Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Bert-Jan

#251
Dan zijn we nu al compleet :)
#252
Wat ontzettend leuk!
#253
Tot 2008 had ik een re-integratiebureau in Rotterdam. Daar gaf ik diverse cursussen over ondernemen en spiritualiteit.

Vanaf 2008 dook ik echter helemaal in Acumulus maar ik heb nog regelmatig mooie gesprekken met klanten over het volgen van het eigen kompas.

Vorige week dacht ik: weet je wat, ik ga gewoon weer een cursus geven. Kijken wat er gebeurt.

Als er drie mensen komen, vind ik het al geweldig.

https://www.siel.nl/cursussen/jouw_onderneming_een_ontdekkingsreis/


Misschien vraag je je af wat dit met boekhouden te maken heeft. Volgens mij niet erg veel maar als je je bedenkt dat SIEL staat voor:

Spiritueel
Intellectueel
Emotioneel
Lichamelijk

dan is het niet vreemd dat dit uit onze koker komt.
#254
UBL komt zeker een keer.

Het punt is dat er veel UBL-dialecten zijn. Nu lijkt dat een beetje minder te worden maar onlangs is vanuit Brussel aangekondigd dat er een heel ander dialect gaat komen.

Ik ben dus terughoudend want het staat allemaal nog in de kinderschoenen.
#255
Het is de kunst om als leverancier bij jezelf te blijven.

Er zijn altijd meer wensen dan wij allemaal kunnen inbouwen. We moeten dus altijd keuzes maken en sommigen teleurstellen.

Acumulus is gemaakt en blijft doorontwikkeld worden voor diegenen die het waarderen.

Soms vertrekken klanten, soms komen zij weer terug.
#256
Wij innoveren permanent.

Het is niet terecht om te zeggen dat wij niet innoveren omdat jij jouw gewenste features niet krijgt.

De kracht van Acumulus is dat je zonder boekhoudkennis een complete jaarrekening kunt maken en geen boekhouder nodig hebt.

Wij bieden gratis ondersteuning voor alle boekhoudkundige vragen inclusief hulp bij de complete IB-aangifte.

Het is maar net waar je waarde aan hecht.
#257
Ik zag een artikelen over het inscannen van bonnen bij ING. Persoonlijk vindt ik het niet fijn werken omdat die heel slecht is in het herkennen van de facturen. En er nogsteeds veel handwerk zit in het importeren naar Acumulus.

Ik zou het alleen gebruiken om snel een foto van een bonnetje te koppelen aan een mutatie zodat deze meegenomen wordt bij het importeren.

Er zijn ondertussen heel veel (online) boekhoud pakketten die het je erg makkelijk maken.

Factuur binnen, foto maken alle velden die herkend worden zijn al ingevuld je hoeft de ingescande bon of factuur alleen nog te accorderen en misschien nog even onder de juiste kostenplaats te hangen.
Ik wil graag bij Acumulus blijven maar doordat deze functie een groot gemis is ben ik wel aan het rondkijken.
Er zijn vele mooie oplossingen voor vaak kun je een factuur mailen naar een email adres of de met een app fotograferen.
Doordat alles in een beveiligde cloud omgeving wordt bewaard mag je de bonnen en facturen direct weggooien.
Dit scheelt enorm veel tijd en mappen in de kast.

Nogmaals ik weet van de oplossing voor ING maar die is gewoon niet optimaal.
Daarnaast werken er veel boekhoudpakketten met een automatische bankkoppeling waardoor je dit niet meer handmatig met een CSV bestand hoeft te importeren.

Zijn er bij Acumulus plannen om zoiets (op korte termijn) door te voeren.   Desnoods in samenwerking met een bedrijf dat al een dienst aanbied met het scannen van bonnen.

Ik heb wat tests gedaan met externe partijen die zich specialiseren in scan en herken. De succesratio is ongeveer 60%. Dat betekent dat het dus heel vaak niet goed gaat.

Het importeren van de bankmutaties gaat in de praktijk nog altijd het snelst.
#258
Je moet de bijtelling van de zakelijke auto invoeren voordat je aangifte omzetbelasting doet voor het vierde kwartaal en voordat je IB-aangifte doet.
#259
Ik denk dat je dan Ja moet aanvinken en de auto-onttrekking moet aftrekken van de gewone onttrekking zodat het totaal weer klopt.
#260
Maar het is toch een zakelijke auto?
#261
Je hoort er steeds meer over: broodfondsen. Een kleine groep ondernemers steunt elkaar financieel bij arbeidsongeschiktheid. Deze fondsen spreken mij om drie redenen aan:

1. het is kleinschalig en persoonlijk;
2. deelname is vrijwillig;
3. er is geen overheidsbemoeienis.

De boekhouding van een fonds van maximaal 50 ondernemers is overzichtelijk. Iedereen kan precies zien wat er gespaard wordt en wat er uitgekeerd wordt. De ondernemers kennen elkaar persoonlijk en de onderlinge schenkingen zijn persoonlijk. De drempel om je als lid ziek te melden en een beroep te doen op de vrijgevigheid van bevriende ondernemers, is hierdoor vele malen hoger dan bij een grote verzekeraar.

Door de vrijwillige deelname zijn deelnemers veel meer geneigd de afspraken, de imperfecties en consequenties te respecteren en te ondersteunen dan bij een verplicht fonds. Als je het niet ondersteunt en niet echt wilt laten slagen, word je gewoon geen lid.

Broodfondsen zijn zelfregulerend binnen de bestaande wettelijke kaders. Zij kunnen hun eigen regels opstellen zolang deze niet in strijd zijn met de wet. Tevens is het fiscaal-neutraal. De inleg is niet aftrekbaar en de ontvangen schenkingen zijn niet belast. 

Allemaal prima maar er zijn serieuze bedreigingen.

Hoewel broodfondsen zullen zeggen dat zij geen verzekeraars zijn, is het oogmerk wel degelijk om een bepaalde inkomens-zekerheid te geven bij arbeidsongeschiktheid. Daar ontstaat meteen het eerste probleem: wat is arbeidsongeschiktheid?

Arbeidsongeschiktheid zoals we dat van de vroegere WAO kennen, ging over het verlies van verdiencapaciteit. Als je altijd 100.000 euro verdiende, en door ziekte theoretisch nog maar 50.000 kon verdienen, dan daalde de verdiencapaciteit met 50% en was je dus 50% arbeidsongeschikt.

Broodfondsen gaan niet uit van deze gebruikelijk definitie van arbeidsongeschiktheid maar van een soort elementair inkomen. Er moet minimaal brood op de plank komen. Maar een sociaal minimum is het ook niet want er wordt niet gekeken naar de totale vermogens- en inkomens-situatie van het lid dat zich ziek meldt. Het begrip "Brood" is niet helder gedefinieerd.

Stel: een lid van het broodfonds heeft een adviesbureau. Dit lid is getrouwd en samen bezitten zij een huis van 475.000 euro. De partner heeft een goede baan. Het lid wordt ziek en doet een beroep op het broodfonds. Wordt hier brood op de plank gefinancierd of is het toch een vergoeding voor verloren inkomen?

Het gebrek aan heldere definities en kaders is weliswaar problematisch maar wordt in de praktijk opgevangen door vertrouwen en persoonlijk contact. Dit kan echter alleen werken in een kleinschalige en persoonlijke setting. De onvolmaaktheden kunnen worden gladgestreken juist omdat het vrijwillig, persoonlijk en kleinschalig is. Men komt er (vaak) wel uit.

Nu het aantal broodfondsen sterk aan het groeien is, is het interessant om te bekijken hoelang de drie succesfactoren vrijwilligheid, persoonlijkheid en kleinschaligheid de komende jaren stand zullen houden. Het gaat immers over fondsen waar geld in zit. Steeds meer geld. Nu gaat het nog over miljoenen, maar over een paar jaar wellicht over honderden miljoenen.

De eerste bedreiging is reeds zichtbaar omdat broodfondsen overkoepelende afspraken maken met andere broodfondsen. De veiligheid van kleinschaligheid komt hiermee in gevaar. Als lid kun je nu niet alleen moeten betalen voor jouw bevriende zieke collega-ondernemer maar ook voor ondernemers die je helemaal niet kent. En die hebben misschien wel een veel duurder huis dan jij en inkomsten waar jij niets van weet.

Vroeg of laat komen er rechtszaken. Een ondernemer vindt dat hij of zij recht heeft op een schenking. De ondernemer vindt zichzelf ziek, het broodfonds vindt van niet. Een andere ondernemer is lid van drie broodfondsen. Twee broodfondsen gaan over tot uitbetaling, de derde vindt het echter wel welletjes maar schiet te kort om dat goed te onderbouwen.

De overheid zal vroeg of laat ook iets willen regelen. Dan komen er regels voor broodfondsen over acceptatie van nieuwe leden, betere definities van arbeidsongeschiktheid en verplichte verdeling van fondsen over andere fondsen. Vervolgens komt er een nationaal fonds en niemand heeft meer zicht op hoeveel geld er in komt en hoeveel er uit gaat. In het bestuur van het nationale broodfonds zien we opeens allerlei oud-politici terug.

Tot slot zal deelname verplicht worden. En dan staat de deur open om vertrouwen en persoonlijkheid volledig te vervangen voor strakke regels, procedurele verplichtingen en hoge drempels om uit te keren.

Een kwetsbaar maar mooi initiatief van ondernemers om voor elkaar te zorgen, dat werkte omdat het klein, persoonlijk en vrijwillig was, groeit kapot en wordt vakkundig weggereguleerd door de staat.

Maar men kan altijd weer opnieuw beginnen. Met vlees-fondsen of soja-fondsen. Iets waarmee ondernemers elkaar zonder overheidsbemoeienis kunnen helpen. Met simpele regels. Met klungelige kaders en problematische definities. Dat geeft op zich niet want het is kleinschalig, persoonlijk en vrijwillig. Dus kan het weer werken. Zolang het geen succes wordt.

Bert-Jan Wiegeraad
#262
Je laat de BTW op 21% staan.

Je voert het bedrag van de factuur in bij EX BTW

Je selecteert Levering buiten EU
#264
Speciale onderwerpen / Re: Berekening KOR
28 juni, 2018, 14:11:44
De totale btw te betalen is: 11090.75

De btw uit rubriek 4b gaat er af:  11090.75 - 9307.66 = 1783.09

2.5 * het verschil tussen 1883 en 1783.09 = 249. 77
#265
Het wordt toegepast in de toelichting van de factuur.
#266
Maar ik zou dat alleen doen voor facturen die vallen onder de eisen van de vereenvoudigde factuur.

Totdat hier meer duidelijkheid over is.
#267
Van facturen aan bedrijven en instanties moet je alle gegevens 7 jaar bewaren.

Tot de AVG in beeld kwam, was het bevel van de belastingdienst dat je alles 7 jaar moet bewaren. Dus ook gegevens van particulieren.

Met de AVG kun je bij facturen aan particulieren de relatie aanpassen. Je maakt bijvoorbeeld een relatie aan met de naam "Anonieme particulier". Je opent de boeking van de factuur en je wijzigt de relatie in deze Anonieme particulier. Daarna verwijder je de relatie die verwijderd wil worden.

#268
Het is niet wenselijk om de overeenkomst langer te laten duren dan het abonnement.

De klant is verantwoordelijk voor de gegevens. Wanneer de klant ons aan het einde van het abonnement verzoekt om alle gegevens te verwijderen, dan doen wij dat onvoorwaardelijk.
Als de klant dat niet doet, neemt de klant een risico. De klant laat belangrijke gegevens achter zonder zich er van te verzekeren dat de gegevens worden verwijderd.

Als de klant de gegevens achterlaat, dan vallen deze nog steeds onder onze privacyregels en mogen wij op geen enkele manier iets doen met deze data.

Wat gebeurt er als je jouw meubels opslaat bij een storage-bedrijf en je zegt het contract op maar je haalt jouw meubels niet op?
#269
Ik denk wel dat het zoiets wordt.

Alleen vraag ik mij nu toch serieuzer af of wij die gegevens wel zolang moeten bewaren hoewel dat vele levens redt.

Misschien gaan we terug naar een maand.
#270
Dat lijkt mij wel een terechte opmerking.

Ik zal dit bespreken met de jurist.

Theoretisch kan dit ook betekenen dat wij de gegevens 1 dag na het aflopen van het contract verwijderen om geen risico's te lopen.

Dat zal voor heel veel mensen grote problemen geven.

#271
Ik zou het niet als borg beschouwen.

Je factureert de 10 euro (inclusief btw).

Wanneer men bestelt, geef je een korting van 10 euro.
#272
Deze kun je nu downloaden bij Beheer -> Contractgegevens. Rechts onderaan.
#273
Om het goed te laten verlopen, zou ik de korting verwerken in de prijs en benoemen in de omschrijving.
#274
Je kunt binnenkort een verwerkersovereenkomst downloaden vanuit Acumulus.
#275
Er zit mogelijk wel ergens een stopcontact bij de muur.
#276
Speciale onderwerpen / Re: vastzetten functie
06 maart, 2018, 22:08:06
Dan wordt het btw-tarief gebruikt dat staat bij de relatiegegevens op tabblad 3

Standaard BTW-%
#277
Speciale onderwerpen / Re: vastzetten functie
06 maart, 2018, 20:23:54
Selecteer jij eerst een relatie bij het boeken van een uitgave?
#278
Speciale onderwerpen / Re: vastzetten functie
06 maart, 2018, 11:48:57
Gebeurt dat bij het importeren van bankmutaties?
#279
Dit is een bericht voor de deelnemers aan de cursus Aangifte Inkomsten-belasting met Acumulus welke wordt gegeven op

donderdag 15 maart 2018
maandag 19 maart 2018
woensdag 21 maart 2018

De cursus zal gegeven worden door Esther van der Meer (www.meerovercijfers.nl) en Annalies Janssens (www.countforyou.nl)

Ter informatie en ter voorbereiding hierbij een aantal zaken.

Het adres

Universiteit Utrecht
Marinus Ruppertgebouw
Zaal "Rood"
Leuvenlaan 21
3584 CE Utrecht

Routebeschrijving
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/routebeschrijving_marinus_ruppertgebouw.pdf

Wanneer je de ingang neemt aan de smalle kant van het gebouw aan de Universiteitsweg, vind je zaal Rood ongeveer halverwege de gang aan je rechter hand.

Zorg ervoor dat je uiterlijk 18:45 uur aanwezig bent, zodat we op tijd kunnen beginnen.

In verband met mogelijke files en het zoeken van een parkeerplek, adviseren wij jullie om op tijd te vertrekken.


Ter voorbereiding

Download en print de volgende documenten en neem deze mee op de cursus:

Syllabus IB-aangifte voor ondernemers 2017
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2017/Syllabus%20IB-aangifte%202017.pdf

Bijlage A: Checklist
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2017/Bijlage%20A%20-%20Checklist%20t.b.v%20IB%20aangifte%202017.pdf

Bijlage B: Voorbeeld-jaarrekening
https://wiki.acumulus.nl/uploads/speciale-onderwerpen/IB2017/Bijlage%20B%20-%20Jaarrekening%20IB-aangifte%202017%20uit%20Acumulus.pdf


Tijdens de cursus is het handig om te hebben:

- Uitdraai eigen jaarrekening voor de IB-aangifte 2017 uit Acumulus plus de schermafdrukken, zoals in checklist staat.

- Bij eigen laptop: zorg dat de accu is opgeladen.

- Zoek op wat het Ondernemings-vermogen eind 2016 was (uit IB-aangifte 2016).


Als het goed is, zal er wifi aanwezig zijn.

De handleiding en de bijlagen kunnen ook hier worden gedownload:
https://wiki.acumulus.nl/

Heb je verdere vragen over deze bijeenkomsten, dan verzoeken we je deze hieronder te stellen zodat de antwoorden voor iedereen beschikbaar zijn.

Tot ziens op de cursus!

SIEL

Sjaam Mahabier
Karin Stijger
#280
Ik liep een beetje vast. Daarna niet meer naar gekeken.

Het lijkt inderdaad wel mooi. Juridisch heeft het niet zoveel meerwaarde. Als een klant mailt dat deze akkoord gaat, is er reeds een overeenkomst.
#281
Ik begrijp jouw vraag. Daar wordt vaker om gevraagd.

Ik kan echter op dit moment niets beloven.
#282
Het hoort daar niet thuis.

#283
Ik durf dat niet toe te zeggen.

#285
Ik heb iets anders gedaan.

Ik heb de betaalstatus toegevoegd aan de export van Verkopen.
#286
Staat er nu in.
#287
Betaalde bedragen zijn inclusief btw en horen eigenlijk weer niet thuis in dit overzicht.

Of bedoel je in het Excel-bestand?
#288
Er is ook een overzicht Verkopen.

Daar kun je selecties maken op product en klant.
#289
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: urencriterium
31 januari, 2018, 14:45:02
Als je een zakelijke rit maakt, telt de reistijd gewoon mee.

Ook de voorbereiding voor een gesprek, en administratie e.d.
#290
Dat is wel een goed idee.

Het is echter nu erg druk met aangiften.
#291
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Bonnen bewaren
25 januari, 2018, 10:22:33
Cloud is fantastisch.

Wij leveren ook cloud-diensten.

Maar zorg altijd voor een eigen backup.

In Acumulus kun je nu makkelijk een archief maken van jouw bestanden bij:

Overzichten -> Documenten en bestanden -> onderaan de pagina Archief downloaden
#292
Nieuws, wet- & regelgeving / Re: Bonnen bewaren
25 januari, 2018, 09:58:58
7 jaar.

Scannen mag.

Zorg alleen wel dat jouw digitale opslag tijdbestendig is.
#293
Kan ik even in jouw account kijken?
#294
Nieuwe functionaliteiten / Re: Koppeling met knab
23 januari, 2018, 17:16:24
De Knab-bestanden waren een tijdje geleden niet echt bruikbaar.

Wellicht is e.e.a. verbeterd.

Zou je via mail een structured MT940 van Knab kunnen sturen? Dan kijken we er opnieuw naar.
#295
Nee alleen de openstaande btw wordt met een balanspost geboekt.

De echte afdracht wordt altijd geboekt met de speciale boeking voor de afdracht van Nederlandse btw.
#296
Als het goed is, staan er nu op de balans van 2018 twee boekingen:

- openstaande btw 2017 (BIJ)
- afdracht vierde kwartaal 2017 (AF)

en vallen tegen elkaar weg.
#298
Volgens mij is dat niet verplicht maar voorkomt het dat klanten de betalingstermijn opnieuw gaan bepalen.

#299
Ik begrijp jouw vraag maar als het inderdaad weinig werk zou zijn, had ik het reeds gemaakt.

De factuurherhalingen vormen een complex proces waar ik liever niet aan kom als het niet noodzakelijk is.
#300
Daar heb je een punt Esther. De KIA is niet voor gewone personenauto's.