Hoofdmenu

Doorvoeren Ondernemers vermogen 2010 naar 2011 op balans.

Gestart door christianv, 07 januari, 2011, 11:05:53

Vorige topic - Volgende topic

christianv

Hallo,

Ik ben dit jaar voor het eerst Acumulus gaan gebruiken en loop tegen een vraag aan hoe ik mijn ondernemers(eigen) vermogen van eind 2010 kan doorvoeren op de begin balans van 2011.
Ik wil dit niet doen met een prive opnamen van mijn rekening courant (RC) want dan komt het saldo van mijn RC niet overeen met het saldo in Acumulus.

Ook een vraag betreffende studiekosten.
Ik zie dat cursus kosten in Acumulus vallen onder beperkte aftrek, maar volgens mij zijn studie/cursus kosten niet persoons gebonden toch gewoon 100 procent aftrekbaar ? Ik zit in de IT en alle cursussen die ik doe zijn van puur belang om mijn onderneming voort te zetten. Toch ?

Nog een vraagje,
De AOV verzekerings kosten : Deze moet ik gewoon als 0 % BTW kosten opvoeren neem ik aan ?

Affijn,
Alvast bedankt voor alle reacties !
Groet,
Christian

Bert-Jan

Citaat van: voschristianIk ben dit jaar voor het eerst Acumulus gaan gebruiken en loop tegen een vraag aan hoe ik mijn ondernemers(eigen) vermogen van eind 2010 kan doorvoeren op de begin balans van 2011.
Ik wil dit niet doen met een prive opnamen va
Het eigen vermogen wordt niet expliciet overgenomen naar het volgende jaar. Het eigen vermogen wordt altijd berekend op basis van de andere elementen op de balans.
Citaat van: voschristianOok een vraag betreffende studiekosten.
Ik zie dat cursus kosten in Acumulus vallen onder beperkte aftrek, maar volgens mij zijn studie/cursus kosten niet persoons gebonden toch gewoon 100 procent aftrekbaar ? Ik zit in de IT en alle cursussen die ik doe zijn van puur belang om mijn onderneming voort te zetten. Toch ?
In het algemeen valt dit onder gemengde kosten maar je kunt prima een eigen standpunt innemen dat 100% aftrek billijk is. Je zult dat zelf moeten bepalen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

christianv


Karen Töning

Ter aanvulling:

Citaat van: voschristianIk ben dit jaar voor het eerst Acumulus gaan gebruiken en loop tegen een vraag aan hoe ik mijn ondernemers(eigen) vermogen van eind 2010 kan doorvoeren op de begin balans van 2011.
Ik wil dit niet doen met een prive opnamen van mijn rekening courant (RC) want dan komt het saldo van mijn RC niet overeen met het saldo in Acumulus.


Als je zakelijke rekeningen aan het begin van een boekjaar niet op 0 staan, dan moet je in Acumulus per 01-01 een priveboeking maken met het saldo wat op je rekening staat om je saldo in Acumulus kloppend te houden.

Als je voor 2010 of 2011 al ondernemer was, dan moet je bij de Aangifte IB je eigen vermogen invullen van het eind van het vorig boekjaar.
Het kan dan ook zijn dat er nog het een en ander van de vorige jaarrekening over moet worden genomen in Acumulus.

christianv

Ok bedankt.
Het saldo van mijn RC heb ik inderdaad kloppend gemaakt met een prive boeking.
Het (eindejaars) eigen vermogen van 2010 is mij bekend.
Als ik het goed begrijp zal het eigen vermogen van 2011 (als sluitpost van een momentopname) vanzelf volgen uit de gegevens van 2011 en eventueel doorlopende items van 2010 (inversteringen, eventueel nog openstaande BTW etc)

Groet,
Christian

Bert-Jan

Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)