iets tussen de klant en jou of je vooraf of achteraf factureerd. Voor de zekerheid zal ik dit specifiek uitzoeken. Ik kom hier maandag op terug.

Inge Valstar

Bedankt alvast, Karen. Ik ben benieuwd naar het vervolg!
groet,
Inge

T@xpatise

Inderdaad is datum factuur doorslaggevend voor de BTW-afdracht.

Voor wat betreft het toerekenen van de kosten geldt het volgende:
1) Stel dat op 11/12/2010 een factuur is ontvangen voor bijv een abonnement dat loopt van 1/1 t/m 31/12 2011. Onafhankelijk van het tijdstip van betalen, zijn het kosten voor 2011;
2) Stel dat op 11/12/2010 een factuur is ontvangen voor bijv een abonnement dat loopt van 11/12/2010 t/m 10/12 2011. Onafhankelijk van het tijdstip van betalen, moet je de kosten pro rata gaan toerekenen aan (20/365 deel) 2010 en (344/365 deel) 2011;
3) Stel dat op 10/1/2011 een factuur wordt ontvangen voor werkzaamheden verricht in 2010. Onafhankelijk van het tijdstip van betalen, zijn het kosten voor 2010 en
4) Stel dat op 10/1/2011 een factuur wordt ontvangen voor bijv een abonnement dat loopt van 11/12/2010 t/m 10/12 2011. Onafhankelijk van het tijdstip van betalen, moet je de kosten pro rata gaan toerekenen aan (20/365 deel) 2010 en (344/365 deel) 2011.

Maw kosten moet je toerekenen aan het jaar waar de betreffende werkzaamheden (abonnementen, verzekeringen) betrekking op hebben.

Dit geldt overigens ook andersom voor de door jou verzonden facturen.
Als je in 2010 vooruit factureert voor werkzaamheden die je nog gaat doen in 2011, is het omzet 2011. Factureer je begin 2011 nog voor werkzaamheden afgerond in 2010 dan is het omzet 2010. Ongeacht het tijdstip waarop de debiteur aan jou betaalt!

Inge Valstar

Ontzettend bedankt, dit is heel verhelderend!
Tja, maar dan kom ik vanzelf op de vraag: hoe regel ik dat correct in acumulus?
Wanneer ik de factuur nu aanmaak, gaat hij mee in de BTW-afdracht van 2010. Wanneer de klant in 2011 betaalt, gaat het met de omzet ook goed. Maar wat als de klant vlot betaalt en hij doet dat nog in 2010?
groet,
Inge

Karen Töning

Je kan het zo ingewikkeld voor jezelf maken als je wilt.  Het is niet aan te raden, maar wanneer je de boekingen in Acumulus wilt zetten zoals T@xpatise voorstelt, zul je de facturen dan ook in gedeeltes en naar rato moeten berekenen en boeken i.v.m. de juiste factuurdatum.

Dat moet je niet willen, aangezien hier snel fouten bij kunnen ontstaan. Keep it clear and simple.

T@xpatise

Je kunt het wellicht niet willen, maar het moet. Zo simpel is het!!

Is overigens ook heel simpel zonder moeilijk rekenwerk te regelen door

1) in 2010 de door jou ontvangen factuur \'gewoon\' in te boeken
2) vervolgens voor het deel dat op een andere jaar (stel 2011) betrekking heeft een bijzondere bate te boeken in het jaar van ontvangst van de factuur. Eind van het jaar 2010 heb je op de actiefzijde van de balans een post \'vooruitbetaalde kosten\' ter grootte van de bijzondere bate
3) in het andere jaar (= 2011) boek je een bijzondere uitgaaf ter grootte gelijk aan de bijzondere bate van een jaar eerder en vervolgens loopt alles boekhoudkundig glad.
of
1) in 2010 de door jou stel ten dele vooruitverzonden factuur \'gewoon\' in te boeken
2) vervolgens voor het deel dat op een andere jaar (stel 2011) betrekking heeft een bijzondere last te boeken in het jaar van verzenden van de factuur. Eind van het jaar 2010 heb je op de passiefzijde van de balans een post \'vooruitbetaalde omzet\' ter grootte van de bijzondere last
3) in het andere jaar (= 2011) boek je een bijzondere ontvangst ter grootte gelijk aan de bijzondere last van een jaar eerder en vervolgens loopt alles boekhoudkundig glad.

JE KUNT ALLES WEL SIMPEL WILLEN, MAAR HELAAS GAAT DAT VAAK NIET OP!!
Als ondernemer wordt je immers geacht kosten en baten toe te rekenen aan de jaren waarop ze betrekking hebben.

Karen Töning

T@xpatise we kunnen elkaar mooi aanvullen wat dit betreft. Zoals jij het zo mooi en uitgebreid weergeeft, hoeft het alleen maar zo geboekt te worden indien het gaat om grote bedragen per maand.
Bij navraag bij de belastingdienst kwam na nader uitzoeken naar voren dat voor abonnementen, waar doorgaans maandelijks kleinere bedragen voor gerekend worden het niet nodig is om naar rato te berekenen en te boeken. Helaas is er geen richtlijn voor de maximale hoogte van het maandbedrag.

Inge Valstar

Bedankt voor jullie informatie en het uitzoeken.
Ik factureer per kwartaal, dus dat is toch weer 3x een klein bedrag en misschien weer groot genoeg om wel te moeten boeken in het nieuwe jaar.
Ik denk dat ik zelf ook maar even de belastingdienst ga bellen...
groet,
Inge

Herman

Citaat van: T@xpatiseJe kunt het wellicht niet willen, maar het moet. Zo simpel is het!!

Is overigens ook heel simpel zonder moeilijk rekenwerk te regelen door

1) in 2010 de door jou ontvangen factuur \'gewoon\' in te boeken
2) vervolgens voor het deel dat op een andere jaar (stel 2011) betrekking heeft een bijzondere bate te boeken in het jaar van ontvangst van de factuur. Eind van het jaar 2010 heb je op de actiefzijde van de balans een post \'vooruitbetaalde kosten\' ter grootte van de bijzondere bate
3) in het andere jaar (= 2011) boek je een bijzondere uitgaaf ter grootte gelijk aan de bijzondere bate van een jaar eerder en vervolgens loopt alles boekhoudkundig glad.
of
1) in 2010 de door jou stel ten dele vooruitverzonden factuur \'gewoon\' in te boeken
2) vervolgens voor het deel dat op een andere jaar (stel 2011) betrekking heeft een bijzondere last te boeken in het jaar van verzenden van de factuur. Eind van het jaar 2010 heb je op de passiefzijde van de balans een post \'vooruitbetaalde omzet\' ter grootte van de bijzondere last
3) in het andere jaar (= 2011) boek je een bijzondere ontvangst ter grootte gelijk aan de bijzondere last van een jaar eerder en vervolgens loopt alles boekhoudkundig glad.

JE KUNT ALLES WEL SIMPEL WILLEN, MAAR HELAAS GAAT DAT VAAK NIET OP!!
Als ondernemer wordt je immers geacht kosten en baten toe te rekenen aan de jaren waarop ze betrekking hebben.

Hoe boekt je bijzonder baten en lasten? Ik zie die termen nergens staan in Acumulus.
ps
Hoofdletter gebruik in forum berichten suggereert schreeuwen, dat doe je niet tegen behulpzame dames als Karen. karen heeft hier dermate veel (professionele) ervaring mee dat ik er vanuit ga dat ook zij heel goed weet wat ze zegt.

Bert-Jan

Je kunt bijzondere baten en -lasten boeken met:

Ik wil een (bijzondere) fiscale aftrekpost of bijtelling invoeren.

Ik zou hier niet te veel werk van maken. Te vroeg factureren vindt de belastingdienst veelal geen probleem. Te laat wel.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman

Deze boeking is toch bedoeld voor aftrekposten zoals KOR?
Gaan we dat nu nodig hebben om een uitgave mee te boeken omdat het op het volgende jaar slaat?

Inge Valstar

Ik heb ook nog even met de belastingdienst gebeld. Ik kreeg te horen dat ik te allen tijde moet verrekenen, hoe klein het bedrag ook!

Ik hoop dat er vanavond tijdens de cursus nog even tijd aan besteed kan worden, om te laten zien hoe dat dan precies moet.
groet,
Inge

Bert-Jan

Citaat van: HRLDeze boeking is toch bedoeld voor aftrekposten zoals KOR?
Gaan we dat nu nodig hebben om een uitgave mee te boeken omdat het op het volgende jaar slaat?
Deze boeking is multi-functioneel. Je kunt hier elke vorm van winst-bijtelling of aftrek mee boeken.
Citaat van: vanbremenmediaIk heb ook nog even met de belastingdienst gebeld. Ik kreeg te horen dat ik te allen tijde moet verrekenen, hoe klein het bedrag ook!
Klinkt theoretisch. In de praktijk is het alloceren van winst aan een ander boekjaar iets voor grotere ondernemingen, niet voor eenmanszaken.
Ik durf vrijwel zeker te stellen dat het geen probleem is wanneer je deze winst laat staan in het eerste jaar.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Inge Valstar

Ga ik dat gewoon doen! Trouwens eerst maar eens zien of mijn klanten wel zo vlot betalen, dat het uberhaupt een issue is :rolleyes:
groet,
Inge

Bart Redder

Bedankt voor de uitgebreide reacties!