Hoofdmenu

Eigen vermogen

Gestart door mariooz, 09 januari, 2011, 16:22:26

Vorige topic - Volgende topic

mariooz

Goedemiddag ik heb een vraagje over eigen vermogen, maar ik zal me eerst even
voorstellen, ik zit nog in de proefperiode, mijn naam is Mario Smit woon in Almere en we rommelen maar wat aan.
Waar het omgaat,  ik ben al de hele middag mee bezig. begin vermogenvan eind 2008 ben ik vergeten te boeken, maar dit lukt niet ik heb allerlei boekingen gedaan maar niet goed het moet natuurlijk wel op de balans komen bij het vermogen van eind 2009.
Oke alvast bedankt voor het lezen en als u een oplossing en tijd heeft laat me het svp even weten.
Gr. Mario  :cool:  :cool:

Karen Töning

Het eigen vermogen aan het eind van een boekjaar, hoef je pas weer in te vullen in de aangifte IB van het jaar daarna. Dit is een aparte vraag in de aangifte.

Voor het overige het volgende:
beginbalans beginnen

Om een boekjaar te starten, zet u de volgende stappen:

Saldi
Maak voor iedere betaalrekening inclusief Kas een priveboeking naar deze rekening op 1 januari met het bedrag van het beginsaldo, noem deze boeking bijvoorbeeld: Beginsaldo.
Dit dient u elke jaar opnieuw te doen.
De daadwerkelijke beginsaldi staan apart vermeld op het eerste afschrift van het nieuwe jaar.


Investeringen
Er zijn twee soorten investeringen: investeringen die direct volledig worden afgeschreven in hetzelfde jaar, en investeringen die worden afgeschreven over meerdere jaren.
Investeringen zonder afschrijving boekt u op de datum van aanschaf en deze verschijnen alleen op de balans van het jaar waarin de investering is gedaan.
Investeringen met afschrijvingen over meerdere jaren, boekt u ook op de aanschafdatum. Deze investeringen verschijnen op de balans van meerdere jaren. Acumulus rekent dit automatisch uit.

Stel u begint in april 2011 met Acumulus en u wilt uw investering van een computer op de balans zetten van 2011. Deze computer hebt u op 12 oktober 2009 gekocht. U boekt dan een nieuwe zakelijke uitgave met als datum: 12-10-2009. Omschrijving: computer. U selecteert Investering met afschrijving over meerdere jaren u geeft het aantal jaren de de restwaarde op. Wanneer u de boeking hebt opgeslagen, staat de computer met het juiste bedrag op de balans van 2011.
Dit hoeft u slechts eenmalig te doen.

Openstaande debiteuren/crediteuren
Indien u nog openstaande facturen hebt van vorig jaar en u wilt deze op de balans hebben van dit jaar, dan kunt u de facturen eenvoudig invoeren op de originele datum. Deze blijven op de balans staan zolang deze niet zijn betaald.

Voorraden en leningen
Voer per jaar de waarde in van uw voorraden en leningen. Dit dient elk jaar opnieuw gedaan te worden.

Openstaande BTW
Aan het einde van het vorige boekjaar is bekend welk bedrag u nog moet betalen (of kunt ontvangen) aan BTW. U dient deze handmatig toe te voegen aan de balans van het nieuwe jaar.

Hiervoor is een speciale functie ingebouwd. U vindt deze onder:

Nieuwe boeking -> balanspost -> Nog te betalen of te ontvangen BTW.

Erol Alici

Hoi,

Ik begrijp van bovenstaand antwoord dat men ieder boekjaar de beginbalans middels prive boekingen moet invoeren???

Accumulus genereert toch de beginbalans van het nieuwe boekjaar middels de eindbalans van het oude boekjaar?

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een balans via prive boekingen wordt opgevoerd (m.u.v. het start jaar dan)

De rekening courant prive zal dan trouwens als een soort tussenrekening worden gebruikt en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn daar dit een hulprekening is van het eigen vermogen.

Ik wacht uw reactie gaarne af.

Met vriendelijke groet,


Erol Alici

Herman

Het werkt precies zoals Karen aangeeft.
De rekening saldi per 1/1 geef je in dmv privé boekingen, het is dus niet zo dat 31/12=1/1.
Ik heb begrepen dat dit oa zo is toegepast om sneller saldo afwijkingen (boekingsfouten) te traceren.
Het heeft verder geen nadelen.

Karen Töning