Hoofdmenu

Landbouwregeling 5,37%

Gestart door Marcus, 14 januari, 2011, 16:15:25

Vorige topic - Volgende topic

Marcus

Ik heb soms te maken met inkoop van agrarische goederen van leveranciers die onder de landbouwregeling vallen.

Deze leverancier verhoogt dan de prijs met een btw-percentage van 5,37% en hoeft dat niet af te dragen. Ik wil natuurlijk wel graag die 5,37% btw kunnen aftrekken in mijn voorbelasting.

Kunnen jullie daar iets op verzinnen? Er zijn mogelijk heel wat mensen (hoveniers bijvoorbeeld) die inkopen van leveranciers die onder de landbouwregeling vallen.

groet, M.

Marcus

In feite kan het heel makkelijk volgens mij als jullie er een extra btw percentage van 5,37% aan toe voegen?

Ik hoop snel op deze mogelijkheid, ik kan nu mijn btw niet terugvragen, wat toch wel kostbaar kan gaan worden.

Bert-Jan

Ik ben bang dat dit niet snel zal worden gerealiseerd.

Ontwikkeling in het algemeen ligt nu een beetje stil door gebruikersvragen.
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Marcus

Citaat van: Bert-JanIk ben bang dat dit niet snel zal worden gerealiseerd.

Ontwikkeling in het algemeen ligt nu een beetje stil door gebruikersvragen.

Marcus

Hoi Bert-Jan,

de landbouwregeling komt weer op mijn pad met een factuur van een boomkweker waar ik planten heb ingekocht.
Ik heb op de site van de belastingdienst gevonden dat ik 5,1% van het aankoopbedrag aan btw mag terugvragen aan de belastingdienst.

Over vrijgestelde vee- of landbouwproducten betaalt u geen btw. U mag toch 5,1% van de aankoopprijs aan btw aftrekken als u van de landbouwer of veehandelaar een ondertekende landbouwverklaring of veehandelsverklaring hebt ontvangen...

Ik begrijp dat het wat veel gevraagd is om voor deze relatief weinig voorkomende situatie Acumulus uit te breiden met een extra btw-percentage van 5,371% , maar is er misschien een andere boeking te maken in Acumulus waarbij ik kunstmatig 5,1% van het aankoopbedrag kan boeken aan terug te vragen BTW?

groeten Marc

Bert-Jan

Ik zou de factuur wel willen zien. Zou je die kunnen scannen mailen?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Bert-Jan

Misschien moet ik hier eens een apart schermpje voor maken, maar je kunt het volgende doen.

Het totaalbedrag = 748,13
De zogenaamde BTW = 38,13

Je doet alsof de factuur uit twee gedeelten bestaat:

1. een BTW-belast gedeelte
2. een BTW-vrij gedeelte


In de eerste boeking ga je er van uit dat 38,13 de BTW is. Als dat 19% zou zijn, is het bedrag ex BTW: 200,68.
Je maakt dus een eerste zakelijke uitgave van 200,68 ex BTW + 19% BTW = 238,81 inclusief BTW

Wat je dan nog niet geboekt hebt, is 748,13 - 238,81 = 509,32

Die boek je als een zakelijke uitgave met BTW-vrij.

Ik heb om dit snel te berekenen de spreadsheet gebruikt die staat bij de bijlagen:
BTW op invoer/import

Kom je hier verder mee?
Bert-Jan Wiegeraad (klantenservice@acumulus.nl)

Marcus

Hoi Bert-Jan,

dankjewel! zo ga ik het oplossen.

groet Marc