Hoofdmenu

Teveel geld op de bedrijfsrekening

Gestart door Bert-Jan, 20 december, 2010, 13:02:12

Vorige topic - Volgende topic

Bert-Jan

Als eenmanszaak kun je geld op de zakelijke rekening laten staan of dit overboeken naar een priverekening.

Indien je gebruik maakt van de FOR, dien je er altijd voor te zorgen dat het eigen vermogen positief is en er dus voldoende geld op je zakelijke (spaar)rekening staat.

Echter, wanneer er teveel geld geld staat op de zakelijke rekening, kan het voordeliger zijn dit vanaf januari over te boeken naar een priverekening. De rente op een zakelijke rekening is winst, en kan voor 52% worden belast. Een priverekening dient te worden opgegeven bij box 3 waarbij door de belastingdienst een fictief rendement wordt berekend.

Waar het omslagpunt ligt, valt niet eenvoudig te zeggen, maar ik houd voor mijzelf ca 45000 euro aan. Ik ga er dus grofweg van uit dat wanneer ik meer dan 45000 euro op mijn zakelijke bankrekening laat staan, ik het bedrag boven de 45000 beter naar een priverekening kan overboeken.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Herman

Dit soort \'weetjes\' zouden mooi op zo\'n gebruikers meeting kunnen worden uitgewisseld  ;)

Sacha

:lol: gelukkig hoef ik er niet bang voor te zijn zoveel op mn rekening te hebben staan  :P

T@xpatise

Let op!
Van groter belang is echter het antwoord op de vraag welk zakelijk doel er bestaat in het aanhouden van een bepaald saldo. Immers de belastingdienst staat een IB-ondernemer enkel toe een saldo aan te houden dat een zakelijk doel dient. Denk hierbij o.a. aan een voldoende saldo dat nodig is, zodat je (weer) aan je oudedagsreserve kunt toevoegen. Is de waarde van de zakelijke activa echter jaareinde veel groter dan dat van je zakelijke passiva gaat dat argument niet op! Wellicht ga je volgend jaar grote investeringen plegen (nieuwbouw, nieuwe auto etc.) dan is het aanhouden van een hoog banktegoed reeel.
Ik heb in de praktijk (als belastingadviseur) mogen ervaren dat de belastingdienst zeer moeilijk kan doen als je geen goed zakelijk verhaal hebt met als mogelijk doomscenario zelfs dat de belastingdienst achteraf dat deel dat zij als niet zakelijk aanmerkt alsnog als privévermogen gaat bestempelen met als gevolg dat wel eerst alle zakelijk ontvangen rente tegen max 52% is belast en vervolgens achteraf een deel van het saldo nog eens als privevermgen in box 3 wordt belast. Er kan dan deels dubbele belastingheffing optreden.
Gelukkig besteedt de bealstingdienst hier weinig aandacht aan, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2!!!