Hoofdmenu

Donatie via webshop

Gestart door Mark Bijker, 18 december, 2010, 13:25:32

Vorige topic - Volgende topic

Mark Bijker

Met mijn webwinkel wil ik graag de actie van 3FM Serious request steunen.

Ik heb 2 mogelijkheden om bezoekers te laten meehelpen.

Ik heb enkele virtuele artikelen aangemaakt als donatie.
Klanten kunnen dit dus kopen en de volledige opbrengst gaat naar het goede doel.

10% van de omzet in deze actieperiode gaat ook naar het goede doel.

Nu is mijn vraag of ik over deze donaties ook BTW moet betalen en dit ook gewoon bij de opbrengst moet optellen.

Kan iemand mij hier iets meer informatie over geven?


Alvast bedankt.


Mvg,

Mark Bijker
MBMotor accessoires
www.mbmotor.nl
Mvg,

Mark Bijker
www.mbmotor.nl

Bert-Jan

Ik denk even hardop: als jij geld ophaalt voor een ander, zijn dat geen inkomsten voor een geleverde prestatie.

Je zou dat dus moeten boeken als privestortingen. Het afdragen van de donaties is ook een priveboeking. Het moet wel heel duidelijk zijn dat het hier niet om inkomsten gaat. Je moet hier bij een controle goed inzicht in kunnen geven.

Voor het gedeelte van de omzet dat je afdraagt, ligt dat anders. Dat is immers wel prestatie-gerelateerd. Als je een zakelijk belang hebt bij de gift zoals reclame, dan is dit aftrekbaar. Is de gift puur uit vrijgevigheid (dus geen zakelijk belang) dan is het regime van de giftenaftrek van toepassing. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de volgende grens: de eerste € 227 is niet aftrekbaar, het meerdere wel met een maximum van 10% van de winst exclusief vrijgestelde winstbestanddelen. Als de winst, voor verliesverrekening, negatief is dan is geen aftrek mogelijk.

Geen makkelijke materie dus. Ik zou hier over bellen naar de belastingdienst.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)